Читачі «УК»: новій інструкціі ДПС – оцінку Генпрокуратури!

Читачі «УК»: новій інструкціі ДПС – оцінку Генпрокуратури!

Генеральна прокуратура України

01011, м. Київ, вул. Різницька, 13/15

Міністерство Юстиції

01001, м.Київ, вул. Городецького, 13

Колесниченка Володимира Олександровича,

що мешкає за адресою:

Звернення

Користуючись ст. 40 Конституції України звертаюся, щодо надання правової оцінки відносно „Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України”, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13 листопада 2006 року №1111 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2006 р. за N 1243/13117 (далі за текстом Інструкція).

Деякі пункти цієї Інструкції (яка є підзаконним актом) протирічать нормам встановленим чинним законодавством, а тому не можуть вважатися законними. Суттєвими протиріччями є:

1. У відповідності до Інструкції дозволяється працівникам ДПС зупиняти транспортні засоби з наступних підстав:

12.12.4. Підставою для зупинення транспортних засобів є:

<…>

12.12.4.2. Характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка зміна напрямку і (або) швидкісного режиму).

<…>

12.12.4.8. Необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути.

12.12.4.9. Необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції, або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів.

12.12.4.10. Проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж.

12.12.4.11. Виконання рішень уповноважених на те державних органів або посадових осіб про обмеження чи заборону руху.

У той же час, Закон України «Про міліцію» встановлює вичерпний перелік підстав за яких працівники ДПС мають право зупиняти транспортні засоби (абз. 1, 2 п. 21, ст. 11 ЗУ „Про міліцію”), а саме:

обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців, при аваріях, інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров’ю людей, рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних шляхів; зупиняти транспортні засоби в разі порушення правил дорожнього руху, наявних ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що він використовується з протиправною метою; оглядати транспортні засоби і перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ними, дорожні листи і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам, наявність страхового поліса (сертифіката), про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; проводити технічний огляд автомототранспорту;

організовувати при необхідності медичний огляд водіїв, затримувати, відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп’яніння, а також тих, які не мають документів на право керування або користування транспортними засобами, позбавляти водіїв у передбачених законодавством випадках права керування транспортними засобами;

Таким чином, п. п. 12.12.4.2, 12.12.4.8-12.12.4.11 Інструкції безпідставно розширює повноваження працівників ДПС відносно норм, які встановлені Законом України „Про міліцію”.

2. П. 12.12.5 Інструкції вимагає обов’язково при зупинці транспортного засобу перевіряти номери кузовних деталей, законність перевезення вантажу та проводити огляд транспортного засобу, що відповідно до ст. 11 п. п. 14 та 21 Закону України „Про міліцію” є необов’язковим. Відповідно до ст. 16 ч. 2 п. 1 Закону України „Про дорожній рух” власник транспортного засобу, який використовується в індивідуальних некомерційних цілях, взагалі не зобов’язаний мати при собі документи на вантаж.

Також, слід зазначити, що чинним законодавством України не визначено процедуру проведення огляду транспортного засобу в рамках адміністративного процесу

3. Інструкція надає можливість працівникам ДПС проводити відсторонення від керування шляхом доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик:

12.12.10. Водії, які керують транспортними засобами, якщо є достатні підстави вважати, що вони перебувають у стані сп’яніння, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами та оглядові на стан сп’яніння.

Відсторонення від керування здійснюється шляхом доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик або передачі транспортного засобу за згодою (на вимогу) власника (водія) особі, яка має посвідчення водія відповідної категорії і знаходиться на місці скоєння порушення.

<…>

12.12.11. Водії, які не мають або позбавлені права керування транспортними засобами, підлягають відстороненню від керування ними.

Відсторонення водія від керування транспортним засобом здійснюється шляхом доставлення цього транспортного засобу на спеціальний майданчик або його передачі за згодою (на вимогу) власника (водія) особі, яка має посвідчення водія відповідної категорії і знаходиться на місці скоєння порушення.

<…>

Тим самим Інструкція встановлює порядок забезпечення провадження про адміністративні порушення, який суперечить ст. 260 Кодексу України „Про адміністративні правопорушення”, оскільки покарання за зазначені порушення встановлюється ст. 126 та ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Також слід зазначити, що Інструкція не передбачає порядок повернення вилученого транспортного засобу власнику (або особі, яку власник на це уповноважив) та порушує права власника, розпорядника або користувача транспортного засобу, які надані йому ст. 41 Конституції України.

4. П. 12.12.22 Інструкції забороняє переслідування водіїв мотоциклів, крім випадків скоєня ними злочинів, що суперечить ст. 24 Конституції України та, фактично, стимулює до порушень Правил дорожнього руху.

Виходячи з вищенаведеного прошу:

1. прийняти заходи прокурорського реагування та винести прокурорський протест щодо цієї Інструкції відповідно до ст. 20 Закону України „Про прокуратуру”;

2. відповідно до ст. 4 ч. 32 Положення „Про Міністество юстиції” України зобов’язати МВС привести цю Інструкцію у відповідність із законодавством, або відповідно до ст. 5 ч. 8 того ж Положення скасувати державну реєстрацію вищезгаданної Інструкції;

3. надати письмову відповідь у термін передбачений ст. 20 Закону України „Про звернення громадян”.

Читайте также: