Щороку внаслідок ДТП в Україні гине близько 3 тисяч людей. Це приблизно 9 смертей кожного дня. Такі дані повідомив Владислав Збанацький, заступник гендиректора Центру громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України, на прес-брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі з нагоди глобального тижня безпеки дорожнього руху.
«Щоб змінити цю сумну статистику, нам потрібно змінювати власне ставлення до безпеки дорожнього руху. Дуже часто ми самі створюємо передумови для цих сумних подій – ми не пристібаємо паски безпеки, перевищуємо швидкість, не ставимо дитячі автокрісла», – наголосив Владислав Збанацький.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, у світі внаслідок ДТП щорічно гине 1 мільйон 300 тисяч людей, з них у Європейському регіоні – 120 тисяч. Найчастіші причини ДТП – перевищення швидкості та керування авто у нетверезому стані, а також – нехтування індивідуальними засобами захисту, як шоломи, паски безпеки й дитячі авто крісла, каже Наталія Король, національний фахівець з неінфекційних захворювань Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні. При цьому, ДТП – найпоширеніша причина смерті серед дітей 5-15 років. У рамках цілей сталого розвитку кількість смертей на дорозі планують знизити удвічі до 2020 року.
За словами Віктора Чернія, директора комунального підприємства «Центр організації дорожнього руху», зараз найбільша проблема – відсутність належного контролю за дотриманням існуючих правил і єдиного центру, відповідального за цю роботу.
Активісти громадських ініціатив за безпеку на дорогах закликають Верховну Раду якнайшвидше ухвалити законопроект №10131, який підвищить штраф за ігнорування пасків безпеки – з 51 до 510 гривень. Норма буде стосуватися водія та всіх його пасажирів. Ідентичний проект закону могли прийняти ще у грудні 2018 року, але у парламенті не вистачило голосів.
«Паски безпеки – один із найпростіших і найдешевших способів убезпечити водія і пасажирів. Ми закликаємо Верховну Раду на найближчому пленарному тижні розглянути і ухвалити законопроект – у першому читанні і в цілому», – зазначив Тарас Шевченко, директор Центру демократії та верховенства права, ініціатор кампанії «За безпечні дороги».
Необхідно посилювати контроль і відповідальність за керування у нетверезому стані, наголошує Антон Сушко, керівник проекту PITBULL. За останні 3 місяці лише у Києві активісти проекту зафіксували 200 випадків. За 2018 рік загалом склали понад 100 тисяч протоколів за керування транспортом у стані алкогольного сп’яніння. Головна проблема – що поліція не має права зупиняти автомобілі, якщо водій нічого не порушив.
Ольга Дробишева, голова громадської організації «Traffic Challenge», закликала батьків та школи більше говорити з дітьми про дотримання правил та ретельніше контролювати їх. «У нас щороку гине у ДТП близько 300 дітей. Ми можемо попередити ці смерті, якщо докладемо зусиль», – наголошує Ольга Дробишева. Цього року ініціатива передаватиме школам комплекти матеріалів на тему дорожнього руху. Їх можна отримати, звернувшись до проекту через Фейсбук-сторінку або сайт.
Встановлювати обмеження швидкості і створювати безпечну інфраструктуру – у компетенції місцевої влади. Поки що в Україні є випадки, коли місцеві посадовці, навпаки, дозволяють більшу швидкість. Вулиці, на яких Київрада дозволила підвищити дозволену швидкість до 80 км/год за європейськими нормами не мали би отримувати менші обмеження – через наявність незахищених пішохідних переходів і зупинок громадського транспорту, відсутність відбійника тощо, каже Богдан Лепявко, голова ради U-Cycle громадської організації «Асоціація велосипедистів Києва». Збільшити дозволену швидкість можна було б лише на деяких вулицях до 70 км/год, і лише в центральних смугах.
«Ми сподіваємося, що найближчим часом почне працювати система автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху і в містах почнуть працювати паркувальні інспектори, тому що від цього залежить безпека найменш захищених учасників руху – велосипедистів і пішоходів», – наголосив Богдан Лепявко. За минулий рік кількість велосипедистів у Києві зросла приблизно на 40%, порівняно з 2017 роком.
Свій внесок у безпечніші дороги можуть зробити будь-які компанії, які мають власний автопарк і водіїв, каже Людмила Свецька, операційна директорка Глобального договору Організації об’єднаних націй в Україні. В Україні деякі представники бізнесу вже впровадили системи контролю за своїми водіями, скориставшись світовими практиками.