Скасування техогляду: замість корупції раз на два роки — корупція щодня

Кожні два роки власники автомобілів правдами й неправдами отримували в ДАІ талон техогляду – своєрідну індульгенцію на право виїздити на дороги. Цю практику з ініціативи Президента скасовано Верховною Радою. Таким чином влада пробувала наслідувати приклад Грузії і скоротити кількість різноманітних довідок на душу населення. Проте, спроба була половинчата, тому сиcтема зуміла не тільки зберегтися, а й поглибити корупційні метестази.

Нові можливості ДАІ вивчав: Іван Мельник з сайту TEXTY.org.ua

5 липня, під час останнього перед літньою відпусткою «стахановського» сесійного тижня, Верховна Рада прийняла в другому читанні та в цілому поданий Януковичем законопроект «"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень". Цим законом повністю скасовувалося обов’язкове проходження технічного огляду (ТО) легкових автомобілів, що не використовуються для комерційних перевезень.

Чому в адміністрації президента вирішили скасувати ТО? Головна причина названа прямо і без двозначностей: «У більшості випадків (за оцінками експертів, близько 90 %) власники транспортних засобів отримують талон про проходження технічного огляду без здійснення перевірки, за допомогою налагоджених корупційних схем. За оцінками експертів, щороку обсяг таких неофіційних платежів становить близько мільярда гривень».

Те, що проходження ТО було наскрізь корумпованим, знає будь-який автовласник.

Рік тому, приблизно в цей самий час, автор статті три дні по кілька годин на день засмагав разом з машиною на території майданчика ДАІ, розташованого на околиці Житомира. На отримання прямокутного клаптика картону, що засвідчує технічну справність автомобіля пішло сумарно вісім-десять годин і 300 гривень хабаря.

(Примітка: аргумент «треба було проходити чесно» в даному випадку не спрацьовував навіть у теорії, бо напередодні проходження ТО довелося поміняти місце прописки, а отже, прописка та дані в свідоцтві про реєстрацію авто не співпадали. Ця обставина гарантувала практично 100% непроходження процедури ТО чесним шляхом. Що було підтверджено на практиці: було дуже весело, відстоявши хвилин сорок у черзі до дєвочки із сержантськими погонами, почути від неї, що по довідку про відсутність несплачених штрафів треба їхати в ДАІ за новим місцем прописки – у іншу область країни. Тому єдиним способом пройти ТО виявився «напівчесний» шлях: хабар було заплачено не за те, щоб отримати талон на руки без жодних клопотів, а щоб пройти практично всі клопоти як належить, але не бути посланим у процесі невідомо куди невідомо за чим. Прикметно, що мова йшла про нове авто, на гарантійному терміні та з регулярними техоглядами в офіціалів, і з відповідними записами в сервісній книжці.)

Але навіть у обов’язкових, «нехабарних» платежах за ТО корупційну складову не побачив би хіба що сліпий. Дуже зворушливо у лапках було бачити в переліку чеків на оплату пов’язаних з проходженням ТО зборів штук п’ять чеків на оплату послуг банку, який на території ДАІ приймав від автовласників платежі. На одній цій «накрутці» банк щороку заробляв мільйони – цікаво, з ким ділилися ці кошти? Або мобільна (розташована у вагончику на колесах) точка з оформлення медичних довідок: година у черзі, півгодини абсолютно формального огляду в лікарів, триста гривень у касу – і маєш потрібний папірчик. Не хочеш платити стільки? Ну й не треба, поруч в черзі стояли люди, які витратили тиждень часу на пошук всіх потрібних лікарів у «цивільних» поліклініках.

Детальний опис процедури проходження ТО без хабаря читайте тут

Знайомтеся, прилад-газоаналізатор "Автотест". Такі вже закупило МВС для мобільних ДАІшних лабораторій, так що скоро автовласники на власній шкірі відчують ефективність роботи цього "доїльного апарата"

Те ж саме було і з технічним оглядом. Заїзд на ДАІшну СТО «без протекції» у 90% випадків означав те, що у цілком справній машині виявиться недолік, через який власника відправляють ремонтуватися – а потім ласкаво просимо на чергове коло. Таких «страждальців» автор бачив на власні очі.

Зрозуміло, що нікому такі проблеми не потрібні – простіше заплатити.

Тому й сиділи на майданчику під ДАІ автовласники, чекаючи, поки із будиночка вийде «потрібний» ДАІшник і віддасть талон ТО в обмін на попередньо передані йому купюри.

Цілком очевидно, що подібну корупційну ганьбу треба було припиняти. Однак українська влада умудрилася під виглядом усунення однієї проблеми створити для автовласників нову, значно неприємнішу і болючішу до кишені. Річ у тім, що до прийняття закону про скасування ТО водій знав: куплений талон є по суті індульгенцією на два роки, і протягом цього періоду до нього не матимуть претензій. Тепер же індульгенцію купувати не треба, і водій автоматично стає перманентним грішником, якого ДАІшники зможуть «торбити» на предмет міфічної несправності автомобіля в будь-який момент.

Чому? А тому, що в прийнятому законопроекті є пункт, який дозволяє ДАІ:

"21-1) зупиняти транспортні засоби лише в разі: …наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу.

Треба зазначити, що таке право у ДАІ було і раніше. Але раніше водій мав залізобетонний аргумент у відповідь: ось мій талон про проходження техогляду, він підтверджує, що автомобіль справний, тож які у вас претензії до мене? Відповідно, практики «відлову» водіїв через «наявність ознак несправності» не було (хіба що фари вночі не світяться). Були прецеденти із шахраями-псевдоекологами, які під виглядом ДАІ «торбили» російських туристів на під’їзді до Криму, але радше як епізодичний виняток, ніж як система.

А тепер техталону у водія нема, і хто зна, коли він останній раз заїжджав на СТО – може, це було десять років тому. Тож тепер будь-який – БУДЬ-ЯКИЙ – автомобіль стає легітимною жертвою ДАІшників.

На чому нас із вами ловитимуть і розводитимуть на гроші? А на всьому. Основний перелік такий:

1. Аналіз вихлопних газів (окис та двоокис вуглецю)
– найбільш простий спосіб, на якому можна підловити будь-кого без винятку.

2. Стан гальм.

3. Люфт рульового керування.

4. Світлопропускання скла. Власники затонованих машин можуть заздалегідь готувати гаманці.

5. Зовнішні світлові прилади. Водіїв, які встановили собі так званий «бидлоксенон», в принципі не шкода. Але не варто сумніватися, що під цим же соусом зупинятимуть і автівки зі «штатною» світлотехнікою – «у вас фари світять якось не так».

А це — прилад "Ефект-02" для вимірювання ефективності роботи гальм. Як бачите, все теж дуже просто і компактно — з таким приладом влаштувати експрес-пункт збору коштів "на користь ДАІ" можна будь-де.

Зрештою, ДАІ зможе зупинити вас через те, що у вас не в порядку «інші елементи у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища». Тобто, все що завгодно – межею тут є виключно ДАІшна фантазія та жадібність.

Ще один пункт із закону: «Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України також здійснює контроль за правомірністю експлуатації транспортних засобів на вулично-дорожній мережі, виконанням установлених Кабінетом Міністрів України правил паркування транспортних засобів, а у випадках та порядку, визначених законом, тимчасово затримує і доставляє транспортний засіб, у тому числі з використанням спеціальних транспортних засобів (коли розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху), на спеціальні майданчики чи стоянки для тимчасового зберігання, відповідно до закону тимчасово вилучає посвідчення водія, а також ліцензійну картку на транспортний засіб».

Неважко зробити реконструкцію діалога, який буде лунати на українських дорогах через кілька тижнів, після вступу закону в дію.

Даішник: Шановний, у вихлопних газах вашої машини вміст СО вищий норми (гальма не працюють як слід, завеликий люфт керма, занадто темне тонування). Ми вилучаємо ваші права та техпаспорт, а машину відправляємо на штрафмайданчик.

Водій: Та ви що, та у мене все справне.

Даішник: Ось покази приладів. На такій машині їздити не можна.

Водій (розуміючи, що виходу нема):Та я завтра все поремонтую, давайте якось вирішимо все на місці? Ста гривень вистачить?

Даішник: (приймаючи гроші) Обов’язково поремонтуйте. Щасливої дороги.

