Оновлений наказ головнокомандувача №73 від 03.03.2022 (далі – Наказ) розширив перелік інформації, яку заборонено поширювати військовослужбовцям під час спілкування з медіа, згідно з додатком 2 до цього Наказу.
Остання редакція переліку забороненої для поширення інформації затверджена 3 лютого 2024 року та відрізняється від попередньої (від 27 лютого 2023 року) цілою низкою змін, зумовлених характером ведення воєнної кампанії у 2023 році та досвідом Генштабу ЗС України щодо наслідків поширення інформації у сфері ведення бойових дій.
Востаннє зміни затверджено наказом №51 від 3 лютого 2024 року, зазначає Інститут Масової Інформації.
Відтепер до самого наказу додано згадку про новий Закон України “Про медіа”, і він базується на актуальному медійному законодавстві України.
Яку інформацію заборонено медіа поширювати
Військовослужбовцям під час спілкування з медіа заборонено поширювати, а медіа заборонено розголошувати інформацію, якщо вона стала відомою представнику медіа під час роботи в районах ведення бойових дій, з такими відомостями або вмістом:
- Дійсні найменування військових частин, підрозділів (у попередній редакції визначення було генералізованим – найменування взагалі).
Роз’яснення ІМІ: військова частина має своє умовне та дійсне найменування.
Умовне найменування військової частини складається зі словосполучення “військова частина” та чотиризначного цифрового номера, наприклад “військова частина 3024”.
Дійсне найменування військової частини складається із загальновійськового номера, штатного найменування, наданих почесних найменувань, а також назви державних нагород, якими нагороджена така частина, наприклад “45 Римнікський орденів Кутузова, Богдана Хмельницького і Червоної Зірки полк Національної гвардії України”.
- Персональні дані військовослужбовців, які виконують бойові (спеціальні) завдання (в попередній редакції переліку згадка про персональні дані була відсутня).
Роз’яснення ІМІ: персональними даними є відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Чіткого їхнього переліку законодавством не встановлено, але до таких даних можуть зараховувати повне ім’я, позивний, паспортні та контактні дані військовослужбовця.
- Будь-які координати місць розташування військовослужбовців (не лише географічні, як зазначено в попередній редакції переліку, – очевидно, тут маються на увазі інші типи прив’язування до місцевості, і цей пункт потребує роз’яснення Генштабу).
- Чисельний та бойовий склад військових частин (підрозділів) (у попередній редакції переліку – лише чисельний).
Роз’яснення ІМІ. Бойовий склад – сукупність бойових військових формувань: підрозділів, частин, з’єднань, об’єднань, а також військових формувань оперативного, технічного, тилового забезпечення, сил та засобів системи управління військами, які призначені в складі угруповань військ для безпосереднього ведення бойових дій.
- Кількість, тип бойової (спеціальної) техніки, її технічний склад (у редакції від 27.02.2023 – тільки кількість), а також переміщення (висування), маршрути переміщення техніки (у старій редакції переліку містився подібний генералізований пункт про переміщення підрозділів ЗСУ загалом та містив виняток у разі попереднього розголошення відомостей Генштабом).
- Місця, райони зосередження, розгортання та відновлення боєздатності військових частин (підрозділів) ЗСУ, з прив’язуванням до населених пунктів (географічних об’єктів) (у попередній редакції йшлося лише про місця переміщення та розгортання).
- Поточні та майбутні плани (замисли) командувань (командирів), бойові завдання та перебіг їхнього виконання (версія переліку від 27.02.2023 охоплювала лише інформацію про операції (бойові дії), які проводяться або плануються).
- Ефективність та досвід застосування військовими частинами (підрозділами) засобів ураження, тестової техніки, способів ведення бойових дій (у попередній редакції переліку було схоже за змістом положення щодо інформації про військові частини (підрозділи), форми, методи, тактику їхніх дій та способи застосування).
- Розташування стартових позицій ППО та результати виконання ними бойових завдань (у попередній редакції згадувалося лише про місце розміщення ППО).
- Результати проведення операцій та ведення бойових дій військовими частинами (підрозділами), підрозділами ССО та розвідувальними підрозділами ЗСУ, якщо така інформація не була поширена Генштабом ЗСУ або іншими складовими сил оборони (у попередній редакції переліку були окремі пункти щодо інформації про збір розвідувальних даних (способів, методів, сил та засобів), а також проведення унікальних операцій із зазначенням прийомів та способів, що теж можна розглядати як узагальнення та розширення старої версії переліку. Водночас видається, що поза межами заборони залишається інформація про відкладені або скасовані операції).
- Втрати бойової (спеціальної) техніки та особового складу, якщо така інформація не була поширена Генштабом ЗСУ або іншими складовими сил оборони (новий пункт переліку).
