У цьому дослідженні активісти InformNapalm розкривають сенсаційну схему, яка дозволяє РФ попри міжнародні санкції продовжувати обслуговувати свою військову авіацію. Завдяки унікальним документам і свідченням, міжнародна розвідувальна спільнота InformNapalm розкриває дані, як казахстанська компанія ARC Group співпрацює з російськими військовими та обслуговує російські літаки Су-30СМ, на яких встановлене французьке авіаційне обладнання THALES та SAFRAN. Як це можливо в умовах Західних санкцій і які наслідки це може мати для міжнародної спільноти? Дізнайтесь більше про хитрі плани росіян та приховані домовленості з казахстанцями, що стоять за цими порушеннями санкційного тиску. Просимо і журналістів, і читачів активно долучатися до поширення цього дослідження, яке вже доступне багатьма мовами світу.
THALES та SAFRAN
Станом на 2024 рік, Росія має до 130 одиниць модернізованих винищувачів 4++ покоління Су-30СМ. Під час російського вторгнення в Україну, росіяни втратили не менше 15 таких бортів. Але могли втратити значно більше через санкції, бо на літаках Су-30СМ використовується авіоніка іноземного виробництва, переважно французьких компаній THALES та SAGEM (а після поглинання останньої – SAFRAN).
Зокрема, встановлено багатофункціональні дисплеї SMD55S та SMD66S (виробник Thales), радіотехнічна система корекції та посадки TLS2020 (виробник Thales), радіонавігаційна система TACAN-NC12 (виробник Thales), індикатори на фоні лобового скла HUD 3022 (виробник Thales), навігаційна система SIGMA 95NAA (виробник Safran).
Без перерахованого обладнання пілот фактично стає сліпим, а російський літак перетворюється на купу заліза в повітрі. Аби продовжувати експлуатувати борти і бомбити українські міста, росіянам потрібно постійно обслуговувати французьке обладнання.
Задовго до повномасштабного вторгнення Російська Федерація мала амбітні плани з імпортозаміщення французького обладнання.
Поступово цей процес імпортозаміщення таки відбувається. Ось, на скріншоті за травень 2024 року помічено заміну французького HUD 3022 на російський ИКШ-1КИ.
Втім, літаків багато, а французьке обладнання треба обслуговувати. Та й санкції, хоч і повільно, але працюють проти РФ. Обслуговувати пристрої можуть виключно сертифіковані виробником фахівці на такому ж сертифікованому обладнанні. Після повномасштабного вторгнення Росія нібито втратила доступ до таких можливостей, але, як показують здобуті нами документи, російська сторона знайшла у казахстанському підряднику чудовий канал обходу санкцій.
ТОО “ARC Group”
Казахстанське товариство з обмеженою відповідальністю “Analyst Research Consulting Group” було утворене у 2014 році одноосібним засновником – Алданазаром Сагинбеком (Сағынбек Алданазар Дарханұлы), 03.02.1998 р.н.
Цей “юний геній підприємництва” ще у 16 років став засновником консалтингового підприємства, яке в своєму статуті серед напрямків діяльності вказувала аж ніяк не консалтинг, а “придбання та реалізацію боєприпасів, (озброєння і військової техніки, запасних частин, комплектуючих виробів і приладів до них, спеціальних матеріалів, устаткування для їхнього виробництва, що включають монтаж, наладку, модернізацію, установку, використання, зберігання, ремонт і сервісне обслуговування”.
З самого моменту заснування це підприємство виглядає підозріло. У казахстанських джерелах даних фігурує лише п’ять його працівників. Сайт компанії https://arcgroup.kz/ має лише короткий опис і контакти. Втім, там вони вказують, що з 2016 року ТОВ ARC Group є ліцензіатом Комітету промислового розвитку та промислової безпеки Міністерства індустрії та інфраструктурного розвитку Республіки Казахстан, і має державну ліцензію на експорт, імпорт, монтаж, налагодження, модернізацію, експлуатацію, зберігання, ремонт і технічне обслуговування авіаційної техніки та запасних частин.
Окрема гордість компанії – дистриб’юторська угода з компанією Safran Electronics & Defense.
Як вказано на сайті “на сьогоднішній день компанія є ексклюзивним дистриб’ютором Safran Electronics & Defense в Республіці Казахстан і Республіці Киргизстан і займається просуванням продукції Safran в цих країнах. Основними замовниками продукції є державні органи та правоохоронні органи. Є реалізовані державні замовлення. З 2019 по 2020 роки компанія поставила оптико-електронні системи (тепловізійні біноклі, тепловізійні біноклі-далекоміри, далекоміри) в Республіку Казахстан, для державної установи”.
Водночас, завдяки здобутим нами документам і даним, ми можемо констатувати, що компанія ARC Group є “прокладкою” росіян для обходу санкцій.
СХЕМА ОБХОДУ САНКЦІЙ
Ще у жовтні 2021 року ARC Group уклала перший договір з вузькопрофільним російським товариством з обмеженою відповідальністю “Ремонт, обслуговування, постачання авіації спеціальними комплектуючими” (ООО “Росавиаспецкомплект”). Чим займається російська компанія – зрозуміло з її назви.
У цій угоді від 25.10.2021 року відкрито вказують її предмет: “ВИКОНАВЕЦЬ надасть послуги з ремонту/поставки компонентів бортового радіоелектронного обладнання (БРЕО), виробництва компаній “THALES” та “Safran”, для літаків типу Су-30″.
Також є важливе уточнення суттєвих умов договору у пункті 1.2: “Ремонт БРЕО буде виконуватися силами сертифікованих спеціалістів ВИКОНАВЦЯ, які мають відповідне підтвердження виробника, на підприємствах ВИКОНАВЦЯ, розміщених на території Республіки Казахстан або в Російській Федерації, на підприємствах ЗАМОВНИКА”.
Далі наводимо скрінштот відповідної сторінки контракту, який вдалося отримати через HUMINT джерела міжнародної розвідувальної спільноти InformNapalm:
Простою мовою цей предмет договору можна сформулювати так – казахстанська сторона, маючи сертифікованих французами фахівців та обладнання, має здійснити ремонт французького обладнання на російських літаках Су-30.
Додаток до цього контракту містить перелік продукції військового призначення для ввезення в Казахстан на 2021 рік – це ті самі пристрої для навігації та орієнтування пілота SMD55S, SMD66S, TLS2020, ТACAN-NC12, HUD 3022, SIGMA 95NAA. У переліку вказують також і мету такого ввезення – “тимчасове ввезення для проведення капітального ремонту з подальшим зворотнім вивезенням в інтересах Збройних Сил Російської Федерації”.
Втім, цей договір так і не був підписаний російською стороною. Замість нього сторони уклали Контракт № 05.11.2021-1 від 05 листопада 2021 року. Він не відрізняється за суттю, втім, є більш “прихованим”. З предмету зникла пряма згадка французьких компаній, замість цього вказують просте визначення “ремонт авіатехнічного майна”.
Водночас, сам додаток до договору не мав суттєвих змін в порівнянні з попередньою версією щодо номенклатури обладнання та згадки ЗС РФ. Втім, якщо в жовтневому договорі був перелік обладнання для ввезення в Казахстан на 2021 рік, то в фінальному контракті від 05.11.2021 вказувався плановий період ввезення – 2022 рік.
Про що це каже? З наявного пакету документів ARC можна висунути дві версії.
Перша – Росія готувалася до посилення санкцій проти неї задовго до повномасштабного вторгнення. Саме тому готувалися шляхи обходу санкцій та була знайдена казахстанська фірма, що мала пройти сертифікацію у виробника французького обладнання.
Друга – указані договори могли підписати заднім числом. Вже тоді, коли Росія вторглася в Україну, отримала посилення санкцій, а в Thales заявили про остаточний вихід з російського ринку (червень 2022 року).
На користь другого варіанта свідчить лист директора “Росавиаспецкомплект” керівнику казахстанської компанії від 26 серпня 2022 року. В ньому керівник з російського боку Петр Гриценко інформує візаві, що планова кількість виробів, які підлягають ремонту за 2022 рік складає 13 одиниць на орієнтовну суму 1 450 000 євро, а вже у 2023 році планується відправити 88 одиниць на суму 6 420 000 євро.
Відповідно, дуже дивно, що сторони заключили договір у листопаді 2021 року, і протягом 9 місяців російська сторона ще не знала точну кількість виробів, які треба відремонтувати. Радше за все, відносини між компаніями почали наповнюватися практичним змістом саме влітку 2022 року, коли Thales покинули російський ринок.
Втім, в цьому листі важливіше інше – прямо висловлена готовність російської сторони профінансувати купівлю комплекта контрольно-перевірочної апаратури у виробника. Іншими словами – росіяни готові дати гроші казахам, щоб ті купили у французів апаратуру для діагностики французьких виробів на російських літаках. Це дуже важливо, з огляду на те, що відбудеться далі.
Знову ж таки – все це відбувається в серпні 2022 року. Через 9 місяців після “підписання” контракту.
Протягом 2022, 2023 та 2024 років кількість одиниць, що підлягала ремонту неодноразово змінювалась, причому в сторону збільшення. Сторони заключили ще 4 додаткові угоди до цього контракту. Ми не будемо зупинятися детально на них – пізніше ми викладемо в загальний доступ отриману документацію за цим контрактом, а тому перейдемо одразу до тих, хто ремонтує росіянам літаки.
ПРОЙШЛИ НАВЧАННЯ В THALES
В додатковій угоді №3 до контракту, який сторони підписали в жовтні 2022 року, вони вирішили уточнити, як формується ціна договору. Так, ціна ремонту виробів включає:
1) навчання фахівців у виробника – тобто французів;
2) технічну діагностику виробів з подальшою підготовкою звіту;
3) розробку технічної документації на контрольно-перевірочну апаратуру;
4) розробку, виготовлення, поставку, установку та пусконалагодження КПА
Іншими словами, росіяни оплачують надання повного циклу послуги під ключ – від навчання і сертифікації казахстанських фахівців у Франції, до закупівлі у французів необхідної апаратури.
Отже, отримавши від росіян фінансування, казахстанська “консалтингова” компанія відправляє своїх фахівців на навчання. Про терміни навчання керівник “ARC Group” повідомляє Петра Гриценко у своєму листі від 09 грудня 2022 року. Там він прямо вказує, що “з 16 по 20 січня 2023 року, в рамках контракту нашої компанії з французькою компанією Thales, планується навчання наших спеціалістів щодо сервісного обслуговування різноманітних систем авіоніки”.
У цьому ж листі визначені перші часові проміжки приїзду на російські підприємства казахстанських фахівців – лютий 2023 року. Тобто одразу після навчання.
Трохи пізніше, 23 січня 2023 року, Алданазар Сагинбек повідомляє Гриценка, що їхні фахівці “пройшли теоретичний і практичний курс в компанії Thales з обслуговування SMD 55S/66S та HUD рівня organizational level of maintenance (OLM). Кваліфікація спеціалістів підтверджена відповідними сертифікатами”.
Більш того, вже визначені більш конкретні строки візиту в Росію – з 6 по 10 лютого 2023 року.
Казахстанська сторона так квапилась виконати свої зобовʼязання, що в той самий день надіслала другий лист – з відомостями про прибуття літаками з Астани в Іркутськ на авіаремонтний завод росіян групи фахівців.
Казахстанські фахівці для російських літаків
Хто ж прилетів ремонтувати обладнання для росіян? Завдяки отриманню доступу до архівів російських баз даних InformNapalm вдалося встановити не тільки особи та посади спеціалістів, але й отримати зразки їхніх документів.
- Сагинбек Алданазар – вже згаданий нами директор “ARC Group”.
- Ісмагулов Кайрат Серикович, 23.03.1972 р.н. – радник директора.
- Даіров Бауржан Сатханович, 30.12.1971 р.н. – заступник директора.
- Бадхайдух Анвар Хассан Ахмед, 31.08.1990 р.н. – заступник головного технолога – інженер з авіаційного та радіоелектронного обладнання.
- Сальніков Андрій Юрійович, 15.06.1995 р.н. – радіомеханік з ремонту радіоелектронного обладнання.
- Шарбеков Максим Канатович, 09.06.1990 р.н. – радіомеханік з ремонту радіоелектронного обладнання.
- Петрашко Олексій Вадимович, 05.09.1968 р.н. – начальник групи, інженер.
- Беккулов Шингіс Шарипович, 28.03.1987 р.н. – інженер з авіаційного обладнання.
Трохи пізніше до цього списку додали ще двох загадкових осіб:- Ушаков К.В., 28.01.1972 р.н. – експерт
- Грибов М.С., 21.07.1986 р.н. – старший спеціаліст з взаємодії з державними органами РФ.
- Ушаков К.В., 28.01.1972 р.н. – експерт
Звісно, враховуючи заплановані росіянами обсяги ремонту і обслуговування обладнання, це не був разовий візит. Надалі група фахівців, переважно таким складом почала виїжджати в РФ для проведення ремонту. Наприклад, вже за 2 місяці, у квітні 2023 року, Гриценко повідомив Сагинбека про новий етап діагностики обладнання в травні 2023 року. Росіянин просив не міняти склад групи для зменшення строку погодження списку осіб, адже авіаремонтний завод в Іркутську – це режимний обʼєкт.
КОНТРАКТ З THALES
Як ми встановили, співпраця казахстанської “ARC Group” з “Росавиаспецкомплект” триває як мінімум два роки. Весь цей час казахстанська компанія цинічно вводила в оману французьку сторону.
Втім, як випливає з отриманої переписки, у 2024 році відбувається ще цинічніша подія. Ще раз нагадаємо викладене раніше, росіяни хочуть не лише спеціалістів, але й готові профінансувати купівлю казахстанцями у французів апаратури для діагностики французьких виробів на російських літаках.
Завдяки одному з джерел, які надали документи для цього матеріалу, у нашому розпорядженні опинився проект контракту між Thales AVS France SAS та АО “Авіаремонтний завод № 405” (Республіка Казахстан, м. Алмати, вул. Закарпатська, буд. 13).
Контракт передбачає повний спектр послуг з боку французької сторони з обслуговування багатофункціональних дисплеїв SMD55S/SMD66S та коліматорних індикаторів HUD3022, в інтересах міноборони Республіки Казахстан як кінцевого користувача літаків Су-30СМ, зокрема:
- розробку та постачання ILM&OLM Test Benches включно з 3-річною підтримкою;
- розробка і постачання Golden LRU;
- підготовка та постачання тех.документації ILM;
- підготовка та проведення навчання з ILM у Франції;
- монтаж і введення в експлуатацію в Казахстані.
Примітка. ILM – це проміжний рівень обслуговування.
Договір розрахований на 34 місяці з моменту отримання постачальником авансового платежа. Також, договір містить візуалізацію того обладнання, яке французькі спеціалісти мають змонтувати та ввести в експлуатацію на казахстанському заводі.
Звісно, контракт має чіткі норми щодо експортного контролю із прямою забороною передавати будь-які товари Російській Федерації.
Дійсно, Республіка Казахстан має на озброєнні 23 літаки Су-30СМ, ще 36 одиниць замовлені. Які ж тоді є ознаки того, що цей договір укладається в інтересах росіян, і що це не просто договір між французами та казахстанцями для обслуговування їхніх власних літаків?
Такою ознакою є казахстанська комерційна пропозиція для росіян, яка повторює умови договору між Thales та АО “Авіаремонтний завод № 405”.
26 червня 2024 року “ARC Group” надсилає росіянам на розгляд та реєстрацію комерційну пропозицію на загальну суму 13 826 199,26 євро. За “дивним” співпадінням, ця комерційна пропозиція містить майже ті самі строки надання послуг і має той самий спектр послуг, що і договір між Thales та казахстанским авіазаводом.
- Повна фінальна версія договору між Thales AVS France SAS та АО “Авіаремонтний завод № 405” – проект договора на поставку оборудования 200624-1 [DOCX]
- Повна версія комерційної пропозиції ТОО “ARC Group” для АО “Росавиаспецкомплект” – Коммерческое предложение на рассмотрение [PDF]
ВИСНОВОК
У цьому розслідуванні InformNapalm опубліковані дані про те, як казахстанська фірма-прокладка допомагає росіянам обслуговувати високотехнологічне обладнання французького виробництва.
Ми сподіваємося, що французькі Thales та Safran неодмінно побачать, що їх контрагенти відверто, підступно і цинічно брешуть. З одного боку, вони підписують документи, де зобовʼязуються не передавати третім сторонам, і особливо Росії, товари, обладнання та послуги, а з іншого – виконують все, що потрібно росіянам і отримують від них фінансування.
Ми також сподіваємося, що ця історія не завершиться простим розірванням договору та відкликанням ліцензій. Французькі компанії мають право на повне відшкодування витрачених ресурсів.
У свою чергу, InformNapalm висловлює свою вдячність усім, хто надав дані для цього розслідування. Завдяки цьому проливається світло на масштаби вибудовування Російською Федерацією схем обходу Західних санкцій.
Повна документація, яка міститься в переписці між ТОО “ARC Group” та АО “Росавиаспецкомплект” буде опублікована незабаром. Далі буде.