Окружний суд Варшави-Мокотува виніс постанову про тимчасовий арешт Віктора Р. – російського польотного диспетчера, який 10 квітня 2010 року чергував в аеропорту Смоленська та проходить по справі вбивства президента Польщі Леха Качинського.
Як повідомляє Onet.pl, про це розповів прессекретар Національної прокуратури Польщі Лукаш Лапчинський, передає Укрінформ.
“Подальший аналіз доказів показав необхідність змінити звинувачення на умисне діяння. Це сталося у квітні 2017 року. Прокурори припускали, що підозрювані, свідомо дозволивши літаку знизитися та умовно пробний захід на посадку, передбачили і погодилися на катастрофу. Тоді ж було висунуто звинувачення проти лейтенанта. Микола К., який віддав накази керівнику польотів. У минулому він був командиром аеродрому Смоленськ-Північ”, – повідомив Лапчинський.
Він зазначив, що подовження звинувачень стало результатом нового аналізу записів з диспетчерської вежі в Смоленську та записів розмов диспетчерів з льотчиками, записаних самописцем на борту «Туполєва». Завдяки роботі експертів вдалося прочитати додаткові речення та слова та присвоїти окремі висловлювання конкретним людям.
Лапчинський також пояснив, що запити про правову допомогу та вручення підозрюваним викликів до польської прокуратури, попри численні нагадування, залишилися без відповіді. Зрештою, у допомозі взагалі було відмовлено, вказуючи на ймовірну загрозу інтересам росії без надання жодних істотних аргументів. У цій ситуації слідчо-оперативна група вирішила звернутися до суду з клопотанням про надання згоди на тимчасовий арешт підозрюваних, що є необхідною умовою для видачі міжнародного ордера на арешт.
Наразі польська прокуратура подала клопотання про тимчасовий арешт трьох осіб: Віктора Р., Павла П. та Ніколая К. Рішення по двох іншим росіянам поки не прийняте. Шансів на видачу підозрюваних невисокі.
Як повідомлялося, 10 квітня 2010 року біля військового аеродрому “Північний” у Смоленську розбився літак Ту-154М, на якому польська державна делегація прямувала на заходи з нагоди 70-ї річниці Катинського злочину. В результаті катастрофи загинули всі 96 осіб, що знаходилися на борту: президентське подружжя Лєха і Марії Качинських, а також представники політичної, військової, релігійної еліти Польщі, громадські активісти.
МАК у москві в 2011 році назвав причиною аварії літака помилку пілотів, які пішли на посадку в умовах поганої видимості. Польща, провівши своє розслідування, у 2011 році також дійшла висновку про помилку пілотів, але додатково поклала провину за те, що сталося, на російських диспетчерів. росія вини диспетчерів у катастрофі літака не визнала.
Після перемоги на виборах партії PiS уряд Польщі у 2016 році відновив розслідування авіакатастрофи під Смоленськом, в рамках якого, серед іншого, упродовж двох років було ексгумовано тіла всіх загиблих. У березні 2016 року тодішній міністр національної оборони, чинний голова Смоленської підкомісії Польщі Антоній Мацеревич заявив, що причиною аварії міг стати теракт. Качинський та його соратники переконують, що ексглава польського уряду Дональд Туск та чиновники його уряду несуть відповідальність за недбалість у підготовці до цього польоту. Туск та деякі ексчиновники його уряду є фігурантами низки кримінальних справ, що мають відношення до трагедії. Чинний уряд також анулював попередній польський рапорт з рослідування причин катастрофи, підготовлений за урядування Туска у 2011 році.
Польща вже багато років поспіль просить росію віддати уламки розбитого літака, але москва відмовляється це зробити, мотивуючи це проведенням російського слідства у справі катастрофи.