І це аж ніяк не абстрактна гіпотеза. Днями стало відомо, що МВД вже закупило за 8,63 мільйони гривень 27 мобільних станцій перевірки технічного стану на базі мікроавтобуса Peugeot Boxer 330 2.2 HDi. У перелік обладнання цих станцій входять саме ті прилади, які відповідають переліку «штрафних санкцій», вказаних вище – вимірювач ефективності гальмівної системи «Ефект», вимірювач параметрів світла фар «ИПФ-01», газоаналізатор «Автотест», пристрій для визначення світлопропускання скла «Люкс ИС-2» тощо. Всі ці прилади компактні, будь-який можна без жодних проблем використати для перевірки зупиненого автомобіля.

Прикметна кількість цих мобільних станцій, які вже влучно охрестили в Інтернеті «доїльними апаратами» – 27 (по одну на кожну область України). Для тотального технічного контролю їх не вистачить, це зрозуміло. А от для організації пересувного пункту із викачування грошей з водіїв це саме те, що треба.

Більше того, ця техніка закуплена саме для перевірки «звільнених від ТО» машин — комерційні автівки, як і раніше, матимуть сертифікат ТО, і перевіряти їх ДАІшникам нема ніякого сенсу. Тож готуйтеся, шановні автовласники – тепер вас зупинятимуть коли і де завгодно, і у вас не буде жодних аргументів на власне виправдання.

Звісно, залишається такий варіант, як альтернативне тестування на незалежній СТО та суд. Але на таку процедуру наважаться одиниці, а десятки тисяч підуть шляхом «розрахунку на місці». Більше того, процедура апеляції «по ТО» наразі ніяк не прописана, так само як не передбачено жодної відповідальності ДАІшника, який «помилково» виявив несправність у цілком нормальної автівки. А що такого, він же про безпеку руху дбає, а водій залив поганий бензин – ось у нього показник СО і «зашкалив».

У вас тоноване скло? Як чудово, вас "торбитимуть" за допомогою такого-от прилада-люксометра.

Є ще один момент, про який обов’язково слід згадати. Річ у тім, що запроваджене Радою з ініціативи Януковича повне скасування техогляду для некомерційного легкового транспорту – шкідливе та неправильне. На Заході техогляд цієї категорії транспортних засобів є обов’язковим і проводиться регулярно, як правило, раз на два роки. З різними ступенями прискіпливості – від простого контролю вихлопних газів (США) до комплексної перевірки за сотнею параметрів (Японія). Роблять це всі нормальні країни. Причина проста: безпека понад усе.

Однак в нормальних країнах за техогляд відповідає не дорожна поліція, а приватні СТО. Все, що потрібно від власника – приїхати на техстанцію, посидіти півгодинки в кріслі та отримати відповідний документ (наліпку на номер) Якщо потрібен ремонт — це відбувається або на тому ж СТО, або виключно на іншому (щоб уникнути корупційної зацікавленості при проходженні ТО) . Процедура ТО може бути поєднана із обов’язковим страхуванням цивільної відповідальності або регулярною сплатою дорожного збору.

В українських умовах техогляд варто було б пов’язати зі  страхуванням-«автоцивілкою».

Прийшов по страховку – пред’яви довідку про проходження техогляду.

Виграш був би подвійним. По-перше, страхові компанії прямо зацікавлені в тому, щоб автомобіль клієнта був справним: адже саме вони в разі чого сплачуватимуть збитки за скоєну ним аварію. По-друге, висока конкуренція на цьому ринку неминуче призвела б до того, що страхові пропонували б вигідні по ціні умови техогляду на «своїх» СТО – як засіб боротьби за клієнта.

Запровадити таку законодавчу норму було б елементарно просто. І вона автоматично і вирішила б проблему корупції, і зменшила б кількість несправних «розвалюх» на українських дорогах.

Однак натомість було обрано інший шлях. Який, декларуючи вирішення проблеми, насправді створює дві нові – і кожна з них серйозніша за попередню. Тепер будь-який водій автоматично стає легітимною жертвою ДАІшних прискіпувань по статті «несправне авто». І водночас масове «звільнення від ТО» неминуче призведе до середньостатистичного зниження технічної справності автомобільного парку в країні. А отже, до збільшення його «корупційної вразливості» — така-от система із зворотним зв’язком. Як наслідок, побори з водіїв зростуть, так само як і кількість важких ДТП через відмову гальм чи кермового управління.

Читайте также: