ГАИ взялась за старое. И опять повально берет взятки

Инструкция МВД Украины, которой работники дорожно-патрульной службы наделены новыми полномочиями – незаконна. Потому что этих полномочий – гораздо больше, чем определено Законом Украины «О милиции». Неудивительно, что превышению служебных полномочий и взяточничеству на дорогах опять – «зеленый свет»! Таково мнение экспертов общественной организации «Спілка водіїв» (г. Ровно). И наших читателей. Вот письмо в «УК» одного из них:

«Полтора года был закрыт стационарный пост ГАИ, что у Киевской ГЭС за Вышгородом (дорога Киев – Десна, старое Черниговское шоссе). Этот пост «славился» в округе тем, что стоявшие там почти круглосуточно гаишники из Вышгородского райГАИ останавливали практически весь грузовой автотранспорт. И с каждой машины взымали мзду – в зависимости от характера груза (и вне зависимости от наличия сопроводительных документов): от 10 гривен. Не хочешь платить – машину ставят на отстой и начинают «проверять» техническое состояние чамого авто и т.д. Гаишники прекрасно понимают, что в округе идет интенсивное строительство, и те же строительные грузы ждут на стройках. Грузовики с кирпичем часами стоят у поста, а арендованные краны простаивают… И так далее.

С приходом нового министра МВД этот пост вновь «реанимировали». Сегодня – та же картина, что была и два года назад. Стоят мордатые бездельники в погонах и вымогают взятки. С каждого грузовика, с каждого грузового микроавтобуса! Что, об этом не знает милицейское начальство в Вышгороде? Уверен, что не только знает, но и санкционирует этот беспредел: та еще кормушка!

Только люди теперь не те. Если министерство не положит конец этому безобразию – разберемся самостоятельно. И даже планы свои не будем скрывать. Нас, пострадавших от этого поста – пол-села дачников и застройщиков. Уже договорились между собой: «задвинем» несколько грузовиков со стройматериалом на этот КПП, предварительно подтянув в окрестности десятка два мужиков из «группы поддержки» (в качестве свидетелей) и журналистов с двух-трех телеканалов, дадим «орлам» вымогаемые взятки, запишем на диктофоны и снимем скрытыми видеокамерами. И вызовем УВБ и начальство из областной милиции. Скоты не отопрутся. А вскладчину денег на этот спектакль хватит! И на адвокатов тоже. Ждите привета!»

Увы, таких писем в редакции – все больше и больше. Они – «маячок» новому министру внутренних дел г-ну Цушко, чей «обет молчания» сильно затянулся во времени.

Между тем не согласны мириться с подобным безобразием на дорогах не только «пересічні водії», но и общественные организации. В распоряжение редакции поступило обращение в Генеральную прокуратуру Украины от «Спілки водіїв» (Город Ровно).

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

“СПІЛКА ВОДІЇВ”

вул. Короленка, 6, офіс 5, м.Рівне, 33028.

Тел: (0362) 26-38-47; E-maіl: [email protected]

Вих. № 013 від 08.02. 2007 року

Генеральна прокуратура України

01011, м. Київ, вул. Різницька, 13/15

Користуючись ст. 40 Конституції України, звертаюся щодо надання правової оцінки „Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України”, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13 листопада 2006 року №1111 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2006 р. за № 1243/13117 (далі за текстом Інструкція).

Деякі пункти цієї Інструкції (яка є підзаконним актом) грубо суперечать нормам, встановленим чинним законодавством України, а тому не можуть вважатися законними. Суттєвими протиріччями є:

1. Відповідно до Інструкції працівникам ДПС дозволяється зупиняти транспортні засоби з наступних підстав:

12.12.4. Підставою для зупинення транспортних засобів є:

12.12.4.2. Характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка зміна напрямку і (або) швидкісного режиму).

12.12.4.8. Необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути.

12.12.4.9. Необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції, або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів.

12.12.4.10. Проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж.

12.12.4.11. Виконання рішень уповноважених на те державних органів або посадових осіб про обмеження чи заборону руху.

У той же час, Закон України „Про міліцію” встановлює вичерпний перелік підстав, за яких працівники ДПС мають право зупиняти транспортні засоби (абз. 1, 2 п. 21, ст. 11 ЗУ „Про міліцію”), а саме:

21) обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців, при аваріях, інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров’ю людей, рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних шляхів; зупиняти транспортні засоби в разі порушення правил дорожнього руху, наявних ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що він використовується з протиправною метою; оглядати транспортні засоби і перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ними, дорожні листи і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам, наявність страхового поліса (сертифіката), про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; проводити технічний огляд автомототранспорту; організовувати при необхідності медичний огляд водіїв, затримувати, відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп’яніння, а також тих, які не мають документів на право керування або користування транспортними засобами, позбавляти водіїв у передбачених законодавством випадках права керування транспортними засобами;

Таким чином, п. п. 12.12.4.2, 12.12.4.8-12.12.4.11 Інструкції безпідставно розширює повноваження працівників ДПС відносно норм, які встановлені Законом України „Про міліцію”.

2. Пункт 12.12.5 Інструкції вимагає обов’язково при зупинці транспортного засобу перевіряти номери кузовних деталей, законність перевезення вантажу та проводити огляд транспортного засобу, що відповідно до ст. 11 п.п. 14 та 21 Закону України „Про міліцію” є необов’язковим. Відповідно до ст. 16 ч. 2 п. 1 Закону України „Про дорожній рух” власник транспортного засобу, який використовується в індивідуальних некомерційних цілях, взагалі не зобов’язаний мати при собі документи на вантаж.

Також, слід зазначити, що чинним законодавством України не визначено процедуру проведення огляду транспортного засобу в рамках адміністративного процесу:

3. Інструкція надає можливість працівникам ДПС проводити відсторонення від керування шляхом доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик:

12.12.10. Водії, які керують транспортними засобами, якщо є достатні підстави вважати, що вони перебувають у стані сп’яніння, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами та оглядові на стан сп’яніння.

Відсторонення від керування здійснюється шляхом доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик або передачі транспортного засобу за згодою (на вимогу) власника (водія) особі, яка має посвідчення водія відповідної категорії і знаходиться на місці скоєння порушення.

12.12.11. Водії, які не мають або позбавлені права керування транспортними засобами, підлягають відстороненню від керування ними.

Відсторонення водія від керування транспортним засобом здійснюється шляхом доставлення цього транспортного засобу на спеціальний майданчик або його передачі за згодою (на вимогу) власника (водія) особі, яка має посвідчення водія відповідної категорії і знаходиться на місці скоєння порушення.

Тим самим Інструкція встановлює порядок забезпечення провадження про адміністративні порушення, який суперечить ст. 260 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки покарання за зазначені порушення встановлюється ст. 126 та ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Також слід зазначити, що Інструкція не передбачає порядок повернення вилученого транспортного засобу власнику (або особі, яку власник на це уповноважив) та порушує права власника, розпорядника або користувача транспортного засобу, які надані йому ст. 41 Конституції України.

4. п. 12.12.22 Інструкції забороняє переслідування водіїв мотоциклів, крім випадків скоєння ними злочинів, що суперечить ст. 24 Конституції України та, фактично, стимулює до порушень Правил дорожнього руху.

Виходячи з вищенаведеного та на підставі ст. 21 Закону України “Про прокуратуру”, прошу:

1. Винести протест щодо „Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України”, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13 листопада 2006 року № 1111 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2006 р. за № 1243/13117.

2. Прошу надати письмову відповідь у термін передбачений законодавством України.

Голова правління Сергій Овчинніков

От «УК»: ждем ваши письма с примерами творимого на дорогах Украины произвола со стороны сотрудников ГАИ. А также мнениями о создавшемся положении и предложениями об исправлении сложившейся ситуации.

«УК»

Читайте также: