«Откатных» дел мастера: Как ровенская «скорая» закупила дорогостоящее масло

В июле этого года коммунальное учреждение «Областной центр экстренной медицинской помощи и медицины катастроф» Ровенского облсовета проводил тендер на закупку автомобильного масла для всех быстрых, которые есть в области. Организаторы закупки отклонили самые дешевые предложения, чтобы победила своя – ровенская «Автолюкс РО», а тендерную документацию, по мнению юристов, составили с нарушениями закона.

У результаті мастило купили дорожче, ніж можна було придбати на ринку.  Історію тендеру, яким уже цікавиться податкова, досліджувала Анна Калаур з видання CorruptUA.org.

Востаннє масло для 140 швидких Рівненщини замінювали на початку цього року. У липні ж, зі слів секретаря комітету конкурсних торгів Віталія Савчука, виникла потреба провести новий тендер. Організатори вирішили здійснити закупівлю у форматі вікритих торгів. Хотіли придбати 2 тисячі 288 літрів оливи мастильної за ціною до 366 тисяч 80 гривень. 

Однак Центру екстреної допомоги випав шанс зекономити, адже учасники запропонували дешевші ціни.

14 липня відбулося розкриття тендерних пропозицій.Серед чотирьох учасників, дві найдешевші пропозиції подали київські фірми: ТзОВ «Енергомережа», котра запропонувала ціну 230 630 гривень та ТзОВ «Динаміка ДП» з ціною 169 312 гривень.

Учасниками були також рівненский ФОП Макеєнко Оксана Іванівна, яка пропонувала мастило за 354 640 гривень, а також ТзОВ «Автолюкс РВ» з ціною 256 256 гривень.

Однак найдешевші пропозиції відкинули, пояснивши це у офіційній документації так:

Найвигіднішу пропозицію ТОВ «Динаміка ДП»  відхилили, бо підприємство не надало довідки, що товар, запропонований учасником, відповідає вимогам технічної документації.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергомережа» у складі своєї цінової пропозиції конкурсних торів не надало довідки на представника учасника, а також довідки про те чи представник учасника на торгах був засуджений за злочин, вчинений з корисливих мотивів, чи є у нього судимість.

Ще однією причиною відхилення фірми стало те, що вона не надала довідки (сертифікати) про те, що товар, запропонований учасником, відповідає вимогам додатку 1 (технічним вимогам) документації конкурсних торгів замовника.

Претензії були й до ТзОВ «Автолюкс РВ», яке не надало таку ж довідку, як «Енергомережа» на представника учасника. Однак це не завадило фірмі стати переможцем з ціною 256 тисяч 256 гривень.

ТЕНДЕР ПІД ОДНОГО УЧАСНИКА

У переможця тендеру ТзОВ «Автолюкс РВ» Центр екстренної допомоги закупив 11 бочок мастила Total quarts 7000 10W40.

За словами спеціалістів автоцентру у Рівному, які побажали бути інкогніто, за технічними характеристиками для таких видів авто, як швидкі, куплене мастило підходить, хоча можна було придбати й інше. Його гуртова ціна – 95 гривень за літр, що дешевше за вартість, яку придбали у ТзОВ «Автолюкс РВ».

Експертка у сфері автомобільного бізнесу Вікторія (теж просила не називати прізвища  ред.) каже, що за 1 літр такого мастила в Україні зараз ціни від 90 до 146 гривень.

– Однак, враховуючи об`єм, постачальник міг би дати знижку, – говорить Вікторія.

В українському представництві французької компанії «Total» нам розповіли, що таку оливу мастильну вони продають по 18 тисяч гривень за бочку (1 літр по 87 грн.). «Можна зробити ще знижку», – додає представник фірми.

Втім підприємство-переможець продало на тендері мастило за ціною 23 тисячі 296 гривень за одну бочку. Без знижок.  Загалом на 58 тисяч дорожче за ту ціну, яку пропонує «Total».

Ми пошукали у мережі підходяще до технічних вимог Центру екстренної медичної допомоги мастило.

Замовник у документації конкурсних торгів поставив такі вимоги до товару: «• ACEA 2007: A3 /B4 • API: SL / CF • PEUGEOT CITROEN: Gasoline and diesel – PSA B71 12294 • MB: 229.1 • VOLKSWAGEN: 501.01 / 505.00».

Повністю під них підпадає мастило Total quarts 7000 10W40, яке пропонував переможець торгів і ФОП Оксана Макеєнко, пропозиція якої була найдорожчою, бо продавала вона оливу мастильну у каністрах, а не в бочках.

Замовник, ніби, списав характеристики, що видно у скріншотах. Ліворуч технічні характеристики мастила, прописані у ДКТ. Праворуч опис мастила Total quarts 7000 10W40:

Замовник вимагав від учасників підтверджуючі сертифікати, що їхні мастила відповідають цим вимогам. Повністю їм відповідає мастило переможця тендеру

Замовник вимагав від учасників підтверджуючі сертифікати, що їхні мастила відповідають цим вимогам. Повністю їм відповідає мастило переможця тендеру
 
Те, що вимоги до оливи мастильної прописали фактично під переможця, помітила «Енергомережа», яка мала шанси на перемогу, бо пропонувала дешевше пальне Yacco 5W30.

Представник учасника каже, що скандалив з тендерним комітетом з цього приводу, а після тендеру фірма мала намір скаржитись до Антимонопольного комітету, але вирішила заощадити кошти, бо така послуга дорого коштує.

– Відкат, напевно, від тої фірми був, – припускає представник «Енергомережі» Артур.

Між іншим, фірма «Енергомережа» є частим переможцем держзакупівель по всій країні, адже за 2 з половиною роки підписала 76 угод на 20 мільйонів 480 тисяч гривень.

Представник іншої фірми – «Динаміка ДП» –  Євген Маштаков каже, що не зовсім розуміє, чому їхню пропозицію відхилили. Каже, що їхня фірма пропонувала мастило Aral, яке підходило швидким. Однак у ДКТ замовник вимагав «специфічний» допуск виробника двинунів Peugeot/Citroen (стандарт якості мастила), якого їхній виробник надати не може.

– Ми запропонували масло трохи краще, але, можливо, воно по цьому допуску не підходить, – розповідає представник «Динаміка ДП».

Секретар комітеру торгів Віталій Савчук говорить, що всі учасники тендеру мали можливість оскаржити ДКТ ще до процедури розкриття тогрів. Однак цього ніхто не зробив. Говорить, вимоги до мастила скопіював зі спеціальної технічної книжки по нових швидких. Обіцяв журналістці надіслати фото, де радять писати такі вимоги. Минуло майже два тижнів, але фото не прийшло.

– Щоб ви розуміли, ми отримуємо нові машини. У нас була рахункова палата з перевіркою. Ми купили якось, ніби, не таке масло, яке було в книжках. Вони беруть книжку обслуговування машини і дивляться, що не підходить, – говорить секретар комітету.

У «Енергомережі» нам пояснили, що замовник, на їхню думку, зробив неправильно:

– У ДКТ написано, що масла повинні відповідати наступним випускам. Є таке поняття на цьому ринку, як відповідність. Це коли завод-виробник пише, що мастило відповідає. А є поняття офіційного погодження. Це коли концерн проводить аналіз цього масла і дає погодження на своєму власному бланку. Так от замовнику треба було написати, що їм треба офіційне погодження. Вони цього не зробили, а написали, що воно повинне відповідати вимогам, які вони вказують. А відхилили через це, – каже пан Артур з компанії «Енергомережа». – З юридичної точки зору, не можна було відхиляти нашу пропозицію.

Представник фірми каже, якби замовник вимагав офіційне погодження виробника, вони б подали інше масло.

– По факту маємо відкинуті дві дешевші пропозиції і переплату більш як на 35% від найдешевшої пропозиції. Це втрати бюджету. Маю надію, що з впровадженням Prozorro таких випадків поменшає, – каже керівник Громадської ініціативи «За чесний тендер» Святослав Клічук. 

ТРИ ПОРУШЕННЯ ЗАКОНУ, ЗНАЙДЕНІ ЮРИСТКОЮ

Мирослава Примак. Архівне фото

Мирослава Примак. Архівне фото
 
Юристка Громадської ініціативи «За чесний тендер» Мирослава Примак перевірила Документацію конкурсних торгів по тендеру і виявила в ній ряд порушень Закону. За її словами, Центр екстренної допомоги не повинен був вимагати від учасників три документа:

1) Документальне підтвердження щодо наявності антикорупційної програми, адже таку інформацію замовник має право вимагати у разі якщо вартість закупівлі товарів є не меншою за один мільйон гривень.

2) Дані про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи. Таку інформацію замовнику заборонено вимагати абзацом 3 частини 3 статті 17 Закону, бо вона міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Організатори тендеру мали це з’ясувати самостійно.

3) Інформацію про банкрутство та про те, чи представника фірми-учасника тендеру було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення, оскільки ці дані замовник також повинен перевіряти самостійно.

Такі вимоги Документації конкурсних торгів, за словами юристки, не відповідають чинному законодавству України та могли призвести до обмеження доступу до участі у відкритих торгах. А статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за оформлення документації конкурсних торгів  з порушенням законодавства. За помилки у вимогах до учасників відповідальних можуть покарати штрафом.

Детальніше про те, які порушення виявила юристка – у зверненні, яке активісти «За чесний тендер» надіслали нардепу Олександру Черненку.

ЗА МЕТОДОМ «СКОПІЮВАВ – ВСТАВИВ»

Ми звернулися до юрисконсульта комунального закладу «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Рівненської обласної ради Віталія Савчука, аби він пояснив чому у ДКТ, складеній ним, виявили такі порушення.

Віталій Савчук (на передньому плані) упевнений, що закупівлю провели у рамках закону і визначили переможця, пропозиція якого найбільше підходила КЗ. Додає, що розраховували мастило купити за дорожчою ціною. Фото з його сторінки у Facebook

Віталій Савчук (на передньому плані) упевнений, що закупівлю провели у рамках закону і визначили переможця, пропозиція якого найбільше підходила КЗ. Додає, що розраховували мастило купити за дорожчою ціною. Фото з його сторінки у Facebook
 
Щодо першого зауваження юристки про те, що замовник не повинен вимагати в учасників тендеру документальне підтвердження щодо наявності антикорупційної програми, пан Савчук  відповів, що у ДКТ усе зробив згідно ст. 17 Закону, звідки в буквальному сенсі скопіював інформацію.

– У Законі України «Про здійснення державних закупівель» чітко сказано, що якщо вартість закупівлі менша за визначену там суму, то ця програма не потрібна. Тендер був менший за ту суму значить програма не вимагається. Я документацію пишу згідно Закону, – каже юрисконсульт.

Юрисконсульт каже, що вимагали дані про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи у довільній формі. Замість того, щоб самостійно перевірити це в ЄДРі:

– Тільки у переможця оригінал вимагали, а в усіх інших у довільній формі. Бо коли я проводжу процедуру розкриття, як я залізу під час процедури розкриття в ЄДР? Ну це, як мінімум, буде тупо, тому я в довільній формі вимагав. Знову ж, ст. 17 Закону дозволяє в довільній формі вимагати, – пояснює Віталій Савчук, – У ДКТ передбачені зразки. Знову ж таки, я не настоював на цьому, а були просто зразки гарантійних листів, які учасники могли не надавати.

Він говорить, що відсутність такої довідки в учасника не стала б причиною відхилення.

– Бо стаття 17 передбачає собою перелік вимог, які я, знову ж, скопіював-вставив у документацію, – говорить секретар тендерного комітету.

Юристка звертала увагу на те, що замовник не мав вимагати інформацію про банкрутство та про те, чи представника фірми-учасника тендеру було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення. Савчук же переконаний, що, згідно ст. 17 Закону (ч.3) учасник мав би у довільній формі подати цю інформацію.

Зі слів Савчука, з «Автолюкс РВ» КЗ співпацював востаннє близько 2 років тому. Проводили тоді, каже, не держзакупівлі, а невеликі закупки.

Ми перевірили цю інформацію і з’ясували, що швидка працювала з фірмою-переможцем не так давно – у грудні 2015-го. У «Автолюкс РВ» тоді закупили гальмівну рідину за 104 тисячі гривень.

Скріншот з офіційного порталу публічних фінансів України

Скріншот з офіційного порталу публічних фінансів України
 
Фірму-переможця «Автолюкс-РВ» складно назвати досвідченим гравцем у держзакупівлях. З моменту заснування у 2010 році фірма 4 рази була переможцем тендерів, загальною вартістю 410 тисяч гривень.

Два із них проводив Рівненський центр надання екстреної медичної допомоги. У обох тендерах Центр закупляв мастило.

Віктор Штемпель є кінцевим бенефіціарним власником «Автолюкс-РВ». Фото з його сторінки у Facebook

Віктор Штемпель є кінцевим бенефіціарним власником «Автолюкс-РВ». Фото з його сторінки у Facebook
 
Статутний капітал фірми – 100 тисяч гривень. Її заснували брати Андрій та Сергій Ковалики, а 70% статутного фонду вніс бізнесмен Віктор Штемпель.

Штемпель також є засновником  приватного підприємства «Автолюкс-центр» та фірми «ММТ-ВІД», що займалась роздрібною торгівлею товарів, але припинила існування нещодавно, 30 вересня.

Дізнатися чому швидка провела тендер з численними заувагами, від головного лікаря Андрія Бортніка, до якого ми безрезультатно телефонували протягом 2-ох тижнів,  не вдалося. Він не реагує на наші повідомлення у Facebook, а секретарка Центру сказала, що до кінця жовтня його не буде, адже він перебуває на курсах.

Його заступник з медицини катастроф і заодно голова комітету торгів  Олег Ушкевич зараз у відпустці.

Активісти громадської ініціативи «За чесний тендер» звернулися до нардепа Олександра Черненка, аби той надіслав депутатське зверненя у Держфінінспекцію, а фіскали перевірили тендер і притягнула до адмінвідповідальності тих, хто розробляв ДКТ. Результати перевірки ще невідомі.

You may also like...