Непрохані гості
– Вони відчувають себе непроханими гостями, ми не хотіли б їх тут бачити, – каже Яан Маніцкі, власник готелю та художнього музею у Вііністу.
Після того, як Росія напала на Україну, а ЄС запровадив санкції проти російської нафти, західні судна перестали перевозити російську нафту.
Замість цього РФ використовує судна, що належать до так званого “тіньового флоту”. Тіньовий флот допомагає РФ уникати санкцій.
Нафтові танкери з російським страхуванням
Центр досліджень енергетики та чистого повітря (CREA) визначає “тіньовий флот” як нафтові танкери, що перевозять російську нафту і не застраховані західними страховими компаніями.
Це нафтові танкери, які мають російське страхування або взагалі не застраховані. Якщо судно не застраховане належним чином, відшкодувати збитки в разі аварії може бути складно.
Spotlight проаналізував рух суден у Фінській затоці навесні та влітку 2024 року.
З січня по травень 2024 року через Фінську затоку пройшло близько 600 танкерів з російською нафтою. Майже половина з них, 283, належали до тіньового флоту.
Багато з них за цей період кілька разів відвідували російські нафтові порти.
Багато несправних танкерів
Розслідування Svenska Yle також показує, що навесні нафтовий танкер з чорного списку проходив через Фінську затоку кожні два тижні.
З 283 суден тіньового флоту 11 потрапили до чорного списку.
Якщо судно потрапляє до чорного списку, це означає, що воно перебуває в настільки поганому стані або має настільки серйозні недоліки, що йому заборонено експлуатуватися.
Незалежна організація морської інспекції Paris Mou може внести судно до чорного списку.
– Це лякає. Це кораблі, які взагалі не повинні плавати, а стояти в гавані, поки їх не відремонтують або не відправлять на металобрухт, – каже Магнус Вінберг, викладач навігації в морській школі Aboa Mare.
Окрім того, що багато нафтових танкерів мають неякісну страховку, вони також можуть бути старими.
Наш огляд показує, що майже 7 з 10 нафтових танкерів, що курсують Фінською затокою, мають вік 15 років і більше.
Чіткого обмеження терміну експлуатації нафтових танкерів не існує, але експерти, з якими поспілкувалося Yle, стверджують, що після 15 років ризик виникнення технічних проблем зростає.
“Вони змінюють прапор, як інші змінюють спідню білизну”
Ще однією проблемою є прапор, під яким плаває судно. Багато нафтових танкерів зареєстровані в таких країнах, як Габон і Коморські острови.
Це сучасні “зручні прапори”, які не підпорядковуються міжнародним правилам. Ці правила охоплюють такі питання, як паспортний контроль та контроль держави порту з інспекціями суден.
– Цей тіньовий флот змінює прапори, як інші змінюють спідню білизну, – каже Вінберг.
Екіпаж приїжджає з різних країн і не обов’язково має знання про наші зимові умови.
– Це спеціалізовані знання, якими володіють дуже небагато людей.
Ризик розливу нафти у Фінській затоці збільшився
– Досі все йшло добре, але зараз ми живемо в непевні часи. З’являється все більше суден, які не відповідають міжнародним нормам, – підсумовує Магнус Вінберг.
Зупинити рух танкерів, які забирають російську нафту в російських нафтових гаванях Усть-Луга і Приморськ у дальньому кінці Фінської затоки, складно.
– Рух відбувається в міжнародних водах, і прибережна держава не може втручатися, – пояснює заступник командира Секції морського нагляду Фінської затоки Мікко Хірві.
Втрутитися може лише держава прапора або держава порту, якщо судно заходить у гавань. Нафтові танкери, що перевозять російську нафту, уникають портів Балтійського моря. А оскільки держави прапора – це “зручні прапори”, ситуація не стає кращою.
– Досі держави прапора не втручалися, – каже Хірві.
Таким чином, російський трафік нафти продовжиться.
У Вііністу Яан Маніцкі сподівається, що якомога більше осіб, які приймають рішення, матимуть можливість побачити рух танкерів біля свого узбережжя.
– Ніхто з нас не має достатньо ресурсів, щоб уникнути катастрофічних наслідків розливу нафти. Це неприємно. Я просто сподіваюся, що вони спробують виправити це до того, як станеться аварія.
Джерело: Yle