Site icon УКРАЇНА КРИМІНАЛЬНА

Як «Мотор Січ», попри санкції, поставляв іранському режиму двигуни

Як «Мотор Січ», попри санкції, поставляв Іранському режиму двигуни
Як «Мотор Січ», попри санкції, поставляв Іранському режиму двигуни

У березні президент Володимир Зеленський своїм рішенням затвердив санкції РНБО, які Україна ввела, зокрема, проти низки іранських компаній. Офіційний Київ вважає, що Іран є співучасником воєнних злочинів Росії.

У санкційному списку РНБО журналісти проєкту «Схеми» виявили декілька фірм, з якими роками співпрацювало стратегічне українське підприємство «Мотор Січ» під керівництвом В’ячеслава Богуслаєва, нині підозрюваного офіційним українським слідством у роботі на державу-агресора Росію та у колабораційній діяльності.

У розпорядженні «Схем» є документи, які свідчать про те, що «Мотор Січ» продавала підприємствам Ірану – які перебували під санкціями США та Євросоюзу, але ще до запровадження обмежень Україною – товари подвійного використання. А саме – авіаційні двигуни АІ-9 та ТВ3-117. Такі моделі встановлюють як на невеликі транспортні літаки, так і на військові гелікоптери, зокрема типу Ка-52, що використовує Росія у війні проти України.

Одна з іранських компаній з санкційного списку РНБО, з керівництвом якої активно комунікував Богуслаєв та його підлеглі, пов’язана з державною військовою промисловістю Ірану. А також, разом з іншою підсанкційною компанією з Ірану, причетна до розробки дронів Shahed-171 та Shahed-136, якими російська армія масово атакує українські міста.

В процесі аналізу даних «Схеми» виявили ще одну компанію з Ірану, з якою торгувала «Мотор Січ», але проти якої досі не введено жодних санкцій. Хоча в ній – ті самі люди, які перейшли з підсанкційних іранських підприємств, і тепер працюють просто під іншою «вивіскою».

Детальніше про це – у матеріалі «Схем».

Документальні докази співпраці українського стратегічного підприємства з компаніями, проти яких країни Заходу на той час вже ввели санкції, були знайдені правоохоронцями у робочому кабінеті багаторічного президента «Мотор Січі» В’ячеслава Богуслаєва.

Аналізуючи копії вилучених правоохоронцями матеріалів, журналісти виокремили три іранські фірми, з якими роками співпрацювала українська корпорація «Мотор Січ». Це:

Design and Manufacturing of Aeroengines, що нині під номером 68 у санкційному списку РНБО – це іранська компанія, яка, за даними НАЗК, брала участь у дослідженнях, розробці та виробництві БПЛА Shahed-171. Євросоюз запровадив проти цієї компанії санкції ще у 2012 році. У 2022 році до них приєднались і США.

DAMA та білоруські посередники

Червень 2021-го року. Мінськ.

Керівник іранської DAMA Хусейн Насір, згідно з протоколом переговорів, зустрічається із представником білоруської державної компанії «Бєлвнєшпромсєрвіс» – генеральним директором Олександром Кучинським, та української корпорації «Мотор Січ» – начальником департаменту зовнішньоекономічної діяльності Олегом Дзюбою.

Ролі розподілені відповідно: покупець, продавець і виробник. Білоруська фірма виступала у ролі посередника-продавця, яка мала отримати від «Мотор Січі», як виробника, авіадвигуни і потім продати їх іранцям.

Чому не напряму?

Причина – світові санкції, які на момент зустрічі діяли проти іранських бізнес-партнерів «Мотор Січі». І про це на українському підприємстві не просто знали, але й ясно усвідомлювали: торгівля, яка до цього тривала роками, тепер напряму буде проблематичною.

Документи, які свідчать про давню співпрацю «Мотор Січі» з підсанкційними іранськими компаніями, 2013-2014 рр.

Свідченням цього є листи, які передували зустрічам з іранцями.

В одному з таких В’ячеслав Богуслаєв, звертаючись до Хусейна Насіра, так пояснив необхідність залучення білоруського посередника: «Враховуючи існуючу міжнародну політичну ситуацію щодо Ірану, в тому числі санкції Уряду США, Ради Безпеки ООН та Європейської Комісії, що продовжуються і які спрямовані на обмеження будь-яких торговельно-економічних відносин з Іраном, спроби прямої співпраці з Іраном сьогодні ставлять під загрозу зовнішньоекономічну діяльність «Мотор Січі».

При цьому запропонована в якості посередника білоруська фірма – в США вже давно під санкціями за торгівлю з військово-промисловим комплексом Сирії та Ірану.

За даними джерел «Схем» із доступом до даних перетину кордону, тодішній начальник департаменту зовнішньоекономічної діяльності «Мотор Січі» Олег Дзюба відвідав Білорусь щонайменше один раз у період, коли відбувалась тристороння зустріч у Мінську – з 14 по 18 червня 2021 року.

В той рік неодноразово виїздив до цієї країни і сам президент «Мотор Січі» Богуслаєв.

У розпорядженні журналістів є й інше листування Богуслаєва або його підлеглих на предмет співпраці із підсанкційним підприємством Ірану із залученням білоруського посередника. І, судячи з підписаних контрактів, така тактика була успішною.

Юристка «Центру протидії корупції» Тетяна Шевчук пояснює: «Напряму заборона США чи ЄС торгувати з іранськими компаніями чи з Іраном не впливає на українську компанію. Але при цьому виникає ризик вторинних санкцій. І ЄС чи США можуть накласти санкції на компанію, яка веде діяльність з підсанкційною країною чи компанією. І вже тоді «Мотор Січ» могла потрапити під американські санкції, а це би фактично означало, ну якщо не кінець бізнесу, то дуже погані наслідки. Тоді би з «Мотор Січ» ніхто би не хотів співпрацювати, знову ж таки, побоюючись потрапити під вторинні санкції. Саме так можна пояснити те, що «Мотор Січ» шукав посередників для такої торгівлі з Іраном. Це була б велика проблема для України, якби одне з ключових для оборонної промисловості підприємств потрапило під санкції США та/або ЄС».

Компанія-правонаступниця

Turbine Engine Manufacturing (або ж Design and Manufacturing of Aeroengines) вказується як правонаступниця іншої іранської компанії, з якою «Мотор Січ» також мала контракти, а саме – Iran Aircraft Industries (IACI). Фірма IACI пов’язана з державним військово-промисловим комплексом Ірану – зокрема, надає послуги з технічного обслуговування та капітального ремонту військових вертольотів і літаків – і на момент листування з менеджментом українського підприємства знаходилась під численними санкціями західних країн.

У списку РНБО Iran Aircraft Industries – під 76-м номером.

Розробник Shahed-136

Згадана вище Design and Manufacturing of Aeroengines, за даними НАЗК, є підставною компанією, що здійснювала «таємні закупівлі для Іранської авіабудівної промисловості» – тобто, для Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA). Про неї – мова далі.

Проти HESA з 2008 року санкції ввели США, з 2010 року – Європейський союз. Пізніше приєднались також Японія, Британія, Австралія, Канада та Південна Корея.

Згідно з інформацією Управління контролю за іноземними активами США, ця компанія була залучена до розробки Shahed-136. За даними командування Повітряних сил ЗСУ, Shahed-136 – один із тих дронів-камікадзе, який Росія найактивніше використовує у війні проти України. Один із останніх випадків – це атака цими безпілотниками на Київщині у ніч проти 22 березня, під час якої загинуло 9 людей.

Збитий Shahed-136

HESA – віднедавна і в санкційному списку РНБО, 73-тя. І вона також згадується у робочій кореспонденції «Мотор Січі», вилученій правоохоронцями.

Примітно, що Богуслаєв продовжував торгувати з Іраном і під час повномасштабного вторгнення. По суті – з тими же самими людьми, що і раніше, лише зі зміненими вивісками компаній.

Досі не під санкціями

У документах, датованих квітнем 2022-го року, «Схеми» знайшли довіреність на ім’я громадянина Ірану – керівника маловідомої фірми. «Мотор Січ» доручила йому право представляти свої інтереси «в Ісламській Республіці Іран з просування та продажу продукції та послуг «Мотор Січі», надання допомоги з питань участі у тендерах та конкурсах».

Назва цієї фірми – New Aviation Technology and System (NATS)Публічних згадок про цю компанію мало. Проти неї не введені санкції. Але з одного з документів за підписом керівника NATS стає зрозуміло – за його плечима співпраця з українським підприємством ще у вищезгаданій TEM.

Журналісти знайшли перекладений лист, в якому керівник NATS, звертаючись до Богуслаєва, пише: «Я працював з вами 7 років у компанії ТЕМ (Turbine Engine Manufacturing або ж Design and Manufacturing of Aeroengines – ред.) і був директором проекту по двигунах. (…) Зараз я на пенсії, у мене своя компанія, і один із напрямків моєї діяльності – співпраця з «Мотор Січ».

У листі також йдеться: «Я знаю про проблеми у співпраці з Іраном. Я розглянув усі справи. Здається, є варіант співробітництва, я пропоную співпрацювати через вашу партнерську фірму у Москві і мою партнерську компанію в Росії. (Наприклад, одна з них – компанія «ТехПромСервис»)».

Тобто, по суті, це ті самі бізнес-партнери з Ірану зі зв’язками у Росії, з якими торгувало українське підприємство. Змінилась тільки назва компанії.

На лист керівника NATS відреагував не Богуслаєв, а Петро Кононенко – на той момент член ради директорів «Мотор Січі», який і досі керує російським підприємством «Борисфен», що займається ремонтом та обслуговуванням авіадвигунів (одним із засновників цієї російської компанії є «Мотор Січ»).

Кононенко підтвердив готовність «до встановлення ділових стосунків з компанією New Aviation Technology and System за участі партнерів з Росії».

Юристка «Центру протидії корупції» Тетяна Шевчук каже: «В таких діях є ознаки можливого обходу санкцій, коли просто людина, що працювала в підсанкційній компанії, а потім відкриває нову компанію, а завтра, можливо, ще іншу. Якщо вид діяльності такий самий і є підстави, то в такому випадку санкції можуть бути накладені безпосередньо на керівника цієї компанії. Україна може ініціювати таке питання щодо введення санкцій. Тобто відповідне відомство, як суб’єкт подання, може зібрати цю інформацію і подати його на розгляд в РНБО».

Раніше «Схеми» у розслідуванні про діяльність В’ячеслава Богуслаєва в статусі президента «Мотор Січі» частково згадали про співпрацю українського підприємства із іранською підсанкційною компанією.

Після виходу розслідування журналісти запитали у секретаря РНБО Олексія Данілова про те, чому така торгівля була можливою в умовах дії світових санкцій і яким чином Україна це контролювала.
«Ми би дуже хотіли, щоб ніхто не порушував міжнародне законодавство. На превеликий жаль, інколи гроші декому заплющують очі. Вони так, знаєте, коли бачать долари, в них починається трохи затемнення. Будемо вважати, що на нашій території це буде крайній випадок, коли це відбувалося. Ще раз наголошую: якщо весь світ буде приймати одні й ті ж самі правила, то набагато простіше буде жити», – сказав у коментарі Радіо Свобода Данілов 14 березня 2023 року.

І додав: «У нас є на сьогоднішній день великий пакет, який зараз проголосований в Раді, і я думаю, що найближчим часом президент введе його в дію. Мова йде про компанії, які безпосередньо виробляли і виробляють продукцію військово-промислового комплексу Ірану, перелік компаній доволі великий».

За декілька днів після цієї розмови, 18 березня президент України підписав пакет санкцій РНБО, запроваджених, в тому числі, проти низки іранських фірм. Серед них і ті, з якими роками співпрацював В’ячеслав Богуслаєв, продаючи товари подвійного призначення – українські авіадвигуни.

«Схеми» звернулись за коментарем до Богуслаєва через його адвоката.

Нині експрезидент «Мотор Січі» перебуває у СІЗО Києва, до 6 квітня.

Автори: Кіра Толстякова, Кирило Овсяний

Джерело: Радіо Свобода

 

Exit mobile version