Site icon УКРАЇНА КРИМІНАЛЬНА

Моніторинговий візит до Житомирської колонії №8: порушення права осіб з інвалідністю та інші проблеми з медициною

Моніторинговий візит до Житомирської колонії №8
Моніторинговий візит до Житомирської колонії №8
10 квітня 2023 року   монітори ХПГ здійснили перший візит до установи. Рекомендації були виконані частково, але й досі в колонії спостерігаються порушення прав ув’язнених. Медичні огляди проводяться крізь ґрати, не дотримуються норми житлової площі, стіни деяких камер у медичній частині вкриті пліснявою.

Загальна інформація

ЖУВП-8 розташоване за адресою: місто Житомир, проспект Незалежності, 172. Керівник установи — полковник внутрішньої служби Квасний Андрій Вікторович.

Установа складається з приміщень слідчого ізолятора, в яких утримуються особи, що перебувають під слідством, засуджені, вирок відносно яких не набрав законної сили, засуджені, що слідують транзитом до інших пенітенціарних закладів, сектору максимального рівня безпеки для тримання засуджених довічно, сектору для тримання засуджених до певних термінів покарання, які утримуються в камерах максимального рівня безпеки, харчоблоку, медичної частини, відділень господарської обслуги та банно-прального комбінату.

Штатна чисельність персоналу установи складає 393 посади. Фактична чисельність — 269 посад, із них 15,2% працівників жіночої статі. Загальний некомплект персоналу в установі — 31,2 %. Планове наповнення установи — 1296 осіб.

В ЖУВП-8 — 204 приміщення/камери/палати загальною житловою площею 4218,39 м².

В установі є 63 камерні приміщення для тримання осіб, узятих під варту. Одна камера для вагітних жінок та жінок із дітьми, дві платні камери з поліпшеними умовами тримання, сім камер у відділенні для тримання засуджених з господарського обслуговування, 33 камери сектору максимального рівня безпеки для тримання засуджених до позбавлення волі на певний строк у приміщеннях камерного типу, 88 камер сектору максимального рівня безпеки для тримання чоловіків, засуджених до довічного позбавлення волі у приміщеннях камерного типу, в яких тримаються по дві особи, сектор середнього рівня безпеки для тримання жінок, засуджених до довічного позбавлення волі, шість камер арештного дому та сім камер дільниці для тримання військовополонених.

Відповідно до довідки від 29.04.2024 року Державне підприємство “Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України №8”, згідно з наказом Міністерства юстиції України № 972/5 від 16.03.2020 року, припинило свою діяльність шляхом ліквідації.

У день відвідування в установі перебувало 732 особи. В СІЗО — 400 осіб, із них — 16 жінок. 171 особа відбуває довічне покарання. За даними адміністрації, чотири особи з-поміж засуджених довічно мають психічні розлади.

Протягом поточного року до установи прибули 719 осіб з-поміж засуджених/слідчо-заарештованих. Померли протягом 2023 року дев’ять осіб, протягом 2024 року — три особи. На господарських роботах працюють 47 засуджених. У карцері перебувало дві особи, в медичній частині на лікуванні — п’ять осіб. На обліку ВІЛ/СНІД — 34 особи.

На оперативно-профілактичному обліку в установі перебувало: схильні до самогубства — 57, схильні до членоушкоджень — 12, до втечі — 18, злісних порушників режиму утримання — 20 осіб. У 2023 році — два випадки самогубства.

Засуджені мають у власному користуванні 163 планшети з доступом до мережі інтернет.

Наявні гуманітарні потреби в будівельних матеріалах.

Групою моніторів проведено опитування 112 засуджених.

Попередні зауваження

Попереднє відвідування ЖУВП-8 групою моніторів було здійснено 10.04.2023 року. За результатами попереднього відвідування установи було встановлено, що приміщення установи застарілі та потребують капітального ремонту. Була аварійна ситуація з водопостачанням. Камери були у занедбаному стані та потребували ремонту. Було зафіксовано порушення права на надання медичної допомоги. Рекомендації надані за результатом попереднього відвідування були виконані частково, а саме: проведено капітальні ремонтні роботи у приміщеннях камер.

Факти, виявлені під час відвідування

Захист від катування та інші форми жорстокого поводження (стаття 5 Загальної декларації прав людини, стаття 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, стаття 28 Конституції України).

Частиною 1 статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України (далі — КВК) передбачено, що норма жилої площі на одного засудженого не може бути менше ніж 4 м². У камері №240 для тримання засуджених довічно утримуються дві людини. При цьому, згідно з планом камери, житлова площа складає 6,1 м², тобто 3 м² на одну особу, що є порушенням закону.

У камері №355 для тримання засуджених довічно утримуються дві особи, згідно з планом камери житлова площа складає 6,2 м², тобто 3,1 м² на особу, що є порушенням мінімальних стандартів утримання засуджених.

У камері №511 утримуються дві особи засуджені довічно, житлова площа складає 6,5 м², що складає 3,2 м² на одну особу, що є порушенням закону.

Окрім цього, вказане вище порушення вже було приводом до подання заяв проти України до Європейського суду з прав людини.Так, у справі “Смілянська проти України” (Smilyanskaya v. Ukraine) (заява № 46196/11 від 21.11.2019), зазначено про неналежні умови утримування в пенітенціарному закладі, а саме: відсутність особистого простору через порушення норм площі у камерних приміщеннях, де утримувалась заявниця. За цих підстав Європейський суд з прав людини постановив, що у зв’язку з матеріально-побутовими умовами порушено статтю 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та призначено виплати кошти у сумі 10 000 євро в якості моральної компенсації.

Також більшість камерних приміщень, де утримуються засуджені, не відповідають мінімальним стандартам житлової площі на одну людину, яку засуджено довічно. В камерах брудно, наявний неприємний запах, у камерних приміщеннях значна захаращеність сумками та особистими речами, підлога та санвузли брудні. У порушення вимог пункту 8.13.5 Норм забезпечення меблями, інвентарем і предметами господарчого призначення слідчого ізолятора, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 27.07.2012 року №1118/5, камерні приміщення не забезпечені бачками з питною водою, засуджені змушені вживати воду з централізованого водогону.

Правила внутрішнього розпорядку слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 червня 2019 року за № 633/33604, Розділ ІІ, пункт І, Підстави для приймання до СІЗО ув’язнених і засуджених п.п.10.

На період оформлення облікових документів ув’язнені та засуджені розміщуються у приміщеннях збірного відділення на строк не більше двох годин з додержанням вимог ізоляції. Приміщення мають бути обладнані місцями для сидіння, забезпечені достатнім освітленням, санвузлами, вентиляцією та умовами, що відповідають санітарно-гігієнічним правилам.

Моніторами зафіксовані камери збірного відділення, в яких відсутня вода і туалет. Також у камерах збірного відділення відсутні баки з питною водою.

Так, у камері № 219 через надмірну заґратованість недостатньо природного освітлення, тому постійно увімкнено загальне освітлення. На момент відвідування показник загального освітлення складав 41 люкс при тому, що згідно з додатком Ж “Нормативні показники освітлення приміщень житлових будівель”, ДБН В.2.5-28:2018 “Природне і штучне освітлення”, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.10.2018 року №264, освітленість робочих поверхонь спальних, житлових кімнат має складати 150 люкс.

У камері №504 загальне освітлення складає 26,7 люкс.

У камері №222 ліжка розташовані впритул, це не забезпечує засудженим та ув’язненим особистого простору, що передбачено правилом 18.1 ЄПП та пунктом 1 главою 2 розділом ІІ Правил внутрішнього розпорядку слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 14.06.2019 року № 1769/5 (далі — ПВР СІЗО).

