Сам себе патруль: общественные активисты успешно борются за культуру на дорогах
Активисты общественных движений «Я паркуюсь, как идиот», «Дорожный контроль» и «Еду трезво и красиво» не ждут, пока украинские гаишники станут честными, а водители – сознательными.
На вітчизняних дорогах панує безлад: тротуари і газони перетворюють на паркінги, трамваї зупиняються на години, чекаючи, поки з колій приберуть черговий джип, перехожі стають жертвами нетверезих автомобілістів, а даішники в гонитві за гривнею перевищують свої повноваження. Громадські активісти знайшли дієві засоби боротьби з «дорожнім бєспрєдєлом».
ПАРКУЮСЬ, ЯК ІДІОТ
Неправильно припарковане авто заважає проходу пішоходів чи проїзду громадського транспорту? Папір, ножиці, клей або кольорові наліпки – їхня зброя проти безвідповідальних водіїв. Вони активісти руху «Я паркуюсь, як ідіот». Долучитися до нього може будь-хто, і в способі вияву обурення нікого не обмежують. «За допомогою клею ПВА ліплю таким водіям на лобове скло пам’ятку, як треба паркуватися. Повірте, якщо йому хоч раз доведеться віддирати той папір, наступного разу він подумає, де залишати машину», – переконана киянка Лілія Красюк. Окрім того, дівчина сама придумала і виготовила наклейки, за допомогою яких веде свою маленьку війну за вільні тротуари.
Проект «I park like an idiot» популярний у всьому світі. Водії навіть готові витрачати власні гроші, щоб донести свою думку до несвідомих колег. Наліпки з відповідними написами або нецензурними висловами продаються в комплектах по 20, 40 і 100 штук відповідно за $10, $15 і $30.
У Росії з 2003 року працює сайт idiotparking.ru, де можна не лише їх придбати, а й завантажувати фотографії неправильно припаркованих авто. «Він паркується, як ідіот? Нехай країна дізнається про своїх героїв!» – закликають автори проекту.
В Україні таких «супергероїв» теж вистачає. Їм присвячений не один ресурс, найдинамічнішими з яких є blackcars.com.ua, blonde.in.ua та parklikeidiot.com.ua.
Сконтактуватися з авторами таких проектів доволі складно, адже завжди є ймовірність того, що їх почнуть шукати ті самі «ідіоти», машину яких обклеїли чи сфотографували. Наліпки ж активісти передають лише з рук у руки, домовляючись про зустрічі на інтернет-форумах. parklikeidiot.com.ua свого часу було закрито, а домен потрапив у вільний доступ.
Адресу в листопаді 2011 року викупив блогер та автор багатьох тест-драйвів Євген Муджирі. На сайті вже назбиралося кілька десятків фото «асів» паркувальної справи. «Водії дивляться на так звану дошку ганьби і мимоволі програмують себе на те, щоб паркуватися згідно з правилами дорожнього руху і здоровим глуздом», – пояснює блогер принцип дії проекту.
За його словами, враховуючи брак місць для цього, до багатьох ситуацій доводиться ставитися з розумінням. Адже людина могла залишити автівку лише на кілька хвилин, а її вже встигли зафіксувати «автопапараці». «У мене прокидається побоювання: а раптом хтось на моєму ж сайті викладе фото моєї машини? Було б смішно. Незважаючи на премодерацію, я все одно розмістив би таку світлину, навіть не сумнівайтеся», – переконує Муджирі.
ТАНКАМИ ПО БЕЗЗАКОННЮ
У Польщі з горе-паркувальниками взагалі не панькаються. Як розповідає мешканець Гдині Мачей Зборовський, їм часто шкрябають кузов або ж пробивають колеса. Назви місцевих сайтів, що воюють із такими автомобілістами, непристойно вимовляти, та й на наліпках, які клеять на машини, зображені не квіточки. У січні один із ресурсів активістів навіть проводив конкурс на «Дорожнього лося 2011 року» в Гдині, Сопоті та Гданську. А ось у Влодаві фото неправильно припаркованих автівок можна викладати на сайті муніципальної поліції міста.
Кілька років тому в Москві війну безвідповідальним водіям оголосили ґрінбомбери. Ця ультрарадикальна екологічна група псує фарбою припарковані на газоні автомобілі, змушуючи їхніх власників страждати морально і матеріально. Як стверджують ґрінбомбери, однієї такої атаки достатньо, щоб відучити залишати машину, де заманеться. Про брак місць для паркування «зелені» не хочуть і чути. «Якщо екологічна міліція не діє, а в автомобілістів не вистачає мізків зрозуміти, що, ставлячи машини на газонах, вони руйнують місто, треба діяти самим», – заявляють активісти-радикали.
З незаконним паркуванням бореться і мер литовської столиці. Влітку було знято відеоролик, у якому він сідає на бронетранспортер, щоб розчавити автомобіль, залишений на велосипедній смузі. Очільник Вільнюса сварить власника машини, змітає з місця розбите скло, після чого сідає на велосипед і їде собі далі. Зрозуміло, що це лише кіно, але свою позицію чиновник висловив дуже переконливо.
Втім, у реальному житті експерти радять активістам бути обережними. За словами адвоката Олени Лозниці, у разі порушення правил стоянки чи знищення газонів власник транспортного засобу відповідатиме згідно з Адмінкодексом, яким передбачено лише штраф 255 грн. А ось за пошкодження чужого авто можна потрапити і під статтю Кримінального кодексу.
Так, відповідно до ст. 194 КК України, умисне знищення або пошкодження чужого майна, що завдало збитків у великих розмірах, карається штрафом до 850 грн або навіть позбавленням волі до трьох років. Тож вона радить не ризикувати і не пошкоджувати чужі транспортні засоби, а звертатися до місцевих органів влади із заявами про необхідність облаштування місць для стоянки.
Наразі штрафи за неправомірне паркування в Україні фактично не працюють, бо, відповідно до законодавства, даішники не можуть їх виписувати, коли за кермом немає водія. Вони зазвичай не чекають на власника авто (для їхньої кишені буде вигідніше витратити цей час на пошук інших порушників). На думку Ірини Бондаренко, координаторки Асоціації велосипедистів Києва, у вирішенні цієї проблеми мають бути ініціативи і знизу, і згори.
За прикладом європейських країн владі варто активно облаштовувати підземні паркінги, фізично відділити смугу для громадського транспорту, запровадити високі штрафи за незаконне паркування й обмежити його в центрі міста. Навіть деякими з цих заходів ситуацію дуже швидко вдалося змінити в Боготі, столиці Колумбії.
А ось у Нідерландах питання з автомобілістами вирішили саме завдяки громадській активності. Різноманітними акціями, які збіглися в часі з нафтовими кризами, керівництво держави змусили обмежити використання приватного транспорту в містах, і на сьогодні половина населення країни щодня їздить на велосипедах. «Активістам слід не лише клеїти наліпки, а й лобіювати зміни до законів, які зараз фактично дозволяють паркуватися де завгодно», – вважає Бондаренко.
АВТОБЕЗПЕЧНЕ МІСТО
13 січня у Луганську водій, що був у стані наркотичного сп’яніння, налетів на гурт юнаків. Внаслідок ДТП 10 осіб серйозно постраждали, а студентка Коледжу технології та дизайну Луганського національного університету імені Тараса Шевченка Світлана Зуйкова загинула.
Друзі дівчини вирішили розпочати акцію «АвтоБезпечний Луганськ», до якої згодом долучилися сім волонтерських загонів вишу. Студенти власним коштом виготовили понад 1 тис. флаєрів і наліпок. Вони вийшли на вулиці міста, щоби роздати працівникам ДАІ пам’ятки з витягами з Кодексу адмінпорушень щодо відповідальності за керування автомобілем у нетверезому стані, а водіям – наліпки «Їду гарно і тверезо».
Як розповів Володимир Мороз, голова профспілки студентів ЛНУ, автомобілісти дуже позитивно поставилися до такої ініціативи і заявили про готовність усіляко допомагати. У межах акції також відбувається інформаційна кампанія в соцмережах і на автофорумах.
Цікаво, що місцева ДАІ зголосилася підтримати громадську ініціативу. Вона планує виготовляти наліпки та флаєри власним коштом, а розповсюджуватимуть їх волонтери.
ПАРТИЗАНИ ДОРІГ
А ось сприяти ініціативам авторів сайта «Дорожній контроль» Державтоінспекція, здається, аж ніяк не збирається. На цьому інтернет-ресурсі активісти руху викладають викривальне та скандальне відео про незаконні дії даішників. Деснянський районний суд Києва 14 лютого постановив тимчасово призупинити роботу порталу за позовом працівника ДАІ Геннадія Гетманцева щодо власника проекту Ростислава Шапошникова.
Влітку минулого року в Криму між водієм та даішником виник конфлікт. Шапошников попросив інспектора пустити його в туалет на придорожньому посту ДАІ, але дістав відмову. Суперечку було знято на відео і розміщено на сайті «Дорожнього контролю» під назвою «ДАІ «Кобра» заборонила «Дорожньому контролю» ходити в туалет».
Причиною закриття стали коментарі під статтями. Анонімні користувачі начебто залишали лайливі відгуки на адресу Гетманцева. Автори проекту відразу заявили, що оскаржуватимуть рішення суду й переведуть хостинг до Німеччини. Поки активісти трудилися над переїздом серверів, тимчасово запрацював портал roadcontrol.com.ua «Партизани дорожнього контролю».
Щоправда, вже 16 лютого суд скасував свою ж постанову про призупинення роботи сайта.
Як зазначає керівник прес-служби «Дорожнього контролю» Єгор Воробйов, жодної спонсорської підтримки вони ніколи не мали: усе роблять лише своїми силами і власним коштом. Зупиняти боротьбу зі свавіллям даішників вони не збираються. «Ми хочемо, щоб Україна перестала бути країною третього світу. Все змінити не зможемо, тому взяли собі маленьку ділянку роботи. І бачимо реальний прогрес», – зазначив Воробйов.
Активісти з власної ініціативи вже створили сайт, присвячений Гетманцеву. Ресурс за кілька днів став не менш відвідуваним, ніж roadcontrol.org.ua. За словами Воробйова, зазвичай щоденна відвідуваність «Дорожнього контролю» – близько 20 тис. осіб, але тільки-но даішник вчиняє щось екстраординарне, то вона різко зростає. «Люди, які забороняють цю інформацію, не розуміють, що таке інтернет, і, певно, не усвідомлюють, що таке демократія. Доки є всесвітня павутина, доти буде і демократія», – переконаний учасник громадського руху.
Приєднатися до наявних ініціатив або створити власну може кожен. Головне – вірити, що спільними зусиллями реально змінити ситуацію. І, звичайно, переходити від слів до конкретних дій.
Автор: Анна Каленська, «Український тиждень»
Tweet