- Результати ракетних, авіаційних ударів противника по військових об’єктах (цілях), об’єктах критичної інфраструктури, якщо така інформація не була поширена Генштабом ЗСУ або іншими складовими сил оборони (відповідає попередній редакції переліку).
- Проведення заходів безпеки застосування військ (сил) (відомості про заходи введення в оману, приховування діяльності військ (сил) та військових об’єктів), сили та засоби, які були залучені до їхнього проведення, а також відзняті фото- та відеоматеріали із зображенням макетів і засобів імітації, які використовуються військовими частинами (підрозділами) ЗСУ, інших складових сил оборони України (заборона щодо поширення фото- та відеоматеріалів із зображенням макетів і засобів імітації в попередній версії переліку була відсутня).
- Проведені інформаційні та психологічні операції (акції, заходи впливу), а також ті, що проводяться та плануються (відповідає попередній редакції).
- Відомості щодо військовослужбовців розвідувальних, ракетних, артилерійських підрозділів, підрозділів радіоелектронної боротьби, підрозділів безпілотних літальних апаратів, льотного та інженерно-технічного складу літаків та вертольотів, а також Сил спеціальних операцій ЗСУ (у попередній версії переліку окремо не виділялися подібні відомості).
- Фото- та відеоматеріали із зображенням знаків взаємного розпізнавання, бортовими номерами та державними номерними знаками на бойовій (спеціальній) техніці, засобів цілевказівок, бойового управління та розвідки, конструктивних особливостей на бойовій (спеціальній) техніці (попередня версія переліку містила згадку лише про реєстраційні номери, прапори або інші позначки на озброєнні та військовій техніці іноземного виробництва).
- Фото- та відеоматеріали всередині танків, самохідних артилерійських установок, зенітно-ракетних комплексів, бойових броньованих машин та літаків тактичної авіації, особливо іноземного виробництва (у попередній редакції переліку відсутній такий пункт).
- Терміни постачань, типи, кількість, матеріально-технічне забезпечення, актуальні та майбутні місця зосередження (зберігання) озброєння та військової техніки, які надаються в межах матеріально-технічної допомоги від країн-партнерів, особливо ракет, боєприпасів, засобів авіаційного ураження, якщо така інформація не розміщувалася на офіційних сторінках (представниках) Міноборони та Генштабу ЗСУ або відомствами країн-партнерів (попередня редакція переліку містила вказівку лише на інформацію про скерування, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів від країн-партнерів, але не про терміни, типи та кількість такої зброї).
- Відомості щодо обізнаності про противника, тактики його дій, місця (райони) зосередження (розташування) важливих військових об’єктів (розширено пункт попереднього переліку про ефективність сил і засобів радіоелектронної боротьби противника).
Що вилучили з переліку забороненої для поширення інформації
Водночас із переліку вилучено інформацію, яка містить:
- Описи, зображення та умовні позначки, які ідентифікують або можуть ідентифікувати об’єкти (досить розмите положення, яке не дає змоги зрозуміти, яка інформація та про які об’єкти може завдати шкоди ЗСУ).
- Інформацію про зниклий або збитий літак, літальний апарат, зникле судно та пошуково-рятувальні операції, які плануються або проводяться.
- Фото- або відеоматеріали зі знищеними (ураженими, пошкодженими) зразками озброєння та військової техніки іноземного виробництва, які надавалися в межах матеріально-технічної допомоги від країн-партнерів.
- Пропаганду або виправдання широкомасштабної збройної агресії РФ проти України (поширення зазначеної інформації обмежується іншими нормативними актами, зокрема Кримінальним кодексом України).
Які нормативно-правові акти дозволяють військовим обмежувати медіа в доступі до інформації
Нагадаємо, що військовослужбовці можуть обмежувати медіа в доступі до інформації, керуючись такими нормативно-правовими актами:
- Звід відомостей, що становлять державну таємницю, затверджений наказом Центрального управління Служби безпеки України від 23.12.2020 № 383.
- Перелік відомостей Міністерства оборони України, які містять службову інформацію, затверджений наказом Міноборони від 17.10.2023 № 605.
- Перелік відомостей ЗСУ, що становлять службову інформацію, затверджений наказом Генштабу ЗСУ від 30.01.2023 №12.
- Перелік інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії ЗСУ та інших складових сил оборони, негативно вплинути на перебіг виконання завдань за призначенням під час дії правового режиму воєнного стану – додаток № 2 до наказу Головнокомандувача ЗСУ “Про організацію взаємодії між Збройними Силами України, іншими складовими сил оборони та представниками медіа на час дії правового режиму воєнного стану” № 73 від 03.03.2022 (далі – Перелік).
У питанні інформування громадськості щодо терористичних актів військовослужбовці також діють у межах вимог статті 17 Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, яка містить перелік забороненої до поширення інформації.
Перші три акти призначені для організації та проведення роботи з інформацією з обмеженим доступом безпосередньо військовослужбовцями ЗСУ. Водночас останній акт надає медіа практичне уявлення про інформацію, розголошення якої може завдати шкоди Збройним силам України.
Висновки щодо внесених змін до Наказу №73
Загалом оновлений Перелік свідчить про значний обсяг роботи, проведений Генштабом та Міністерством оборони в контексті аналізу інформаційного поля довкола військових операцій, роботи Збройних сил України та інших складових сил оборони, а також наслідків впливу певної інформації на перебіг проведення бойових дій. Водночас лише час покаже, чи зможе новий Наказ допомогти зробити це поле як дійсно об’єктивним і чесним щодо насамперед самих військовослужбовців, так і складним для впливу противника.
Лібералізація зон, безпека журналістів, новий перелік нерозголошення
Однією з найважливіших змін до наказу є те, що з додатка 1 вилучили пункт 1.10, який передбачав, що “в разі виникнення ситуації, яка може загрожувати життю та здоров’ю представників засобів масової інформації”, військові мають негайно припинити їхню роботу на військовому об’єкті. Відтепер безпекова складова не буде використовуватись як привід тими, хто не хотів бачити медіа.
Важливим кроком до побудови конструктивної взаємодії між медіа та військовими є лібералізація доступу і чіткий опис зонування. Також уперше подано детальний опис зон, який раніше взагалі був відсутнім.
Червона зона
Згідно зі змінами, у червоній зоні може бути дозволена робота окремим акредитованим представникам медіа виключно в супроводі відповідних посадових осіб (раніше роботу акредитованих представників ЗМІ в червоній зоні було заборонено). Дозвіл надається з урахуванням можливостей забезпечити супровід відповідним представникам медіа та дотриманням заходів безпеки застосування військ (сил).
Жовта зона
Робота медійників у громадських місцях у жовтій зоні, до яких є вільний доступ цивільного населення, дозволяється без супроводу офіцера зі зв’язків із громадськістю або іншої, визначеної командиром посадової особи в межах маршруту, погодженого командувачем (командиром) угруповання військ на підставі заяви акредитованого представника медіа. Така заява акредитованого представника медіа розглядається протягом трьох календарних днів з моменту її подання (раніше журналістам дозволялося працювати в жовтій зоні лише в супроводі офіцера зі зв’язків із громадськістю або іншої, визначеної командиром посадової особи).
Акредитація
Крім того, внесено зміни до порядку акредитації представників медіа під час дії правового режиму воєнного стану (додаток 3). Відтепер акредитація здійснюється на строк до 12 місяців (раніше було запроваджено прескарту нового зразка зі строком дії до шести місяців).
Додали можливість отримати акредитацію ЗСУ для блогерів, які зареєструються згідно із Законом “Про медіа” як суб’єкти у сфері онлайн-медіа. Вони зможуть подавати на акредитацію замість сканкопії посвідчення представника медіа сканкопію відповідного підтверджувального документа, виданого Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення.
Перелік інформації для нерозголошення
Також у наказі розширили перелік інформації не для розголошення (додаток 2), а саме:
- Дійсні найменування військових частин (підрозділів) ЗСУ, інших складових сил оборони України, персональні дані військовослужбовців, які виконують бойові (спеціальні) завдання, координати місць їхнього розташування і зосередження.
- Бойовий та чисельний склад військових частин (підрозділів) ЗСУ, наявна кількість, тип бойової (спеціальної) техніки та її технічний склад.
- Місця (райони) зосередження, розгортання та відновлення боєздатності військових частин (підрозділів) ЗСУ з прив’язуванням до населених пунктів (географічних об’єктів).
- Поточні та майбутні плани (замисли) командувань (командирів), бойові (спеціальні) завдання та перебіг їхнього виконання військовими частинами (підрозділами) ЗСУ.
- Ефективність (досвід) застосування військовими частинами (підрозділами) ЗСУ, інших складових сил оборони України засобів ураження, тестової (спеціальної) техніки, а також способів ведення бойових (тактичних) дій.
- Розташування (місця розгортання) стартових (вогневих) позицій підрозділів протиповітряної оборони та результати виконання ними бойових завдань.
- Результати проведення операцій та ведення бойових дій військовими частинами (підрозділами) ЗСУ та інших складових сил оборони України, якщо така інформація не була поширена у відкритому доступі Генштабом ЗСУ або іншими складовими сил оборони України.
- Результати проведення операцій підрозділами Сил спеціальних операцій та розвідувальних підрозділів ЗСУ, якщо така інформація не поширювалась у відкритому доступі Генштабом ЗСУ та (або) іншими органами управління сил оборони України.
- Інформація про втрати бойової (спеціальної) техніки (танки, самохідні артилерійські установки, літаки, вертольоти, зенітно-ракетні комплекси, кораблі (катери), особливо іноземного виробництва) та особового складу, якщо така інформація не розміщувалась у відкритому доступі Генеральним штабом ЗС України та (або) іншими органами управління сил оборони України.
- Результати ракетних, авіаційних ударів противника по військових об’єктах (цілях), об’єктах критичної інфраструктури, якщо така інформація не розміщувалась у відкритому доступі Генеральним штабом ЗС України, іншими органами управління сил оборони України та (або) органами державної влади України.
- Переміщення (висування) бойової (спеціальної) техніки, маршрути їхнього переміщення, типи та кількість.
- Проведення заходів безпеки застосування військ (сил) (відомості про заходи введення в оману, приховування діяльності військ (сил) та військових об’єктів), сили та засоби, які були залучені до їхнього проведення, а також відзняті фото- та відеоматеріали із зображенням макетів і засобів імітації, які використовуються військовими частинами (підрозділами) ЗС України, інших складових сил оборони України.
- Відомості про проведені, ті, що проводяться, та ті, що плануються, інформаційні та психологічні операції (акції, заходи впливу).
- Відомості щодо військовослужбовців розвідувальних, ракетних, артилерійських підрозділів, підрозділів радіоелектронної боротьби, підрозділів безпілотних літальних апаратів, льотного та інженерно-технічного складу літаків та вертольотів, а також Сил спеціальних операцій ЗС України.
- Фото- та відеоматеріали із зображенням знаків взаємного розпізнавання, бортовими номерами та державними номерними знаками на бойовій (спеціальній) техніці, засобів цілевказівок, бойового управління та розвідки, конструктивних особливостей на бойовій (спеціальній) техніці.
- Фото- та відеоматеріали всередині танків, самохідних артилерійських установок, зенітно-ракетних комплексів, бойових броньованих машин та літаків тактичної авіації, особливо іноземного виробництва.
- Про терміни постачань, типи, кількість, матеріально-технічне забезпечення, актуальні та майбутні місця зосередження (зберігання) озброєння та військової техніки, які надаються в межах матеріально-технічної допомоги від країн-партнерів, особливо ракет, боєприпасів, засобів авіаційного ураження, якщо така інформація не розміщувалася на офіційних сторінках (представниках) Міністерства оборони України та Генерального штабу ЗС України або відомствами країн-партнерів.
- Відомості щодо обізнаності про противника, тактики його дій, місця (райони) зосередження (розташування) важливих військових об’єктів.
Що передувало змінам до наказу №73
5 березня 2022 року Головнокомандувач Збройних сил України генерал Валерій Залужний видав наказ, яким встановлюється порядок допуску представників ЗМІ на військові об’єкти в районі ведення бойових дій на період дії воєнного стану.
Восени 2022 року ІМІ, представники Медіаруху та воєнкори виступили з ініціативою створити робочу групу при Офісі президента для вдосконалення того, як регулюється їхня взаємодія з військовими, та надали свої пропозиції до Генштабу ЗСУ щодо покращення комунікації між журналістами й військовими.
27 лютого 2023 року до наказу №73 було внесено зміни. Згідно з ними акредитація журналістів здійснюватиметься тільки на строк до шести місяців і для перебування медійників на фронті відтепер передбачено три зони – червону, жовту та зелену.
А вже в березні 2023 року українські воєнні кореспонденти заявили про цензуру та вибірковість у доступі журналістів до червоних зон на фронті. Вони вимагали від влади надати можливість їм надалі працювати. Журналісти стверджували, що існує “список виняткових журналістів з переліку обраних медіа” і лише вони мають преференцію доступу до червоних зон.
Також журналісти заявили, що однією з проблем для медіа, які висвітлюють війну, залишається отримання акредитації від Генштабу ЗСУ. Зокрема, довге очікування на її отримання.
У березні 2023 року Медіарух, українські та іноземні журналісти заявили про неприпустимість нових надмірних обмежень роботи медіа під час дії воєнного стану і закликали негайно нормалізувати ситуацію з доступом до висвітлення бойових дій і їхніх наслідків.
Зняти надмірні обмеження для журналістів щодо доступу до висвітлення бойових дій закликала і міжнародна правозахисна організація “Репортери без кордонів”.
Автори: Катерина Дячук, Оксана Романюк
Джерело: ІМІ