Згідно зі статтею 119 КВК, праця осіб, засуджених до позбавлення волі, оплачується відповідно до її кількості і якості. Окрім цього, у пункті 5.1. Інструкції про умови праці та заробітну плату засуджених до обмеження волі або позбавлення волі, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 07.03.2013 № 396/5, зазначено, що заробітна плата, нарахована засудженим за умови виконання ними норми виробітку або тривалості робочого часу, не може бути менше законодавчо встановленого мінімального розміру заробітної плати. Засуджені мають отримувати мінімальну заробітну плату.

У той час, відповідно до договорів ЦПХ і актів виконаних робіт, середній заробіток засуджених, що працюють на господарських роботах, складає близько 1200 гривень, що майже в три рази менше за мінімальну заробітну плату по країні, яка станом на серпень 2023 року складає 6700 гривень.

Разом з тим, варто зазначити, що працівники з-поміж засуджених, які працюють в установі на господарських роботах в харчоблоці, у швейному цеху, виробляють продукцію з деревини та інші, виконують систематично визначені трудові функції, що є ознакою трудових правовідносин, тому потрібно укладати з такими працівниками не договори цивільно-правового характеру, а трудові договори.

Житомирська міська медична частина № 8 Філії ЦОЗ ДКВС України в Житомирській області

Завідувач Житомирської міської медичної частини № 8 філії ЦОЗ ДКВС України в Житомирській області (далі — медична частина) — Діденко Ігор Володимирович.

Згідно зі штатним розкладом, укомплектовані такі посади: завідувач медичної частини, лікар — 1 ст; лікар-терапевт — 0,5 ст; лікар-стоматолог — 0,5 ст; лікар-психіатр — 0,5 ст; лікар-фтизіатр — 0,5 ст; лікар рентгенолог — 0,75 ст; лікар-інфекціоніст — 0,5 ст; лікар-хірург — 0,25 ст; лікар-дерматовенеролог — 0,25 ст; лікар ультразвукової діагностики — 0,25 ст; лікар загальної практики сімейної медицини — 0.5 ст. Вакантними залишаються посади: лікар-дерматовенеролог — 0,25 ст; лікар ультразвукової діагностики — 0,25 ст.

Під час відвідування моніторинговою групою було вивчено медичну документацію, оглянуті приміщення медичної частини на їхню відповідність вимогам законодавства України та міжнародним стандартам та були виявлені недоліки в роботі Житомирської міської медичної частини №8, що призводять до порушення прав засуджених та осіб, які тримаються під вартою в ЖУВП-8, зокрема:

1. Порушення права засуджених осіб на захист від катування або нелюдського чи такого, що принижує гідність, поводження або покарання (стаття 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод) та Порушення права на охорону здоров’я та медичну допомогу (стаття 49 Конституції України)

1.1 В порушення пункту 37 Постанови Кабінету Міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, відсутній документ, що підтверджує вільний доступ до будівель і приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.

1.2 Відповідно до вимог пункту 7 частини 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 року №1394 “Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році”, НСЗУ оплачує медичні послуги, які надаються за направленнями в паперовій формі пацієнтів, які утримуються в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби, до забезпечення створення закладами охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби технічної можливості виписувати електронні направлення. Проте, через відсутність у засуджених осіб укладених декларацій з лікарем первинної медичної допомоги, вони не мають можливості отримати необхідні медичні послуги за кошти НСЗУ, що призводить до порушення вимог абзаців 4 та 5 статті 4 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

1.3 В порушення вимог підпункту 5 пункту 5 розділу ІІ “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерством охорони здоров’я України від 15.08.2014 року № 1348/5/572 (далі — Порядок), на двох пацієнтів, які перебували на стаціонарному лікуванні в палаті для соматичних хворих медичної частини, не заведена форма первинної облікової документації № 003/о “Медична карта стаціонарного хворого”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, до якої повинні вноситись усі дані щодо лікування та діагностики в стаціонарі медичної частини, у тому числі ті, що отримані під час обстеження хворого засудженого, з листом призначень.

1.4 В порушення вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-6/о “Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення i на присутність або участь учасників освітнього процесу”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, встановлено відсутність підписаної пацієнтами, які перебувають у стаціонарі, інформованої добровільної згоди на проведення діагностики та лікування. Зазначене може свідчити про відсутність добровільної згоди пацієнтів для застосування щодо них методів діагностики, профілактики та лікування, що є порушенням статті 43 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” та пункту 47 рекомендацій Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (CPT/Inf(93)12-part) (далі — Стандарти КЗК).

1.5 В порушення вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-7/о “Усвідомлена згода особи на проведення психіатричного огляду”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.09.2016 року №970, встановлено відсутність у медичній документації (медичній карті № 025/о або № 003/о) підписаної пацієнтом усвідомленої згоди особи на проведення психіатричного огляду.

1.6 В порушення п. 6 глави III розділу II “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, замість діагнозу, рекомендацій, власного ім’я, прізвища лікаря та його підпису, які реєструються у “Журналі обліку результатів проходження профілактичного медичного огляду”, форма якого наведена в додатку 4, до Порядку зазначається телемедичний код, що свідчить про неналежне проведення профілактичних оглядів.

1.7 В порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал медичної частини позбавлений можливості здійснювати запити на телемедичне консультування та отримувати консультацію для надання медичної допомоги засудженим особам з технічних причин.

1.8 Під час спілкування з персоналом медичної частини та огляду медичних кабінетів, палат та інших приміщень моніторинговою групою було встановлено, що медичними працівниками в маніпуляційному кабінеті продовжується систематична практика проведення медичних оглядів та медичних маніпуляцій засудженим та ув’язненим крізь ґрати.

Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню регулярно критикує надмірні заходи безпеки та вважають неприпустимими такі практики, оскільки вони посягають на гідність ув’язнених, перешкоджають розвитку належних відносин між медичним персоналом і пацієнтом і, можливо, заважають встановленню об’єктивного медичного висновку (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2009 році (129.CPT/Inf (2011) 29), 2012 році (50-51.CPT/Inf (2013) 23).

1.9 У медичній частині не організовано проведення замісної підтримувальної терапії (далі — ЗПТ) осіб із психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, відповідно до Порядку проведення замісної підтримувальної терапії осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2012 року №200. Наркозалежним особам не забезпечується соціально-психологічний супровід, когнітивно-поведінкова терапія (КПТ), профілактика рецидивів, мотиваційне інтерв’ю, групи взаємодопомоги тощо. Таким чином дані особи позбавлені можливості отримувати ЗПТ, що порушує їхнє право на вибір методів лікування відповідно до статті 38 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

2. Недотримання інфекційного контролю та епідеміологічного нагляду

2.1 В порушення Заходів та Засобів щодо запобігання інфікуванню при проведенні догляду за пацієнтами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03.08.2020 року №1777, у медичній частині обладнано лише один ізолятор для інфекційних хворих, що унеможливлює одночасного розміщення хворих на небезпечні інфекційні захворювання окремо одне від одного та інших засуджених.

2.2. В порушення вимог пункту 1 Розділу ІІ Стандарту інфекційного контролю для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу хворим на туберкульоз, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я від 01.02.2019 року №287, в медичній частині не дотримано вимоги для ізоляції хворих на туберкульоз осіб, палати використовуються більше ніж на одну-дві особи (одна палата-камера на три і більше ліжко-місць); двері до палати не оснащені ущільненим порогом, ущільнювачами по краях; не забезпечена рециркуляція повітря за допомогою механічної вентиляції.

3. Порушення права засуджених на належні санітарно-гігієнічні умови перебування в умовах закладу охорони здоров’я

3.1 Окремі приміщення медичної частини не відповідають вимогам статті 22 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного добробуту населення” та пункту 53 Стандартів КЗК. Камери-палати медичної частини потребують проведення ремонтних робіт з заміною санітарно-технічного обладнання та електромережі. Наявний неприємний запах, антисанітарія, на стелі деяких камерних приміщень надмірна вологість, стіни вкриті пліснявою, значна захаращеність особистими речами, підлога та санвузол брудні, постільні речі вологі, матраци потребують заміни.

3.2 В порушення “Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами”, затверджених наказом МОЗ України від 08.06.2015 року №325, філією ДУ “ЦОЗ ДКВС України” у Житомирській області не укладено угоду зі спеціалізованою установою на утилізацію медичних відходів, у зв’язку з чим в медичній частині з початку 2024 року не організовано належного збирання, сортування та утилізацію медичних відходів.

4. Незабезпеченість медичної частини обладнанням, виробами медичного призначення та лікарськими засобами. Порушення правил пожежної безпеки

4.1 Під час перевірки справності дефібрилятора було встановлено відсутність електродів.

Разом з тим, Європейський комітет з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню рекомендував, щоб медичні служби в усіх відвіданих в’язницях (і всіх інших пенітенціарних установах в Україні) були оснащені обладнанням для порятунку життя лікарями (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2017 р.,87. CPT/Inf (2018) 41

4.2 У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, приміщення медичної частини не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.

4.3 Приміщення рентгенкабінету не забезпечено вогнегасниками, що є порушенням вимог п. 3.6 глави 3 розділу V Правил та порушенням п. 10.18. глави 10 Державні санітарні правила і норми “Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур”, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2007 № 294 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2007 р. за № 1256/14523.

5. Порушення права осіб з інвалідністю (стаття 9 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю)

В порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” в медичній частині не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю (відсутні пандуси, поручні тощо).

6.Порушення прав осіб, хворих на вірусний гепатит С

В порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.

Рекомендації:

  1. Опрацювати питання щодо дотримання встановленої норми площі з розрахунку на одного засудженого згідно з вимогами національного законодавства та практики Європейського суду з прав людини;
  2. Вжити додаткових заходів щодо створення належних умов для реалізації права ув’язненим та засудженим на приватність та особистий простір;
  3. Забезпечити дотримання правил санітарії та гігієни в камерних приміщеннях для ув’язнених та засуджених;
  4. Вжити додаткових заходів щодо створення належних умов для реалізації права засуджених на приватність та особистий простір;
  5. Забезпечити засудженим достатній рівень освітлення у камерах;
  6. Переглянути практику реалізації права засуджених на оплачувану працю згідно з законодавством про працю;
  7. Забезпечити ув’язнених/засуджених баками з питною водою;
  8. Усунути в камерах надмірну загратованість;
  9. Забезпечити контроль за належним веденням медичної документації;
  10. Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”;
  11. Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”.
  12. Припинити практику проведення медичних оглядів та медичних маніпуляцій засудженим та ув’язненим крізь ґрати.
  13. Забезпечити засуджених осіб угодами з лікарями, які надають первинну медичну допомогу в закладах охорони здоров’я Міністерства охорони здоров’я України;
  14. Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С;
  15. Забезпечити проведення належного обліку профілактичного огляду;
  16. Обладнати протипожежну систему медичної частини відповідно до встановлених вимог;
  17. Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування;
  18. Забезпечити можливість отримання замісної-підтримувальної терапії на підставі діагнозу психічних та поведінкових розладів внаслідок вживання опіоїдів;
  19. Забезпечити дотримання заходів щодо інфекційного контролю у медичній частині;
  20. Провести заміну накладок до зовнішнього автоматичного дефібрилятора;
  21. Забезпечити вчасну утилізацію лікарських засобів та виробів медичного призначення;
  22. Усунути порушення Правил пожежної безпеки. Забезпечити вогнегасником приміщення рентгенкабінету.

Превентивний моніторинговий візит здійснено в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань, відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарання. Візит здійснено групою моніторів Харківської правозахисної групи і ГО “Захист в’язнів України”. Відвідування здійснили монітори:

  • Діденко Андрій Андрійович — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина;
  • Зуйков Сергій Юрійович — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України;
  • Цвілий Олег Володимирович — член громадської ради при Міністерстві юстиції України.

Дата візиту: 29 квітня 2024 року

Дата попереднього візиту: 10 квітня 2023 року

Джерело: портал Харківської правозахисної групи

Exit mobile version