Осторожно, манипуляции! Что следует знать о программе покупок товаров в группах

Хрестоматийный пример: Остап Бендер знал 400 относительно честных способов, как изъять деньги у населения. В наше время это называют лохотроном. Непрямой обман: только выдают желаемое за действительное и скрывают некоторые нюансы. Влияет на доверчивых, знакомых и невнимательных. Лет пять назад так работал скандально известный «Автоплан». Официально компания реализовала стратегию покупки товаров в группах — продавала автомобили. История повторяется с другими действующими лицами. Опять есть пострадавшие…

Типовий сценарій

В обласному Апеляційному суді недавно слухалася справа стосовно придбання автомобіля в групах. Потерпіла, мешканка Коломиї, позивалася з фірмою «Авто Просто», адміністратором програми «АвтоТАК». Йшлося про захист прав споживачів і відшкодування завданих позивачці збитків.

Суть справи. Жінка хотіла купити автомобіль. Звернулася в офіс «АвтоТАК». Менеджер намалював райдужну перспективу. Мовляв, є можливість дуже швидко придбати авто. Великий вибір моделей відомих марок, низький відсоток, зручний спосіб оплати, мінімум паперів. Від клієнта — перший внесок і щомісячні платежі. Звісно, домовленість скріплюється документально. Договір підписали на місці. Задоволена жінка заплатила гроші, отримала документ і спокійно пішла додому.

Рішення про придбання машини мало надійти впродовж місяця. Проте не надійшло. Коли жінка звернулася із запитаннями в «контору», їй порадили уважно вивчити договір і вчасно здійснювати оплату. «Щомісяця приходили квитанції з різними сумами, — розповідає адвокат потерпілої Олексій Гуцуляк. — На час позову жінка сплатила вже 17 тисяч гривень. Натомість — жодних гарантій отримати автомобіль». За словами адвоката, в договорі, що його підписала потерпіла, йшлося не про купівлю-продаж машини, а про надання фінансових послуг. Не було зазначено й конкретних сум щомісячних виплат.

«Менеджер, очевидно, використав технології маніпулювання, — коментує справу помічник голови Апеляційного суду в Івано-Франківській області Людмила Безусова-Попович. — Це легко зробити, якщо знати, що хоче людина. Є такі загальні фрази, що чіпляють. До того ж, людям властиво сприймати передовсім вербальну, усну інформацію.

А вона в нашому випадку суперечила письмовій — тій, що була викладена у договорі. Потерпіла підписала документ, не особливо його вивчаючи, оскільки відчувала довіру до менеджера. Щоправда, її одразу мали би насторожити дві речі. Перша: те, що такий важливий документ підписує продавець-консультант, а не довірча особа компанії. Друга: невизначеність із внесками».

Під час слухання справи стало зрозуміло, що менеджер фірми приховала принцип роботи програми «АвтоТАК». Називала його кредитом, а не купівлею товару в групах. Однак, щоби довести це, треба було щонайменше представити диктофонний запис, зазначає Людмила Безусова-Попович. Позивач запису розмови не робила. Зважаючи на те, що вона добровільно підписала договір і що надання фінансових послуг є законною діяльністю, а також з урахуванням інших обставин справи, апеляцію суд не задовольнив.

Несподіваний ракурс

«Розмовляючи із представником відповідача, я запитала, скільки таких судових позовів має компанія, — пригадує помічник голови Апеляційного суду. — Він назвав цифру 250. І додав, що порівняно із тим, скільки укладено угод, це дуже малий відсоток».

Відсотки виглядали би, напевно, зовсім по-іншому, якби кожен, хто потрапив у пастку, звернувся до суду. «Свіжий» запис на офіційному форумі програми «АвтоТАК» в Івано-Франківській області: «Розірвав договір. Чекаю повернення грошей більше року. Менеджер сказала, що можу чекати як ще рік, так і 15 років. Чи можна поновити договір і сплачувати далі?» У відповіді було зазначено, що в черзі на повернення внесків у цій групі стоять 25 учасників. Тобто 25 людей відмовилися від участі у проекті і хочуть забрати назад свої гроші. Думаєте, віддадуть? Ага, машинами…

Якщо проаналізувати сценарій спілкування з клієнтом і схему роботи в нашому випадку, пригадується фірма «АвтоПлан», яка уславилася «кидаловом» років п’ять тому. Знову продаж машин у групах, застосовування маніпуляцій у спілкуванні з клієнтами, приховування важливої для споживача інформації.

Але все це — більш м’яко: з меншим тиском, зі всеукраїнським піаром і попереджувальною рекламою в популярних періодичних виданнях. З офіційним дистанціюванням від «недобросовісних продавців-консультантів, яким хотілося підзаробити». Так декларують на форумах особи, які називають себе успішними учасниками програми «АвтоТАК» і щасливими власниками омріяного автомобіля.

Офіційна версія

Альтернатива кредиту — так позиціонує свої послуги програма «АвтоТАК». У своїх рекламних статтях вона співає про «швидку, вигідну й економну» купівлю авто. Може собі дозволити, бо має «дах» — реалізує машини в партнерстві з корпорацією «УкрАВТО». Платежі клієнтів адмініструє (фактично розпоряджається всіма грошима) компанія «Авто Просто». Її мережа, як дізнаємося з офіційного сайту програми, — 168 салонів у 80-ти містах України. Є такий і у Франківську. Це салон «УкрАВТО», де клієнтам пропонують програму купівлі товарів у групах «АвтоТАК».

Як це — купівля у групах? «Складний, але цікавий метод», — пишуть творці української мережі. І в цьому випадку кажуть цілковиту правду, тільки — свою. Отже, кожен клієнт «АвтоТАК», що підписує договір, автоматично стає учасником групи. В кожній групі — по 240 чоловік. Кожен з учасників групи щомісяця має робити грошові внески.

Заковика перша: сталої суми нема, платять, хто скільки вважає за потрібне. Якщо цього місяця грошей обмаль, можна внести всього кількадесят гривень. Так пояснюють клієнтам. При цьому не наголошують, що авто дістається тому з групи, хто заплатив найбільший внесок. Для всіх інших фінансове змагання продовжується. Часто — впродовж усіх 10-ти років, або 120-ти місяців, на які поширюється виплата (зазначено в договорі).

Ще нюанси. Щоби стати учасником програми, перед підписанням договору треба сплатити вступний внесок — 3,6% від вартості вибраного авто. В середньому виходить від 3-х до 5-ти тисяч грн. Суми щомісячних внесків розраховують у відсотках від вартості автомобіля плюс 5,3% річних. За що? Товар же купується у розтермінування. Скільки набігає за весь час участі в програмі? Ото ж бо й воно. Ще одне: учасники програми, які вже оплатили вартість автомобіля, щоби його офіційно отримати, повинні надати двох фінансових поручителів або авто у заставу. Про це також попереджує договір.

І останнє. Розірвати договір з програмою, як зазначено в документі, можна тільки в перші сім днів після укладення. Для цього треба зателефонувати за вказаним номером і повідомити про своє рішення. Та номер зазвичай не відповідає. Коли ж термін вийшов, вступний внесок уже не повертається.

Треба враховувати й те, що протермінування платежу означає автоматичне виключення з програми. А якщо хтось розірве угоду, подарує компанії свій вступний внесок і вимагатиме повернення хоча би щомісячних, може розраховувати на повернення тільки «чистих платежів». В усьому цьому нагромадженні умов хтось бачить швидкість, вигідність і економність? Чи гарантію отримання автомобіля?

Офіційний сайт програми стверджує, що машини учасники «АвтоТАК» отримують щомісяця. Наприклад, у квітні авто дісталися 120-м людям. В нашій області — двом. Скільки прикарпатців залучені у групи — невідомо.

«Договір програми «АвтоТАК» — досить складний, — попереджає адвокат Олексій Гуцуляк. — Розібратися в ньому без допомоги правника пересічній людині вкрай тяжко. А на словах все легко, доступно і привабливо. Переконаний, що якби людям пояснювали особливості купівлі в групах, мало хто ставав би клієнтом цієї програми.

Звичайний споживчий кредит відповідальної фінансової установи — банку, кредитної спілки тощо — виглядає більш прийнятним і з фінансового боку, і в плані надійності. Крім того, дає можливість одразу купити авто…» Погоджуємося. І пропонуємо порахувати, скільки можна назбирати за 10 років у свою власну кишеню з урахуванням вступних внесків і відсотків. Може, ми таки не телята?

Стосовно коломийської історії, то програна апеляція не поставила в ній крапки. «Готуємо новий позов, щоби визнати правочин недійсним і потім застосувати наслідки, — каже адвокат. — Думаю, нам це вдасться. Оскільки договір дає вісім підстав висувати таку вимогу. Будемо також замовляти експертизу договору у спеціалістів захисту прав споживачів, податкової адміністрації, незалежного аудитора». Та чи допоможе це потерпілій повернути сплачені гроші?

Автор:  Наталія КУШНІРЕНКО, «Галицький Кореспондент»

Читайте также: