Свіжа закупівля асфальту для ремонту доріг у Харкові на 375 мільйонів гривень на тлі зусиль державних контролерів викрила механізм велетенської маніпуляції цінами будматеріалів у Харківській та сусідній Дніпропетровській областях. У знаменнику цієї історії бізнесмен із Павлограду Карен Антонян.
Поштовхом для аналізу стала закупівля різних видів асфальту комунальним підприємством по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова «Шляхрембуд» на 375 мільйонів гривень. Відповідну угоду комунальники уклали 31 травня з фірмою «Шляховик-97». Увагу видання «Наші гроші» привернув той факт, що всі ціни на звичайні марки асфальтобетону були нижчими від 6 тисяч гривень за тонну.
Ці ціни виявились на 6-7% дешевшими, ніж «Шляхрембуд» узимку встановив у контракті з фірмою «Паркінг+» (на нинішніх торгах вона була єдиним конкурентом «Шляховика-97»).
Ба більше, ціни «Шляховика-97» для Харкова виявились нижчими від середніх цін на асфальт у Харківській області, які фіксує держпідприємство «ДерждорНДІ» з вертикалі Держагентства відновлення та інфраструктурних проектів (колишній Укравтодор). Наприклад, дрібнозерниста суміш марки І різних типів на бітумах БНД на тендері коштувала від 5 568 до 5 940 грн/т. А у «ДерждорНДІ» середні ціни дрібнозернистих сумішей в травні були від 6 443 до 6 963 грн/т (без урахування доставки).
«Наші гроші» порівняли харківські розцінки в Базі даних цін ДП «ДерждорНДІ», яка є в публічному доступі на сайті інституту (https://prices.dorndi.org.ua), з іншими регіонами. І виявилось, що Харківська область разом із Дніпропетровською випереджає всю решту України на 10-30%:
Це справжня аномалія з будь-якої точки зору.
Пояснення дорожнечі близькістю до лінії фронту не витримує порівняння з іншими прифронтовими регіонами. На ще ближчих до війни Запоріжжі та Херсонщині асфальт суттєво дешевше (дані «ДерждорНДІ»):
Також є протиріччя у формуванні ціни асфальту.
Як відомо, основними інгредієнтами асфальтних сумішей є бітум і щебінь; саме від них найбільше залежить ціна суміші.
У свою чергу майже весь бітум зараз імпортується через західний кордон. А щебеневі кар’єри є не у всіх областях.
Відтак сума цих факторів мала б призвести до такого наслідку: що далі регіон на Схід та від щебеневих кар’єрів, то дорожче коштують асфальтобетонні суміші через більшу ціну доставки щебню і бітуму до місцевих асфальтних заводів.
Однак ця гіпотеза у випадку Харківщини і Дніпропетровщини теж не витримала критики. Як видно з таблиці «ДерждорНДІ», у травні найдорожчі щебінь і бітум були у Сумській області. Тоді як у Дніпропетровській області був дорогий бітум, але дешевий щебінь, а у Харківській – дорогий щебінь і дешевий бітум. Це означає, що за законами математики суттєво найдорожчий асфальт мав би бути саме на Сумщині, де дорогі обидва асфальтні інгридієнти. Але ні – Дніпро і Харків зі значним відривом лідирують в асфальтному рейтингу, тоді як Суми лише на сьомому місці:
Щебінь фракції 20-40 мм | Ціна, грн/т | Бітум 70/100 | Ціна, грн/т | Дрібнозернистий асфальт марки І | Ціна, грн/т |
Сумська | 2 145 | Дніпропетровська | 37 439 | Дніпропетровська | 6 468 |
Харківська | 2 106 | Сумська | 37 267 | Харківська | 6 443 |
Чернівецька | 990 | Херсонська | 37 045 | Одеська | 5 684 |
Львівська | 805 | Донецька | 34 000 | Херсонська | 5 615 |
Херсонська | 795 | Чернівецька | 34 000 | Тернопільська | 5 400 |
Одеська | 792 | Вінницька | 33 941 | Миколаївська | 5 310 |
Дніпропетровська | 601 | Рівненська | 33 500 | Сумська | 5 309 |
Кіровоградська | 596 | Одеська | 33 340 | Черкаська | 5 291 |
Київська | 531 | Івано-Франківська | 32 500 | Полтавська | 5 263 |
Вінницька | 480 | Запорізька | 31 517 | Київська | 5 209 |
Миколаївська | 472 | Черкаська | 30 957 | Закарпатська | 5 130 |
Закарпатська | 458 | Полтавська | 28 801 | Чернівецька | 5 100 |
Черкаська | 418 | Хмельницька | 27 853 | Вінницька | 4 860 |
Хмельницька | 391 | Волинська | 27 205 | Львівська | 4 795 |
Запорізька | 381 | Кіровоградська | 26 448 | Івано-Франківська | 4 650 |
Тернопільська | 356 | Київська | 26 232 | Запорізька | 4 610 |
Житомирська | 323 | Львівська | 25 800 | Кіровоградська | 4 546 |
Рівненська | 285 | Житомирська | 25 392 | Рівненська | 4 445 |
Харківська | 24 727 | Житомирська | 4 365 | ||
Чернігівська | 4 270 | ||||
Хмельницька | 4 003 | ||||
Волинська | 3 955 |
*якщо певної області немає у таблиці, то це означає, що місцева Служба автодоріг взагалі не відзвітувала «ДерждорНДІ» про свої ціни.
Здавалося б, ну і що такого, що в моніторингу якісь неадекватні ціни? Це ж всього-на-всього моніторинг.
Справа в тому, що зараз моніторинг «ДерждорНДІ» є єдиним джерелом зведеної та загальнодоступної інформації про ціни будматеріалів в Україні. І він використовується для визначення цін у багатомільйонних контрактах.
Наприклад, Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Харківській області 7 червня уклала угоду з фірмою «Автомагістраль-Південь» на експлуатаційне утримання доріг на 467 мільйонів гривень. І в ній замість кошторисної ціни асфальту вказала ціну дрібнозернистого асфальту типу А марки І просто з посиланням на базу даних «ДерждорНДІ» станом на березень. І ця ціна 7 037 грн/т значно вища від усіх згаданих нами цін на всі види асфальту на Харківщині та в сусідніх регіонах.
Також від цифр у моніторингу «ДерждорНДІ» залежить сума коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.
Тобто що вищими будуть розцінки в цьому моніторингу, то більшим буде заробіток шляховиків та їхніх замовників, оплачений з кишень платників податків.
Відзначимо різноманітність джерел інформації про вартість ресурсів в Базі даних цін. Їх подають місцеві постачальники та Служби відновлення в областях, також їх додають з інших закупівель «Prozorro», веб-сайтів виробників, консалтингових груп і держкомпанії «Автомобільні дороги України». Здебільшого вони подають актуальні та реалістичні ціни. Наприклад, Служба автодоріг Сумської області і низка місцевих виробників включно зі «Шляховиком-97» подали ціни на дрібнозернистий асфальт марки І у діапазоні 5 200-5400 грн/т попри високу вартість бітуму та щебню у цій області.
А от по Харківській області більшість даних подала фірма «Євробуд плюс». Воно задекларувала ціни асфальту на рівні 6 700-7 200 грн/т, і саме цей масив потягнув угору середню харківську ціну. При цьому «Євробуд-плюс» ще й декларував дані про ціну асфальту не від виробника, а ще від одного перепродавця «ВГ «Нова Основа».
У Дніпропетровській області також відзначилось «Євробуд плюс». Там ця фірма теж подала ціни на асфальт від 6 800 до 7 200 грн/т із посиланням на фірму «Укрбудвироб». Тому високі ціни від «Євробуд плюсу» призвели до підвищення середнього рівня по Дніпропетровщині й Харківщині.
Найбільші підряди з посиланням на «ДерждорНДІ» у цих регіонах за останні півроку отримали компанії «Автомагістраль-Південь» (896 млн грн) і сам «Євробуд плюс» (695 млн грн).
Довідково:
ТОВ «Євробуд плюс» із села Богуслав Павлоградського району з моменту заснування «Прозорро» у 2016 році виграло підряди на загальну суму 3,59 млрд грн.
Керівником та бенефіціаром фірми зі статутним капіталом 1 млн грн є Карен Антонян. Він позиціонує себе як меценат і благодійник у Павлограді.
Карен Антонян на весіллі телеведучої Іванни Онуфрійчук і казахського бізнесмена Алмаза. Фото Jetsetter
ТОВ «Укрбудвироб» зі статутним капіталом 3 тисячі гривень зареєстровано у Павлограді Дніпропетровської області по вул. Центральній, 1а. Засновниками фірми є Олександр Корховий і Едуард Мокриков.
ТОВ «ВГ «Нова основа» зі статутним капіталом 40 тисяч гривень прописано по вул. Затишній, 43 у селі Богуслав Павлоградського району. Засновником є Дмитро Ковтун.
ТОВ «Шляховик-97» (Одеська обл.) належить Олександру Бойку, власнику найбільшої шляхової компанії України «Автомагістраль-Південь».
ТОВ «Паркінг +» раніше контролювало оточення Геннадія Кернеса, а після його смерті частку в компанії отримав його пасинок Родіон Гайсинський. Свого часу (до 2021 року) ця компанія з року в рік вигравала підряди на будівництво та ремонт доріг на Харківщині.
Нині ж компанія має декілька кінцевих бенефіціарних власників з Одеси: Марчак Роман, Новицька Ольга, Розанов Микола, Романько Василь, а також ТОВ «Стройнавігатор» (засновники Костянтин Вежновець, Ігор та Василь Шаргородські).
Керівником «Паркінг+» є Роман Володимирович Биков. Саме так звуть колишнього керівника регіональної організації політичної партії «Довіряй ділам» у Харківській області. У 2019 році партію анонсували мер Харкова Геннадій Кернес і мер Одеси Геннадій Труханов. Однак у Харкові ця партія не злетіла, а у Одесі навпаки є ядром для Труханова. До неї входить Юрій Шумахер, офіційний власник одеської фірми «Ростдорстрой». Що також є однією з найбільших шляхових компаній України.
Автори: Юрій Ніколов, «Наші гроші», Інна Потєхіна, «Школа аналітиків»
Джерело: «Наші гроші»