Чи відповідають київські парковки новим правилам? За що платять водії
Журналісти взялися перевірити, за що платять київські водії. Спочатку поїхали в першу зону паркування ціною в 10 гривень за годину, потім в другу – за сім і третю – за п’ять.
«У разі можливості встановлюється система відеоспостереження за рухом транспортних засобів на їх території і табло із змінною інформацією про наявність вільних місць для паркування, яке розташовується на в’їзді. Відеоінформація повинна зберігатися не менш як один місяць».
Це – з нових правил паркування, які затверджені Кабінетом Міністрів і почали діяти місяць тому. Вони дозволяють блокувати колеса, але при цьому встановлюють вимоги до паркувальних майданчиків. Зокрема:
- майданчики повинні бути позначені відповідним дорожнім знаком та суцільною синьою смугою на проїзній частині і на бордюр;
- на платних майданчиках мають бути вказані найменування, адреса та телефони оператора; розмір збору за паркування та вартість послуг з утримання
- майданчиків, спосіб оплати;
- на платних майданчиках повинні встановлюватися паркувальні автомати – не менше одного на десять місць;
- на платних майданчиках має бути в’їзний та виїзний термінали.
Журналісти «Свідомо» поїхали перевірити, за що платять київські водії. Спочатку поїхали в першу зону паркування ціною в 10 гривень за годину, потім в другу – за сім і третю – за п’ять.
Чого немає на наших парковках?
1. Вулиця Городецького.
Синьої розмітки немає, паркоматів нема, таблички теж. Талони теж не продають.
2. Площа Івана Франка.
Те саме.
3. Вулиця Марії Заньковецької.
Синьої розмітки немає. Є знак з літерою Р (але без назви, адреси, та телефонів оператора, розміру плати та способу платити). Також є один паркомат, двоє операторів і одна машина з написом «Блокування коліс».
Оператори розповіли, що самі зробили знак «Р»: «Водії вимагали від нас знак парковки, тому ми самостійно встановили його».
Хлопці кажуть, що багато людей не хочуть платити за паркування через неналежне обладнання майданчика: «І вони праві, а ми мусимо виконувати план, який нам щодня виставляють».
У цей час підходять дві жінки. Брюнетка років сорока протягує 10 гривень:
– Машину я залишила на площі Франка. Мені через паркомат оплатити чи Вам дати гроші.
– Через паркомат – давайте я Вам допоможу, – каже оператор.
4. Хрещатик.
Синьої розмітки немає, паркоматів нема, таблички теж. Хлопці на власний розсуд визначають місця для паркування на тротуарі. І продають талони.
Оператор про затверджені урядом нові правила чує вперше:
– А Ви можете дати копію постанови? Я про неї вперше чую.
– Нащо вона тобі, нам сказали, що це зона паркування і все, в іншому хай розбирається керівництво, – обурюється його колега, що стояв поруч.
5. Бесарабська площа.
Синьої розмітки немає, паркоматів нема, таблички теж.
– Де тут парковка починається?, – запитую я у оператора «Київтранспарксервісу».
– Це все суцільна зона паркування.
– Чому тут немає розмітки?
– Вона не потрібна при суцільній зоні.
– А де знак, що вказує, що це суцільна зона паркування?
– На Володимирській є оголошення, що «Ви вїжджаєте в суцільну зону паркування».
Такого терміну в нових правилах немає. Прошу показати мені, де це написано.
Оператор показує розпорядження Київради від 30 грудня 2008 року «Про введення зони платного паркування транспортних засобів у центральній частині Києва». Там написано, що вулиці Трьохсвятительська, Михайлівська, Велика Житомирська, Володимирська, Льва Толстого, Червоноармійська, Саксаганського, Еспланадна, Шовковична, Грушевського та площа Європейська є суцільною зоною паркування.
Їду – під під центральний офіс «Київтранспарксервісу».
6. Вулиця Леонтовича.
Паркувальний майданчик машин на 40. Є знак – з усіма потрібними даними. Але розмітка і паркомати відсутні: «Це сніг прибирали і синя краска стерлася, але Олена Миколаївна (Поліщук – керівниця) пообіцяла, що майданчик позначать суцільною синьою смугою», – пояснює оператор.
Їдемо до II зони.
7. Площа перед Житнім ринком на Подолі.
Є знак про те, що тут паркувальний майданчик ІІ зони паркування, де година стоянки коштує 7 гривень. Є один паркомат, і один оператор, який ходить і чекає на клієнтів.
«Найбільше роботи на вихідних, коли люди приїжджають скуповуватися на ринок, – каже лисий хлопець років 25. – А в будні дні виконувати план збору коштів не завжди вдається».
Розмітки синього кольору теж немає.
8. ІІІ зона паркування на Московському проспекті.
Біля торгових центрів розмітки взагалі ніякої. Паркомату теж немає. І знак не встановлено. Але працівник «Київтранспарксервісу» ходить і сам збирає гроші з водіїв: «Треба уважно дивитися, хто заїжджає,хто виїжджає», – пояснює складнощі роботи. – Знаків то нема, тому часто водії обурюються, що їх не попередили про платну парковку. І відмовляються платити, а мені план потрібно виконувати.
Пояснити, які підстави для збору коштів за паркування оператор не зміг. Послався на вказівки керівництва.
Як це пояснює «Київтранспарксервіс»?
Про те, чого ми не побачили на парковках – хоча цього вимагає рішення уряду – ми розповіли підприємству, яке збирає гроші та відповідає за облаштування паркувальних місць. Керівник «Київтранспарксервісу» Олена Поліщук заявила «Свідомо», що в квітні зони всі паркування в Києві будуть позначені синьою фарбою:
«Ми це не зробили в березні, тому погодні умови були не сприятливі. Вона буде по всьому місту, бо так вимагає постанова».
Що стосується знаків, які мають бути на кожній парковці, Поліщук відповіла, що це питання вони зараз узгоджують з ДАІ. Вона припускає, що на кожній парковці знаку не буде, бо це не суперечить правилам дорожнього руху.
Щодо паркоматів, яких має бути хоча б один на десять машин, керівниця «Київтранспарксервісу» стверджує: вони встановлюються скрізь, де є місце.
Що радить юрист?
– Щоб уникнути зловживаннь на місцевості має бути позначено не тільки межі майданчика, а також і конкретне місце для кожного автомобіля. Точний облік кількості місць – є елементом фінансової звітності, – пояснює юрист Віктор Щербаков чому мають бути межі паркувального майданчику.
Чи має водій сплачувати за парковку, якщо паркувальний майданчик не позначено відповідними знаками чи розміткою?
Безумовно – ні. Проте, краще це питання поставити інакше. А чи взагалі має право паркувальник брати плату у місці, яке не позначене як паркувальний майданчик? Чи може він якось довести, що стягує гроші в межах свого робочого місця, а не займається самоправством чи шахрайством? Відповідь очевидна.
Що робити, якщо паркувальники вимагають сплатити парковку?
І постанова Кабміну і рішення Київради передбачають право водія відмовитися від будь-якої сплати. Ну, дійсно, може скластися ситуація, коли у водія відсутні кошти.
У такому випадку паркувальники зобов’язані скласти акт про відмову і припинити чинити перепони водієві. Рішення Київради вимагає від паркувальника скласти акт про відмову і негайно «звільнити» транпортний засіб.
А якщо паркувальник не хоче складати акт?
Коли паркувальники блокуютьколеса автомобіля і не складають акт, треба телефонувати до чергової частини міліції (міського управління, а краще до районного управління, оскільки на місце пригоди направляється наряд райуправління) і заявити про факт самоправства. Після прибуття наряду міліції подати їм письмову заяву про самоправство з боку паркувальників, яке виявилося у незаконному затриманні транспортного засобу.
Яку відповідальність за незаконні дії несе паркувальник?
Якщо паркувальник своїми діями завдав не значної шкоди водію, то він нестиме відповідальність статті 186 Кодексу України про адміністративні правопорушення. У разі заподіяння значної шкоди, паркувальнику загрожує кримінальна відповідальність за статті 356 Кримінального кодексу України.
Ігор Дівчур, Київ-СВІДОМО
*****
От УК:
Правила паркування транспортних засобів
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 3 грудня 2009 р. N 1342
Київ
Про затвердження
Правил паркування транспортних засобів
Відповідно до частини другої статті 52-1 Закону України "Про
дорожній рух" ( 3353-12 ) Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Правила паркування транспортних засобів, що
додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з 1 березня 2010 р., крім
пунктів 14 і 16 Правил, затверджених цією постановою, які
набирають чинності з 1 січня 2012 року.
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 31
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 3 грудня 2009 р. N 1342
ПРАВИЛА
паркування транспортних засобів
Загальна частина
1. Ці Правила регламентують організацію та порядок паркування
транспортних засобів на вулицях і дорогах населених пунктів.
2. Дія цих Правил поширюється на осіб, які розміщують
транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі -
користувачі), а також на суб'єктів господарювання, які утримують
такі майданчики.
Суб'єкти господарювання - балансоутримувачі майданчиків для
паркування транспортних засобів державної та комунальної форми
власності визначаються відповідно до Закону України "Про
благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ).
3. Ці Правила не регулюють питання організації та порядку
надання послуг із зберігання транспортних засобів (автомобілів,
автобусів, мотоциклів, моторолерів, мотоколясок, мопедів та
причепів), що належать громадянам та юридичним особам, а також
транзитних транспортних засобів, що здійснюють міжнародні та
міжміські перевезення, організація та порядок надання яких
встановлені Правилами зберігання транспортних засобів на
автостоянках, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України
від 22 січня 1996 р. N 115 ( 115-96-п ) (ЗП України, 1996 р., N 6,
ст. 191).
4. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
автоматичний в'їзний та виїзний термінал - система пристроїв,
яка призначена для пропуску/випуску транспортних засобів на
майданчики/з майданчиків для паркування і може бути обладнана
приладом для сплати збору за паркування та вартості послуг з
утримання майданчиків для платного паркування;
вартість послуг з утримання майданчиків для платного
паркування - економічно обґрунтовані витрати оператора під час
надання послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
відведені майданчики для паркування - майданчики для
паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або
тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил
дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів
України від 10 жовтня 2001 р. N 1306 ( 1306-2001-п ) (Офіційний
вісник України, 2001 р., N 41, ст. 1852);
збір за паркування - місцевий збір за паркування
транспортного засобу відповідно до Декрету Кабінету Міністрів
України від 20 травня 1993 р. N 56-93 ( 56-93 ) "Про місцеві
податки і збори";
місце для паркування - місце стоянки одного транспортного
засобу на майданчику для паркування, позначене дорожньою розміткою
відповідно до Правил дорожнього руху ( 1306-2001-п );
оператор - суб'єкт господарювання, який здійснює обладнання і
утримання майданчика для паркування;
паркувальний автомат - технічний пристрій, призначений для
сплати збору за паркування та вартості послуг з утримання
майданчиків для платного паркування за допомогою спеціальних
платіжних карток та готівкою;
паркування - розміщення транспортного засобу на майданчику
для паркування;
платіжні документи - паркувальний талон або фіскальний чек,
які посвідчують сплату збору за паркування та вартості послуг з
утримання майданчиків для платного паркування;
спеціальні платіжні картки - багаторазові платіжні засоби, за
допомогою яких здійснюється сплата збору за паркування та вартості
послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
спеціально обладнані майданчики для паркування - майданчики
для паркування, розміщені поза межами проїзної частини вулиці,
дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і
Правил дорожнього руху ( 1306-2001-п ).
Інші терміни застосовуються у значеннях, наведених у Законах
України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ), "Про
автомобільні дороги" ( 2862-15 ), "Про дорожній рух" ( 3353-12 ),
"Про автомобільний транспорт" ( 2344-14 ), "Про транспорт"
( 232/94-ВР ), Правилах дорожнього руху ( 1306-2001-п ).
5. Паркування може бути платним або безоплатним відповідно до
рішення органу місцевого самоврядування або оператора.
6. Контроль за виконанням цих Правил у частині забезпечення
безпеки дорожнього руху на майданчиках для паркування здійснює
Державтоінспекція МВС.
Розміщення майданчиків для паркування
7. Майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і
повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері
благоустрою населених пунктів.
8. Розміщення майданчиків для паркування за окремими адресами
здійснюється у встановленому порядку органами місцевого
самоврядування за погодженням з Державтоінспекцією МВС згідно з
місцевими правилами забудови.
9. Під час розміщення майданчиків для паркування на вулицях і
дорогах населених пунктів необхідно враховувати:
наявність та характеристики комунікацій та інженерних мереж;
умови для забезпечення безпеки дорожнього руху, зокрема
видимості в плані та повздовжньому профілі;
параметри поперечних та поздовжніх ухилів;
розташування зелених насаджень;
стан покриття проїзної частини.
10. Забороняється розміщення майданчиків для паркування на
вулицях з двома смугами руху завширшки менш як 7,5 метра.
11. Проектування, будівництво, реконструкція, ремонт та
утримання майданчиків для паркування здійснюються з дотриманням
вимог законодавства, державних будівельних норм, стандартів,
технічних умов, інших нормативних документів та цих Правил.
Обладнання майданчиків для паркування
12. Майданчики для паркування обладнуються відповідно до
вимог цих Правил і Правил дорожнього руху ( 1306-2001-п ).
13. Відведені майданчики для паркування позначаються
дорожніми знаками та суцільною синьою (блакитною) смугою на
проїзній частині і на бордюрі, який відокремлює проїзну частину
від пішохідної.
14. Відведені майданчики для платного паркування обов'язково
повинні бути обладнані паркувальними автоматами з розрахунку не
менш як один автомат на 10 місць для паркування з обох боків
уздовж проїзної частини вулиці, дороги або тротуару.
15. Спеціально обладнані майданчики для паркування
позначаються дорожніми знаками та розміткою.
Спеціально обладнані майданчики для паркування можуть бути
наземними, підземними, багаторівневими.
16. На спеціально обладнаних майданчиках для платного
паркування обов'язково повинні бути встановлені автоматичні в'їзні
та виїзні термінали.
17. На спеціально обладнаних майданчиках для паркування у
разі можливості встановлюється система відеоспостереження за рухом
транспортних засобів на їх території і табло із змінною
інформацією про наявність вільних місць для паркування, яке
розташовується на в'їзді. Відеоінформація повинна зберігатися не
менш як один місяць.
На спеціально обладнаних майданчиках для паркування можуть
розміщуватися контрольно-пропускний пункт, приміщення для
обслуговуючого персоналу, туалет тощо.
18. Підземні та багаторівневі спеціально обладнані майданчики
для паркування повинні мати на в'їзді схему розміщення місць для
паркування, в'їздів та виїздів, у тому числі розміщення місць для
паркування транспортних засобів загального призначення, якими
керують інваліди, або транспортних засобів спеціального
призначення, що їх перевозять.
Підземні та багаторівневі спеціально обладнані майданчики
забезпечуються автоматичними установками пожежогасіння та пожежною
сигналізацією.
19. Паркувальні автомати і автоматичні в'їзні та виїзні
термінали на майданчиках для платного паркування встановлюються
стаціонарно.
20. Не обладнуються паркувальними автоматами та автоматичними
в'їзними та виїзними терміналами спеціально обладнані майданчики
для платного паркування у разі їх призначення виключно для
користувачів, які сплачують збір за паркування та вартість послуг
з утримання майданчиків для платного паркування у безготівковій
формі за договором про паркування протягом визначеного строку, але
не менш як один місяць.
21. На майданчиках для платного паркування у доступному для
ознайомлення користувачів місці розміщується інформація про:
оператора (найменування, адреса, контактні телефони);
розмір збору за паркування та вартість послуг з утримання
майданчиків для платного паркування, спосіб оплати (готівковий або
безготівковий).
