Як автофантоми будуть ловити порушників на дорогах України. Камери – це ще не все

Як автофантоми будуть ловити порушників на дорогах України. Камери – це ще не все
Невдовзі на шляхах України з’являться поліцейські авто без розпізнавальних знаків, які ловитимуть порушників правил дорожнього руху. У 1971 році New York Times писала про результати успішного експерименту в поліції. Упродовж чотирьох років у США близько 6 тис автомобілів оснастили комп’ютерним електронним приладом Vascar.

Він дозволяв фіксувати швидкість автомобіля, який наближався до поліцейського авто ззаду, проїжджав повз або їхав назустріч, пише Економічна правда.

Минуло 50 років, і такі пристрої готуються використовувати в Україні. Спочатку буде лише чотири тестових авто, а до 2023 року їх кількість зросте до 300.

Особливістю таких автомобілів буде те, що вони не вирізнятимуться із загального потоку, а водії не знатимуть про їхнє місце перебування.

Від “візирів” до “фантомів”

Українська поліція досі не використовувала пристрої для автоматичної фіксації порушень прямо з поліцейського авто, хоча історія з використанням різноманітних технічних засобів в Україні багата.

Досвідчені водії пам’ятають працівників державної автомобільної інспекції (ДАІ) на дорогах з російськими “Візирами”, які могли фіксувати порушників швидкісного режиму на камеру.

Водіїв штрафували навіть без зупинки автомобіля, згодом розсилаючи “листи щастя” разом з фотодоказом порушення. Пристрої не були сертифіковані в Україні, тож штраф можна було оскаржити в суді.

Щоправда, процедура оскарження зазвичай коштувала більше, ніж сума штрафу, тож більшість водіїв справно сплачували штрафи. Система існувала до 2010 року, доки після хвилі судових позовів ДАІ вирішила відмовитися від “Візирів”.

Новий виток фіксації порушень швидкості почався у 2018 році, коли оновлена поліція отримала TruCam – американські лазерні вимірювачі швидкості з режимом відеофіксації. Ці пристрої здатні зафіксувати перевищення швидкості автомобіля в потоці транспорту на відстані понад 1 км.

Згодом заговорили про стаціонарну автофіксацію порушень швидкісного режиму. Кілька разів запуск такої системи переносили і повноцінно впровадили її лише у червні 2020 року. Щоправда – лише у Києві та Київській області.

Загалом встановили 45 таких камер, з них 20 – у столиці. Інформація про місця їх розташування розміщена на сайті МВС і навіть нанесена на карту. Спеціальні мобільні додатки, наприклад, Waze, попереджають водіїв про наближення до камер.

Крім того, ділянки доріг з камерами позначені відповідними знаками, тож уважні водії, які люблять тиснути на педаль газу, можуть легко уникати штрафів, гальмуючи в потрібному місці.

Анонсована система вирізнятиметься тим, що водії не будуть знати, де їх чекатиме перевірка. Єдиний спосіб уникнути штрафу – не порушувати правила.

Патрульні “фантоми”

Державне агентство інфраструктурних проєктів напередодні закупило чотири автомобілі з комплексами фіксації порушень у попутному та зустрічному напрямках “Фантом”.

Як зазначається в системі електронних закупівель РroZorro, чотири автомобілі коштували 3,95 млн грн. Поставити техніку планують до 20 грудня.

Загалом упродовж наступних трьох років планується закупити 300 патрульних автомобілів “Фантом”, по сто щороку, повідомили ЕП в патрульній поліції. Їх використовуватимуть у всіх містах, де є патрульна поліція.

Головною відмінністю системи від інших пристроїв є те, що вона буде фіксувати порушення під час руху і без попередження.

Крім фіксації порушення швидкості руху автівок, які їдуть у попутному або зустрічному напрямках, комплекси зможуть автоматично перевіряти машини в пошукових реєстрах.

Зокрема, система зможе перевіряти номерні знаки-двійники і знищені знаки, виявляти авто, що перебувають у розшуку поліції та Державної виконавчої служби.

У тестовому режимі на стаціонарному поліцейському посту таку систему – “Гарпун” – запустили в липні 2020 року в Дніпропетровській області.

За словами голови Державного агентства інфраструктурних проєктів Кирила Хом’якова, перші поліцейські автомобілі-фантоми будуть створені на базі Skoda Kodiaq. Якими будуть наступні партії – поки не відомо.

 

Skoda Kodiaq UK.WIKIPEDIA.ORG

У вимогах до характеристик придбаних пілотних машин марка авто не зазначається, але вказані технічні дані. Ідеться про повнопривідний кросовер білого, сірого або чорного кольорів з автоматичною коробкою передач та об’ємом двигуна не менше 2 л.

Судячи з опису тендерної закупівлі, традиційних проблискових маячків на даху автомобілів не буде. Зовні машини нічим не відрізнятимуться від решти автомобілів.

Спеціальні світлові сигнальні пристрої синього та червоного кольорів будуть встановлені під захисною решіткою радіатора на передньому бампері, у салоні автомобіля перед вітровим склом на силіконовому тримачі та в салоні на задньому склі. Усі світлові пристрої зможуть працювати одночасно.

За словами Хом’якова, у випадку виявлення порушення “фантом” буде вмикати маячки та зупиняти водія-порушника. Також можна буде скористатися гучномовцем.

Новина для України, але не для світу

“Фантомні” патрулі працюють у деяких країнах Євросоюзу – в Іспанії, Польщі, Словаччині, Литві, Німеччині, на Кіпрі. У Польщі це BMW, які, на відміну від інших поліцейських машин KIA, не мають жодних розпізнавальних знаків.

Такі поліцейські машини неможливо розпізнати в потоці, але як тільки водій порушує правила, під решіткою радіатора BMW загоряються синьо-червоні маячки. Крім того, автомобіль обладнаний камерою та радаром, що дає можливість водію подивитися відеоповтор свого порушення на місці.

 

У деяких країнах як альтернативу на автомобілях-фантомах використовують знімний проблисковий маячок, що кріпиться на даху авто за допомогою магніту.

Поведінку водіїв щодо дотримання правил дорожнього руху за кордоном та в Україні порівнювати складно. Утім, як показує досвід застосування камер автофіксації порушень, їх кількість з часом почала стрімко зменшуватися.

 

ДЖЕРЕЛО: МВС

Якщо в перший день роботи система зафіксувала понад 57 тис порушень, то вже за тиждень їх кількість зменшилася на третину. За перший місяць роботи камер статистика перевищень швидкості продовжувала зменшуватися і в кінці червня становила 13,3 тис.

Водії почали менше порушувати чи просто запам’ятали місця встановлення камер – сказати складно. Перехитрити мобільну систему фіксації швидкості буде складніше, тож держава або отримає більш дисциплінованих водіїв, або збільшить надходження коштів до бюджету.

Автор: ВОЛОДИМИР РИХЛІЦЬКИЙ; ЕП

You may also like...