Купоны на скидку: безумная экономия или кот в мешке?

Все началось в Америке в 2006 году. Тогда 26-летнему программисту Эндрю Мейсону в голову пришла идея изменить мир, объединив людей для решения общих проблем. Так родился проект The Point, который давал возможность любому человеку инициировать акцию, демонстрацию, пожертвовать на что-то деньги (укр.).

 The Point був неприбутковим, і Мейсон запропонував своєму інвесторові спосіб, як заробити гроші — колективні покупки. Так, вже у 2008 році з’явився новий напрям у онлайн бізнесі — проект Groupon(від англ. group, coupon — група, купон).

Ідея полягала в тому, щоб продавати кожен день якусь одну послугу на зразок відвідування салону краси або автомийки з великою знижкою в межах 60-90%. Представники фірм, що надають дані послуги, і сам сайт Groupon заробляли на тому, що забезпечували в день велику кількість клієнтів, що піддалися ажіотажу.

Тому дані сервіси і стали іменувати колективними покупками. Як казав Мейсон, «люди люблять «халяву», а компанії готові платити за залучення нових клієнтів». Це і є кредо діяльності усіх подібних сервісів.

«Знижкова» конкуренція

В Україні піонером на ринку колективних покупок у 2010 році став проект SuperDeal.

У свою чергу, Groupon вийшов на український ринок шляхом придбання російського сервісу «Дарбері», який на той час вже працював в нашій країні. Зараз Groupon має в Україні і своє представництво –groupon.com.ua.

Зараз в країні вже є кілька десятків подібних сайтів, які щодня пропонують сотні акцій, що дозволяють їхнім клієнтам зекономити від 50% до 90% на товари і послуги. Однак лідерами залишаються Groupon,SuperDeal та «Покупон».

Сервіси знижок, які працюють в Україні

  1. Groupon
  2. SuperDeal
  3. Покупон
  4. Gorod24
  5. VipOn
  6. FreshSale
  7. Biglion
  8. Kupikupon
  9. Kupiskidku
  10. Mojo
  11. Skidkoman
  12. Skidochnik
  13. та інші…

За словами генерального директора Groupon в Україні Тенгіза Ткешелашвілі, на три сайти-лідери припадає 70-80% ринку колективних покупок. Однак, цифри є приблизними, оскільки в Україні не проводили спеціальних досліджень ринку знижкових сервісів.

Зокрема, сервіс SuperDeal оцінює свою частку на ринку приблизно у 35-40%.

По-різному оцінюють компанії-лідери і оборот ринку колективних покупок.

«Місячний оборот у 2012 році становив 8-10 мільйонів гривень. У 2013 році ми прогнозуємо його збільшення удвічі», — зазначає СЕО SuperDeal Катерина Мікула.

Між тим, у Groupon озвучили дещо інші цифри. «На сьогоднішній день, оборот українського ринку сервісів колективних знижок становить приблизно 2-2,5 мільйони доларів на місяць. Але потенціал великий, ринок дуже швидко розвивається», — зауважив Ткешелашвілі.

Схема заробітку сервісів знижок дуже проста: компанії отримують гроші за продаж купонів, які дають змогу скористатися знижкою, або завдяки комісії, яка уже закладена у пропозицію.

«В будь-якому випадку для того, щоб отримати більший прибуток, ми зацікавлені надавати якомога вигідніші і актуальніші для наших покупців пропозиції. Дуже проста схема, де всі учасники залишаються задоволеними», — каже Мікула.

Пан або пропав?

Чим цікаві сервіси покупцю? Простота у використанні та можливості, перш за все, зекономити. Ось чим підкорили знижкові сервіси українців.

Так, один лише SuperDeal має мільйон передплатників, а отже, ці послуги є популярними.

В чому суть? Користувач заходить на сайт сервісу колективних покупок, реєструється, знаходить потрібні йому акції і купує знижку будь-яким зручним для нього способом — за допомогою банківської карти, платіжного терміналу, webmoney.

Більшість учасників акцій просять роздрукувати знижку з номером купону і пред’явити при наданні послуги, чи купівлі товару, деякі — просто назвати код.

Акції на сайтах сервісів найрізноманітніші — від знижок на абонемент в фітнес-клуб, процедур в салоні краси до медичних обстежень, вечерь в ресторані чи подорожей.

Акції мають обмежений термін дії, можуть тривати усього добу, а можуть і кілька тижнів. Так само і купоном можна скористатися лише протягом певного періоду.

Купон, зазвичай, коштує 10-30 гривень, а самі знижки коливаються в межах 50%-90%. Частіше сайти пропонують знижки на послуги. Товари серед пропозицій зустрічаються значно рідше, і є менш вигідними — від 15%.

Інколи знижкові сервіси дарують своїм користувачам спеціальні бонуси, за які можна придбати купони.

Ще один варіант для користування такою послугою – покупка на сайті сертифікату. Так, споживач сплачує повну вартість послуги зі знижкою на сайті та нічого не доплачує на місці її отримання.

«В даному випадку, сервіс знижок заробляє на комісії, яка складається з певного відсотку від кожного проданого купону», — пояснюють в Groupon.

Коли покупець отримує знижку, а сервіс — гроші, постає питання: яка ж мета компаній-учасників акцій? Відповідь проста — це гарна реклама.

«Пропозиції на нашому порталі — це своєрідний тест-драйв послуг, який дозволяє показати клієнту рівень роботи закладу. Якщо клієнту сподобається вечеря в ресторані, за яку він заплатив лише 50% від вартості, він прийде в цей ресторан ще багато разів вже після припинення дії акції, і порадить його друзям», — каже Мікула.

А от без знижки, зазначає вона, споживач міг би і не піти в цей заклад вперше. У багатьох компаній, які розміщують регулярно свої акції, є статистика, яка вказує, скільки клієнтів скористались їхніми послугами повторно.

Попри те, що пропозиції знижкових сервісів є дуже заманливими, люди часто не поспішають витрачати бодай 10 гривень на знижку, тому що такі «солодкі пропозиції» здаються просто обманом. Мовляв, учасники акцій просто підвищують ціни на свої послуги, а потім нібито роблять знижку.

У знижкових сервісах запевняють, що вимогливі до своїх партнерів і намагаються запобігти таким ситуаціям.

«Ми намагаємося підтримувати високі стандарти якості кожної акції, тому ретельно вивчаємо всю інформацію про наших партнерів, щоб упевнитися в тому, що заявлена ними ціна є реальною. Це дуже легко можна перевірити, тому що на сайті пропонуються послуги широкого використання і усім відома їх середньоринкова вартість», — підкреслює Мікула.

Якщо ціна буде завищена, то це одразу буде видно, і така акція не має шансів пройти успішно, додає вона.

Особистий досвід

Віталій, 26 років

«Купував знижку на спеціальний сет для двох в аргентинському ресторані El Mate la Boca cafe на сайтіSuperdeal. Економія становила 350 гривень (звіряв з цінами у меню). В цілому задоволений меню і атмосферою ресторану, обов’язково піду туди знову», — розповідає клієнт сервісу.

Олена, 23 роки

«Купувала навушники в подарунок на сайті Vigoda.ru. Знижка була суттєвою — 50%. Крім того, в інтернет-магазині, де безпосередньо продавалися навушники, була додаткова знижка, тому була дуже рада зробити класний подарунок ще і за доступною ціною», — розповідає покупець.

Однак потім її спіткало розчарування, наголошує Олена.

«Тривалий час ніхто не відповідав на дзвінки в інтернет-магазині (а вся сума була сплачена), потім наVigoda.ru мені сказали, що теж до них додзвонитися не можуть. Згодом, коли все-таки я зв’язалася з магазином, мені постійно казали, що товар вже відправили. Подарунок прийшов невчасно — через 2 тижні. Через кілька днів потому навушники зламалися. Вочевидь, підробка», — скаржиться клієнтка.

Ольга, 24 роки

«Купувала знижку на сайті Superdeal на проживання у готелі в Кам’янець-Подільському. Була дуже рада такій пропозиції, адже збиралась туди і без акцій. У купоні анонсувалася знижка у 50% — 450 гривень замість 900 гривень, які включали проживання у готелі (1 ніч, 2 дні) та екскурсію по місту і у фортеці. Як я не рахувала, але знижка у 50% не виходила», — наголошує власниця купону.

Адже доба у готелі коштує 420 гривень, а екскурсія на двох 110, це 530, зважаючи на те що у готелі перебували більше ніж добу це нехай ще 210 гривен, тобто разом 640 гривень, пояснює вона.

«Тобто економія значно менша. Але в цілому поїздкою задоволена, готель-чудовий, екскурсія- цікава, місто — неймовірне», — каже клієнтка Superdeal.

У SuperDeal «РЕ» надали інформацію щодо найпопулярніших акцій у 2012 році.

1. Акція з «СИНЭВО»: комплексні аналізи всього організму від кращої національної мережі медичних лабораторій! Знижка до 57%!. Продано 4 387 купонів.

Це найприбутковіша акція за всю історію існування знижкових сервісів в Україні, відзначають у компанії.

2. Відпочинок в готелі «Маджестик». Партеніт

3. Відпочинок на гірськолижному курорті в Закарпатті «Красія».

4. 8-денний тур «Новий рік в Амстердамі» від «Річман Тревел Україна».

5. Знижка 50% на лазерну або фото епіляцію в центрах «Лазерхауз» і клубі епіляції EpilClub!

*****

Як бачимо, колективні покупки мають свої «за» і «проти». До очевидних «плюсів» можна віднести: значну економію на товари і послуги, шанс спробувати щось нове (адже хтось, можливо, не зважився б зайнятись дайвінгом, якби не знижка у 50%), можливість зробити подарунок чи просто гарно провести час.

«Мінуси» — трати породжують трати, і якщо навіть до цього ви не були шопоголіком, шалені знижки на найрізноманітніші послуги можуть спустошити ваші гаманці.

З іншого боку, завжди є можливість купити «кота у мішку», адже яка саме знижка криється в акції, і якої якості товар — ніколи точно не відомо, завжди є ризик. До того ж, інколи в умовах акцій не описані всі нюанси, які потім можуть викликати певні незручності та розчарування користувачів.

Вочевидь, краще користуватися послугами книжкових сервісів, які вже зробили собі ім’я на ринку — у них і більший вибір акцій, і більш жорсткий відбір компаній, які пропонують товари та послуги.

Автор: Ольга Дубенська

За матеріалами: Реальна економіка

Читайте также: