Site icon УКРАЇНА КРИМІНАЛЬНА

Моніторинговий візит до Сумського слідчого ізолятора: проблема з переповненими камерними приміщеннями

Моніторинговий візит до Сумського слідчого ізолятора
Моніторинговий візит до Сумського слідчого ізолятора
Попри порушення прав ув’язнених, таких як нестача житлової площі та недоліки у роботі медичної частини, з моменту попереднього візиту монітори відмітили позитивні зміни. Проведені ремонтні роботи. Керівництво СІЗО адекватно реагує на скарги від ув’язнених стосовно дій/бездіяльності адміністрації.

Превентивний моніторинговий візит здійснено в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань, відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарання.

Візит здійснено групою моніторів Харківської правозахисної групи і ГО “Захист в’язнів України”. Відвідування здійснили монітори:

  • Діденко Андрій Андрійович — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, має досвід моніторингових візитів з 2014 року;
  • Зуйков Сергій Юрійович — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, має великий досвід моніторингових візитів, спеціалізується на досліджені питання надання медичної допомоги;
  • Цвілий Олег Володимирович — член громадської ради при Міністерстві юстиції України, має великий досвід візитів без попереджень у пенітенціарні заклади, спеціалізується на дослідженні питань катувань і жорстокого поводження;
  • Запорожцев Костянтин Вікторович — спеціаліст у сфері судово-медичної експертизи.

Для оцінки інформації отриманої під час моніторингового візиту використовувалися: попередній звіт і рекомендації, звіти НПМ (Національний превентивний механізм при Уповноваженому Верховної Ради з прав людини), повідомлення від засуджених і їхніх родичів, національне законодавство України і нормативно-правові акти ДКВС (Державно кримінально виконавча служба України), МОЗ (Міністерство охорони здоров’я).

Візит відбувся без попередження. У рамках візиту відбулися спілкування з засудженими, в тому числі і на умовах анонімності, з персоналом і керівництвом установи. У рамках підбивання підсумків візиту відбулися консультації з керівництвом СІЗО.

Дата візиту: 10 липня 2024 року

Дата попереднього візиту: 10 жовтня 2023 року

Загальна інформація

Установа виконує функції слідчого ізолятора. В закладі утримуються особи, які звинувачуються у скоєнні кримінальних злочинів і стосовно яких за рішенням суду обрана міра запобіжного заходу тримання під вартою.

Установа розташована за адресою: проїзд Гайовий, 19, місто Суми, 42343.

Керівник закладу — полковник внутрішньої служби Яковлев Ігор Сергійович.

Установа складається з чергової частини, збірного відділення, харчоблоку, камер слідчо-заарештованих чоловіків, жінок і неповнолітніх, транзитних камер, дільниці господарського обслуговування, карцерів, медичної частини, банно-прального комбінату, кімнат побачення, крамниці, бібліотеки, кімнати отримання передач, адміністративних приміщень.

За даними адміністрації установи, штатна чисельність персоналу закладу складається з 168 посад. Фактична чисельність — 153 посади. Загальний некомплект персоналу по установі — 15 співробітників. Планове наповнення установи — 492 особи. Фактична кількість — 472 особи. В установі працюють два психологи.

У СІЗО функціонують 69 камер: з них 64 камери для ув’язнених і засуджених, одна транзитна камера, одна камера для господарчої обслуги, три камери для тримання засуджених до довічного позбавлення волі.

У 2023 році померло четверо засуджених, у 2024 — один. Працевлаштовано 14 засуджених з господарського обслуговування згідно з трудовими договорами.

У карцері перебували дві особи. У медичній частині на лікуванні — шість осіб. На обліку ВІЛ/СНІД— 30 осіб. На оперативно-профілактичному обліку в установі перебували: схильні до самогубства— шість осіб, схильні до членоушкоджень — вісім осіб, до втечі — дві особи.

Протягом 2023 року дві особи звернулися зі скаргами щодо неналежних умов утримання і неналежного надання медичної допомоги, у 2024 році таких скарг було також дві. Шість осіб мають інвалідність, 25 осіб відторгнути загалом, дев’ять — засуджени довічно.

У власному користуванні засуджені мають 14 планшетів з доступом до мережі інтернет.

Протягом поточного року стосовно трьох осіб було застосовано фізичну силу. Протягом 2023 року було зафіксовано 237 випадків тілесних ушкоджень під час прибуття і 36 випадків під час перебування в установі.

Групою моніторів проведено опитування близько 162 засуджених. Варто зазначити, що адміністрація СІЗО адекватно реагує на скарги від ув’язнених стосовно дій/бездіяльності адміністрації. Також адміністрація не приховує тілесні ушкодження, отримані ув’язненими/засудженими, що можна вважати ознаками відкритості і прозорості, належним, адекватним реагуванням на порушення прав людини.

Попередні зауваження

Попереднє відвідування СІЗО групою моніторів здійснено 10.10.2023 року. Внаслідок візиту до керівництва установи і пенітенціарного відомства були спрямовані наступні рекомендації:

  1. Не перешкоджати проведенню моніторингового візиту, а саме, не вимагати додаткові дозвільні документи;
  2. Забезпечити належні умови утримання в контексті дотримання відповідності мінімальних стандартів утримання ув’язнених;
  3. Надати право на належну медичну допомогу;
  4. Усунути порушення правил пожежної безпеки.

Частина зауважень були виправлені, принаймні, у моніторів не вимагали додаткових документів, адміністрація всіляко сприяла реалізації моніторингового візиту.

Позитивний досвід

З моменту попереднього візиту відремонтовані кімнати для персоналу, кімнати для відпочинку, роздягальня, слідчі кабінети, приймальне відділення, душова кімната для ув’язнених, збірне відділення, їдальня.

Відремонтовані спальні приміщення, з урахуванням особистого простору для тримання засуджених, які працюють на господарських роботах.

Факти, виявлені під час відвідування

1. У порушення статті 11 Закону України “Про попереднє ув’язнення”, пункту 10 Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями, моніторами було встановлено порушення норми площі в окремих камерах. Водночас Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (далі — Комітет) у Сьомій Загальній доповіді зазначає, що проблема з переповненими камерними приміщеннями призводить до негігієнічних умов, постійної відсутності приватності, перезавантаження медичних служб та інфраструктури установи й тому потребує виправлення. (пункт 13 (CPT/Inf (97) 10).

2. Згідно зі статтею 7 Закону України “Про попереднє ув’язнення”, основними вимогами режиму в місцях попереднього ув’язнення є ізоляція осіб, взятих під варту, постійний нагляд за ними і роздільне тримання їх у порядку, передбаченому статтею 8 цього Закону. У порушення зазначених норм, у дільниці слідчого ізолятора установи встановлено випадки порушення вимог щодо роздільного тримання ув’язнених. Так, раніше засуджені особи утримуються з раніше не засудженими, що може призвести до конфліктів серед утримуваних осіб, спричинення ними самоушкоджень та вчинення злочинів під час їхнього утримання.

3. Під час відвідування встановлено, що у порушення вимог пункту 3.2 Положення про організацію лазне-прального обслуговування осіб, які тримаються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 849/5 від 08.06.2012 року, взяті під варту особи жіночої статі приймають душ лише один раз на тиждень. Але в камерах для жінок встановлено бойлер, і жінки можуть приймати душ за бажанням без обмежень, що вважаємо позитивною практикою.

4. Моніторами зафіксовано, що у камері №3 для тримання слідчо-заарештованих через надмірну заґратованість та нестачу природного освітлення, постійно увімкнено загальне освітлення.

На момент відвідування показник загального освітлення складав 114 люкс, а при вимкненому освітленні — 4,2 люкс.

У камері №7 для тримання жінок з вимкненим світлом зафіксовано 58 люкс.

