11 грудня в “Укрзалізниці” відбулись обшуки та затримання, пов’язані з корупцією в компанії. Про це повідомили в Нацполіції і в самій “Укрзалізниці” та зазначили, що це спільні дії.
“Процес очищення йде”, – розповіло ВВС Україна високопоставлене джерело в УЗ.
У пресрелізі “Укрзалізниці” зазначили, що мета всіх цих слідчих дій – “зупинити діяльність організованої злочинної групи, яка “паразитувала” на рядових залізничниках”. Обшуки провели вдома у причетних до кримінальних схем та у потягах міжнародного сполучення.
Через це були невеликі затримки руху і додаткові перевірки.
У поліції при цьому заявили, що йшлося про зловживання на потягах міжнародного сполучення, де дії фігурантів призвели до “штучного дефіциту квитків на найпопулярніші маршрути у вільному продажі”.
Фото,Національна поліція. Фото обшуків і затримання опублікувала поліція
Згодом правоохоронці заявили про те, що десятьом працівникам “Укрзалізниці” оголосили підозри через корупцію з квитками і здирництво “данини” з колег.
Золоті квитки
Квитків на популярні міжнародні рейси, наприклад “Варшава-Київ”, дійсно дуже важко купити. Після початку великого вторгнення залізниця стала ключовим транспортним засобом, а квитки на потяг до Варшави стали справжнім дефіцитом.
Про цю проблему і схеми з квитками неодноразово на своєму досвіді описував один з найвідоміших топменеджерів країни Петро Чернишов.
У випадку з Варшавою є лише кілька годин у добу відкриття продажів за 20 днів до поїздки, коли ці квитки можна зловити.
Після запровадження верифікації у Дії ситуація покращилась. Однак, за даними ВВС, досі існували схеми, коли квиток можна було придбати на будь-яку дату за винагороду, навіть, коли їх не було у продажу.
Побори з провідників
Джерела ВВС в “Укрзалізниці” так розповідають про ситуацію з обшуками – затримали одного з високопоставлених працівників залізниці за прізвиськом “Дєд”. Він, за даними джерел, впродовж багатьох років вимагав побори з працівників УЗ, зокрема, з провідників, начальників потягів, ремонтних бригад.
“Ці побори тривали десятиліттями, ще з часів Радянського союзу, коли провідник, щоб вийти на рейс, мав занести хабар. Кожен провідник платив інструктору, він передавав ці гроші далі. Про це знали всі. Але проблема в тому, що ніхто не хотів свідчити проти цих людей”, – розповіло ВВС Україна джерело, знайоме з ситуацією всередині.
Ці побори бралися за всі рейси, а найбільше платили за те, щоб потрапити на так звані “хлібні”, престижні міжнародні маршрути. Джерела розповідають, що були випадки, коли неугодних провідників виштовхували з поїзда. Після чого складали рапорт акти, що вони просто “відстали” від потяга.
За даними джерел, провідники могли потім відбити ці гроші наступним чином – брати зайців, торгувати алкоголем, перевозити передачі, а одним з основних видів заробітку раніше була “туфта” – повторно використана білизна.
“Бувало, що один і той самий комплект використовували по 3-4 рази. Це все вже закінчилось з введенням заборони на продаж постелі в потягах та обов’язковістю купівлі постелі через інтернет”, – розповів ВВС колишній провідник. На міжнародних рейсах, розповідають джерела, перевозили контрабанду.
“Навіть попри всі побори, які шли наверх, в середньому провідник “заробляв” в додатково 2-3 своїх зарплат”, – розповів колишній провідник.
Така ж корупційна схема діяла, коли вагон потребував якогось ремонту – доки провідник сам не знайде слюсаря і не заплатить йому, ніхто нічого міняти/ремонтувати не буде. Писати офіційні заявки на ремонт – це була марна справа. Про це ВВС розповів провідник, який раніше працював в УЗ і у нього була поломка, яку він відмовлявся ремонтувати за свій рахунок.
Експосадовець, який працював в “Укрзалізниці” тривалий час, передавав дані про корупцію керівникам компанії, але щоразу не було реакції.
“Всі робили великі очі, ніби вперше чують про це. Я вмовляв провідників, начальників потягів свідчити про це, але не хотів ніхто. Те, що нарешті на це наважилися і прикрили цю схему “Дєда”, це великий успіх”, – каже джерело.
“Давно пора. “Діду” 78 років, а все під ним, всім керує. Як це нинішнє керівництво нарешті пішло на таке – дивина”, – розповів ВВС працівник УЗ на умовах анонімності.
Анонімний телеграм-канал “Уволить Понаба”, який пише про корупцію в “Укрзалізниці”, порівнює те, що відбулось сьогодні в компанії, з затриманням голови мафії Аль Капоне в США.
“Шантаж, погрози, тиск, фізичні розправи – це те, чим орудував “Дєд”…Побори з провідників, контрабанда, безквиткові пасажири, передачі, кадрові питання – це все збиралося в одних руках”, – зазначили в тг-каналі.
ВВС Україна звернулась до “Укрзалізниці” та до Нацполіції з проханням прокоментувати інформацію про затримання “Дєда”.
Вкрали десятки мільйонів гривень
Пізніше у Генпрокуратурі повідомили, що викрили членів злочинної організації, яка незаконно заробляла мільйони гривень на продажі квитків на потяги міжнародного сполучення. Вони користувалися підвищеним попитом на такі квитки.
10 особам повідомили про підозру.
За даними слідства, “бізнес на квитках” організував голова Первинної профспілкової організації вагонної дільниці станції Київ-Пасажирський. Він залучив до цього інших працівників Укрзалізниці.
Підозрювані систематично продавали місця у службових купе та у купе відпочинку провідників, а також вільні місця.
Наприклад, квиток на потяг Київ-Варшава, який коштував 3700 грн, продавали за 300-500 євро. Гроші пасажири платили “на руки” начальникам поїздів або провідникам.
За такими схемами продавали квитки на потяги Київ-Варшава, Київ-Хелм, Дніпро-Київ-Хелм-Київ-Дніпро, Київ-Перемишль, Київ-Кишинів, а також інші потяги міжнародного сполучення.
Правоохоронці задокументували цю схему протягом січня – червня 2024 року. За попередніми підрахунками, “Укрзалізниця” втратила понад 73 млн грн прибутку. Отримані гроші учасники ділили між собою.
Під час обшуків вилучили майже 5 млн грн.
Здирництво з колег
В “Укрзалізниці” заявили, що ця ж злочинна група десятиліттями здирала данину із провідників. У схему поборів із провідників та збору “тіньової каси” були задіяні десятки людей.
“Метою було не просто показово спіймати кількох недоброчесних працівників, а зафіксувати, хто саме обкладає провідників “даниною”…вдалося розплутати весь ланцюг”, – заявили в компанії.
Там назвали заручниками рядових працівників залізниці, які були змушені сплачувати “данину” групі колег, кримінальних здирників “родом із 90-х”.
Серед тих, кому платили данину називають очільника профспілкової організації. Розслідування стосується найбільшого Київського виробничого підрозділу, але надалі в компанії обіцяють перевіряти кожен сигнал і по регіональних підрозділах.
Джерело: ВВС Україна