З початку жовтня у Києві змінили алгоритм оплати банківською карткою в транспорті. Це викликало в суспільстві ряд питань, на які дали відповіді в Департаменті інформаційно-комунікаційних технологій.
Правила і можливості оплати проїзду у громадському транспорті столиці не змінюються. Змінюється лише час списання коштів з банківської картки за проїзд, а саме – після кожної другої поїздки. Це не зміна способів оплати, не підвищення вартості проїзду, і з пасажирів не будуть списувати коштів вдвічі більше за нездійснені поїздки. Водночас таке технічне рішення дозволить місту зекономити на оплаті транзакцій. Про це повідомили в Департаменті інформаційно-комунікаційних технологій, передає Інформатор.
В чому причина цих змін
«Усі правила і можливості оплати проїзду лишаються, як і були. Єдина зміна – час, коли ви побачите зняття коштів із картки. Задля економії система буде чекати, поки пасажир здійснить другу поїздку, щоб списати плату одразу за дві. Або ж спише кошти ввечері. Адже з кожної транзакції, при сплаті банківською карткою, береться фіксована комісія. Якщо ж кошти знімаються за 2 поїздки одразу (після другої), це оптимізує оплати за ці транзакції», – пояснили у Департаменті.
Фахівці наголошують, що зміни у списанні платежів ніяк не вплинуть на перевірку оплати проїзду, та роз’яснюють, як засвідчити контролеру те, що проїзд оплачений.
Зокрема, якщо оплачуєте проїзд пластиковою банківською карткою, називайте 4 останні цифри номера картки. Якщо оплачуєте проїзд через Apple або Google Pay, називайте 4 останні цифри віртуального рахунку у Wallet. Або можна піднести банківську картку чи смартфон, із якого оплатили проїзд до валідатора. Якщо оплачуєте проїзд QR-квитком або пластиковою транспортною картою, контролер просканує їх своїм зчитувальним пристроєм.
Підтвердженням оплати проїзду є лише знаходження номера картки в базі валідацій. Це перевіряється повторним прикладанням банківської картки або пристрою NFC до валідатора, або через пошук контролером номеру картки в базі. При цьому наявність повідомлення про оплату в банківському застосунку не є обов’язковою.
«Повідомлення про списання грошей завжди надходило з певною затримкою і не є обов’язковим доказом для контролера. Усі контролери попереджені про зміни часу списання. Якщо контролер вимагає банківську виписку або смс про списання, необхідно звертатися зі скаргою на гарячу лінію «Київпастрансу»: 0-800-504-411», – коментують фахівці Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій.
Зміни в метрополітені
Зауважимо, що в метро зміни поки що торкнуться лише одного турнікета на станції «Площа Українських Героїв» (колишня «Льва Толстого»). Згодом до цієї системи приєднається більше турнікетів. А поки більшість із них буде списувати кошти після кожної поїздки, як і раніше.
Також наголошуємо, що в метро, як і раніше, можна сплати банківською карткою одразу за кількох людей. Така можливість була реалізована з початку впровадження оплати банківською карткою за проїзд.
З оплатою проїзду банківською карткою безпосередньо в рухомому складі наземного громадського транспорту ситуація інша. З моменту реалізації оплати банківською карткою в наземному транспорті, а саме, безпосередньо в салоні рухомого складу, нею можна було сплатити лише одну поїздку.
Так, в автобусах і тролейбусах оплатити кілька поїздок за кількох людей поки що можна лише з транспортної карти або ж придбавши для друга QR-квиток.
«Одне з поширених питань, які нам задають – чи зможе пасажир проїхати у транспорті, якщо на банківській картці відсутні гроші під час першої валідації? Відповідаємо – так, але в такому випадку баланс на картці піде в мінус, і система спише кошти, як тільки гроші з’являться на картці», – також пояснили спеціалісти Департаменту.
Нагадаємо, що з 4 жовтня в наземному громадському транспорті кошти за проїзд у разі оплати банківською карткою будуть списуватися після кожної другої поїздки за день, або, якщо пасажир здійснив лише одну поїздку за день – кошти за цю поїздку спишуться ввечері, після 21:00.
Як пояснили в Департаменті інформаційно-комунікаційних технологій, кошти будуть списуватись після кожної другої поїздки. Тобто:
- 1 поїздка – система не знімає кошти.
- Друга поїздка – система знімає гроші за першу і другу.
- Третя поїздка – система не знімає кошти.
- Четверта – система знімає гроші за третю і четверту. І так далі.
Якщо пасажир не здійснить парну поїздку до вечора, списання за непарну відбудеться після 21:07.
Якщо друга поїздка відбувається після 22:00, система протягом наступного дня буде чекати на ще одну поїздку, щоб списати кошти за дві одразу. І якщо не дочекається – спише гроші знову після 21:00.
«Сам шлях оплати залишається незмінним, це не новий спосіб валідації чи оплати. Змінюється лише час списання грошей з картки. Що є частим при оплаті деяких сервісів, товарів, чи, наприклад, готелів – коли гроші списуються не в момент оплати, а пізніше. Це розповсюджена практика у світі для оптимізації зайвих витрат на оплату кожної окремої транзакції», – підкреслили в Департаменті інформаційно-комунікаційних технологій.