У камері №5 для тримання чоловіків — 54,3 люкс з увімкненим і 37,7 з вимкнутим освітленням.

Згідно з додатком Ж “Нормативні показники освітлення приміщень житлових будівель”, ДБН В.2.5-28:2018 “Природне і штучне освітлення”, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.10.2018 року №264, освітленість робочих поверхонь спальних, житлових кімнат має складати 150 люкс.

5. Відповідно до статті 11 Закону про попереднє ув’язнення “Норма площі в камері для однієї взятої під варту особи не може бути менше ніж 2,5 м², а для вагітної жінки або жінки, яка має при собі дитину, — 4,5 м².”

У камері №3 для тримання чоловіків на момент візиту утримувалося 19 осіб. При цьому, згідно з вимірюванням камери, житлова площа складає 38,89 м², тобто 2,04 м² на одну особу, що є порушенням закону.

У камері №7 для тримання жінок утримувалося 12 осіб, житлова площа складає 28,61 м², тобто 2,38 м² на одну особу, що є порушенням закону.

Сумська міська медична частина

Завідувач Сумської міської медичної частини філії ЦОЗ ДКВС України у Сумській області (далі — медична частина) — Куріліна Наталія Василівна.

Під час відвідування моніторинговою групою вивчено медичну документацію, оглянуті кабінети лікарів, рентген-кабінет, палати та інші приміщення медичної частини на їхню відповідність до вимог законодавства України та міжнародних стандартів.

1. Згідно з п.2 п.3 глави III розділу II “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерством охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок), у профілактичному медичному огляді обов’язково беруть участь лікар-терапевт (або лікар загальної практики — сімейний лікар), лікар-психіатр, лікар-стоматолог.

Вакантна посада лікаря-психіатра свідчить про неповноту проведення медичного первинного та профілактичного огляду, у зв’язку з чим засуджені та ув’язнені не отримують належну медичну допомогу. Разом з тим Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (далі — Комітет) у Третій загальній доповіді зазначає, що для роботи в медичній службі в кожному закладі позбавлення волі повинен бути запрошений лікар, який спеціалізується на психіатрії, а декілька працівників з допоміжного медичного персоналу повинні отримати підготовку в цій галузі медицини.

Забезпеченість лікарями і допоміжним медичним персоналом, а також внутрішнє планування місць позбавлення волі, повинні давати змогу регулярно здійснювати програми фармакологічної, психотерапевтичної та професійної терапії. (пункт 41 (CPT/Inf(93)12-part).

2. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, відсутній документ, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.

3. Відповідно до вимог пункту 7 частини 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 року №1394 “Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році”, НСЗУ оплачує медичні послуги, які надаються за направленнями в паперовій формі пацієнтів, які утримуються в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби, до забезпечення створення закладами охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби технічної можливості виписувати електронні направлення.

Проте, через відсутність у засуджених осіб укладених декларацій з лікарем первинної медичної допомоги, вони не мають можливості отримати необхідні медичні послуги за кошти НСЗУ, що призводить до порушення вимог абзаців 4 та 5 статті 4 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

4. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.

5. Диспансерний нагляд здійснюється за шістьма особами, які мають інвалідність. Із них Ⅱ гр. — дві особи; Ⅲ гр. — чотири особи. Разом з тим, у порушення вимог Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, особи з інвалідністю не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм, що спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.

Під час вивчення медичної документації засуджених встановлено, що у однієї особи з інвалідністю відсутня індивідуальна програма реабілітації (далі — ІПР). Крім того, не виконуються рекомендації ІПР.

6. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, в медичній частині не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.

7. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал медичної частини позбавлений можливості здійснювати запити на телемедичне консультування та отримувати консультацію для надання медичної допомоги засудженим особам з технічних причин.

8. У порушення вимог Табеля оснащення обладнанням одного робочого місця лікаря-стоматолога та зубного техніка, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 11.04.2005 №158, у медичній частині відсутній дентальний рентген апарат, що унеможливлює проведення поглибленого стоматологічного обстеження засуджених та не забезпечує своєчасне надання належної стоматологічної допомоги.

9. У порушення “Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами”, затверджених наказом МОЗ України від 08.06.2015 року №325, філією ДУ “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Сумській області не укладено угоду зі спеціалізованою установою на утилізацію медичних відходів, у зв’язку з чим у медичній частині з початку 2024 року не організовано належного збирання, сортування та утилізацію медичних відходів.

10. У порушення вимог наказу МОЗ України від 16.12.2003 року №584 “Про затвердження Правил зберігання та проведення контролю якості лікарських засобів у лікувально-профілактичних закладах” (далі — Правила зберігання), лікарські засоби зберігаються без урахування температурних режимів, зазначених виробниками. Так в приміщенні, де зберігалися лікарські засоби, умови зберігання яких не можуть перевищувати температуру вищу ніж 25°С, температура сягала 28°С та вище.

11. Під час перевірки справності дефібрилятора було встановлено, що термін придатності електродів минув. Водночас Комітет рекомендував, щоб медичні служби в усіх відвіданих в’язницях (і всіх інших пенітенціарних установах в Україні) були оснащені обладнанням для порятунку життя лікарями (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2017році, (CPT/Inf (2018) 41) пункт 87).

12. Окремі приміщення медичної частини не відповідають вимогам статті 22 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного добробуту населення”. Камери-палати медичної частини потребують проведення ремонтних робіт з заміною санітарно-технічного обладнання. У палатах значна захаращеність особистими речами, постільні речі та деякі матраци потребують заміни.

Разом з тим Комітет у Третій загальній доповіді зазначає, що на медичні служби в місцях позбавлення волі (які взаємодіють у разі потреби з іншими представниками влади) покладено обов’язок контролювати організацію харчування (кількість, якість, приготування та розподіл їжі) і дотримання умов гігієни (чистота одягу і постільної білизни, доступ до кранів з проточною водою, сантехнічне обладнання), а також слідкувати за опаленням, освітленням та вентиляцією камер.

Вони також повинні слідкувати за умовами організації праці та прогулянок на свіжому повітрі. Шкідливі для здоров’я умови тримання, переповнення камер, тривала ізоляція і відсутність фізичної діяльності можуть спричинити необхідність надання медичної допомоги окремій особі. (пункт 53 (CPT/Inf(93)12-part).

Крім того, у камерах-палатах медичної частини було встановлено факти порушення статті 8 Конвенції та вимог правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил (Рекомендація №R (2006) 2 Комітету Міністрів держав-учасниць) (далі — ЄПП), в частині порушення права засуджених на приватність, а саме — відсутність у санвузлах дверцят, які дозволяють засудженим усамітнитись.

13. У медичній частині відсутній окремий кабінет лікаря-гінеколога, у зв’язку з чим приймання хворих засуджених та ув’язнених осіб здійснюється у спільних кабінетах, що не забезпечує конфіденційності та може призвести до порушення права на приватність під час медичних оглядів.

14 У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417 (далі — Правила), приміщення медичної частини не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.

15. Приміщення кабінету лікарів та рентген-кабінету не забезпечені вогнегасниками, що є порушенням вимог п. 3.6 глави 3 розділу V Правил та порушенням п. 10.18. глави 10 Державні санітарні правила і норми “Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур”, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2007 року №294 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2007 року за №1256/14523.

Рекомендації:

  1. Забезпечити належні умови утримання для ув‘язнених, відповідно до мінімальних стандартів житлової площі на одного ув’язненого і стандартів освітлення;
  2. Забезпечити право на належне медичне забезпечення.

Автори: Андрій Діденко, Сергій Зуйков, Олег Цвілий, Костянтин Запорожцев

Джерело: портал Харківської правозахисної групи

Exit mobile version