Дірка в талон чи червонець в кишеню?
В країнах Європи облік та аналіз порушень правил дорожнього руху здійснюється за допомогою Загальнодержавних автоматизованих електронних баз обліку правопорушень. Ніяких талонів до посвідчення водія в країнах Європи – не існує. Натомість Україна в цьому плані є особливою державою, яка хоче мати свою «національну» водійську особливість – талон до посвідчення водіяМабуть, чи не кожен з нас вже давно мріє, щоб Україна стала повноправним членом європейської та світової спільноти. Проте для цього необхідно докласти чимало зусиль, щоб все в нашій державі відповідало світовим стандартам, зокрема й законодавство. На, жаль у цьому плані в Україні поки що далеко не все гаразд. Прикладом чого можуть слугувати юридичні казуси у такому, здавалося б, на перший погляд простому питанні, як талон до посвідчення водія.
Оскільки Україна вже обрала шлях інтеграції до Європейського союзу, то для цього, в першу чергу, потрібно адаптувати українське законодавство до вимог європейського. На даний час до Верховної Ради України поданий законопроект № 8339 від 27.10.2005р., норми якого грубо суперечить міжнародній Конвенції про дорожній рух. Зокрема, незрозумілим є прагнення МВС України прописати нормою законодавства існування морально застарілого і непотрібного талону до посвідчення водія.
На початку становлення України як держави працівники ДАІ мали право вилучати посвідчення водіїв у випадку порушення ними правил дорожнього руху. Талон давав право керувати автомобілем протягом місяця з моменту вилучення посвідчення. На даний же час, починаючи з 2001 року, водійські права працівники ДАІ не можуть вилучати. У Державтоінспекції існування талону пояснюють необхідністю обліку та аналізу порушень Правил дорожнього руху. Оскільки факт порушення ПДР може за законом може встановити лише суд, то виникає логічне питання: що саме обліковує ДАІ, і яка відповідно до цього тоді функція талону? Можливо, не в останню чергу талон необхідний даішникам, бо він залишає можливість для декого з них непогано «підзаробити». З одного боку, на цьому документі заробляють його виробники та «реалі затори». З іншого боку – «інспектори Петренки», оскільки навряд чи хтось з водіїв захоче отримати дірочку в талоні, віддавши перевагу уникнути цього за допомогою червінця.
А з цього й починається корупція в органах ДАІ. Через високий рівень якої нашу країну, м’яко кажучи, не дуже хочуть бачити у європейській та світовій спільноті. Всі заходи на подолання цього негативного явища в Державтоінспекції можна назвати лише паперовими деклараціями, а не конкретними діями. Спочатку Президент видає указ, а потім до Верховної Ради подається сумнозвісний законопроект № 8339 від 27.10.2005р. Відповідно до якого, виходячи з його назви, мали б відбутись кардинальні зміни в структурі та діяльності органу, який має здійснювати нагляд за безпекою дорожнього руху. А не лише формальна зміна його назви та поділ на дві структури. Крім цього, в цьому законопроекті передбачається законодавче закріплення нікому непотрібного талону до посвідчення водія.
Громадська організація «Спілка водіїв» вже досить тривалий час намагається цілком обґрунтовано довести незаконність існування талону. Та неодноразово вимагала скасувати незаконні нормативно-правові акти, які запроваджували цей документ. Відповідно до п.3 Указу Президента від 12 листопада 2004 року за № 1398/2004 «Про заходи щодо забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні», МВС України мало в місячний строк скасувати незаконні накази, розпорядження, інструкції та вказівки, які регламентують діяльність Державної автомобільної інспекції. Ці вимоги згаданого указу Міністерством внутрішніх справ України до цього часу не виконані.
На звернення «Спілки водіїв» деякі посадовці запевняли, що талон буде скасований, оскільки є нецивілізованим засобом обліку правопорушень. А замість нього буде створена автоматизована база даних. Такий варіант вирішення проблеми був би цілком слушним, адже це дало б можливість ефективно впливати на порушників Правил дорожнього руху, і таким чином сприяти покращенню дорожньої дисципліни.
На жаль, такі обіцянки вкотре так і залишились «цяцянками для дурнів». Талон не тільки не скасували, а й тепер намагаються його «узаконити».
На даний час він поза законом, оскільки, відповідно до чинної на даний час ст.15 Закону України «Про дорожній рух», право на керування транспортними засобами підтверджується відповідним посвідченням. На території України діють національні і міжнародні посвідчення на право керування транспортними засобами, що відповідають Конвенції про дорожній рух. Порядок видачі цих посвідчень установлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 року за № 340 «Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами», громадяни допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них посвідчення водія відповідної категорії і талона до нього.
Статтею 15 Закону України «Про дорожній рух» на Кабінет Міністрів було покладено обов’язок встановити порядок видачі посвідчень на право керування транспортними засобами. Натомість Кабмін встановив, що громадяни допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них посвідчення водія відповідної категорії і талона до нього. Такі вимоги суперечать ст.15 Закону України «Про дорожній рух». Якою встановлено, що право на керування транспортними засобами підтверджується відповідним посвідченням. І про ніякі талони до нього мова у законі не йдеться.
Таким чином, Кабінет Міністрів України перевищив свої повноваження, надані йому ст.15 Закону України «Про дорожній рух». І запровадив непередбачений законодавством України талон до посвідчення водія.
В країнах Європи облік та аналіз порушень правил дорожнього руху здійснюється за допомогою Загальнодержавних автоматизованих електронних баз обліку правопорушень. Ніяких талонів до посвідчення водія в країнах Європи – не існує. Натомість Україна в цьому плані є особливою державою, яка хоче мати свою «національну» водійську особливість – талон до посвідчення водія.
Сергій Овчинніков, голова правління Громадської організації «Спілка водіїв», спеціально для «УК»
Tweet