Зазначена інформація надається відповідно до законодавства
про мови, а також у разі потреби розміщується її переклад на
англійську мову.
22. На майданчиках для паркування обов'язково облаштовуються
місця (в обсязі 10 відсотків загальної кількості, але не менш як
одне місце) передбаченого стандартами розміру, позначені дорожніми
знаками та розміткою для паркування транспортних засобів
загального призначення, якими керують інваліди, або транспортних
засобів спеціального призначення, що їх перевозять. Відстань від
в'їзду на майданчик для платного паркування до найближчого такого
місця не повинна перевищувати 50 метрів.
На місцях для паркування транспортних засобів загального
призначення, якими керують інваліди, або транспортних засобів
спеціального призначення, що їх перевозять, не можуть бути
розміщені інші транспортні засоби.
У разі паркування на місцях, призначених для паркування
транспортних засобів загального призначення, якими керують
інваліди, або транспортних засобів спеціального призначення, що їх
перевозять, інших транспортних засобів користувачі цих засобів
несуть відповідальність згідно із законодавством.
Функціонування майданчиків для паркування
23. Послуги з утримання майданчиків для платного паркування
надаються оператором з метою використання таких майданчиків за
призначенням, а також санітарного очищення, збереження та
відновлення їх відповідно до законодавства, нормативів, норм,
стандартів, порядків і правил з урахуванням вимог безпеки
дорожнього руху. Перелік основних послуг з утримання майданчиків
для платного паркування визначає Мінжитлокомунгосп.
24. Оператор зобов'язаний:
використовувати майданчик для паркування за призначенням;
обладнати майданчик для паркування відповідно до вимог цих
Правил, Правил дорожнього руху ( 1306-2001-п ), норм, нормативів,
стандартів з урахуванням вимог безпеки дорожнього руху;
утримувати територію та під'їзні шляхи до майданчика для
паркування у належному технічному та санітарному стані;
повідомляти органи Державтоінспекції МВС про виявлені
порушення цих Правил;
здійснювати контроль за своєчасною сплатою вартості послуг з
утримання майданчиків для платного паркування;
перераховувати кошти, отримані як збір за паркування, до
місцевого бюджету;
надавати роз'яснення користувачам щодо застосування цих
Правил;
організовувати навчання персоналу, який обслуговує майданчик
для паркування;
забезпечувати безоплатно персонал, який обслуговує майданчик
для паркування, спеціальним одягом з метою забезпечення його
безпеки під час виконання службових обов'язків, а також безпеки
дорожнього руху. Зразки спеціального одягу затверджує
Мінжитлокомунгосп.
25. Оператор не несе відповідальності за збереження
транспортних засобів, розміщених на майданчиках для паркування.
26. Користувач зобов'язаний:
поставити транспортний засіб на місце для паркування
відповідно до дорожньої розмітки та дорожніх знаків, а також з
дотриманням вимог цих Правил і Правил дорожнього руху
( 1306-2001-п );
сплатити збір за паркування та вартість послуг з утримання
майданчиків для платного паркування;
розмістити у лівому нижньому куті лобового скла транспортного
засобу платіжний документ так, щоб забезпечити його видимість для
перевірки;
після закінчення часу паркування, за який сплачено, звільнити
місце паркування або сплатити збір за паркування та вартість
послуг з утримання майданчика для платного паркування за час
фактичного паркування. Допускається безоплатна стоянка
транспортного засобу протягом 10 хвилин після закінчення часу
паркування, за який сплачено.
27. Режим роботи майданчиків для паркування, що перебувають у
комунальній власності, встановлюють органи місцевого
самоврядування, а приватних - оператор за погодженням з органами
місцевого самоврядування.
28. У разі коли внаслідок паркування транспортного засобу з
порушенням цих Правил або Правил дорожнього руху ( 1306-2001-п )
буде пошкоджено майно оператора, житлово-комунального
господарства, учасників дорожнього руху, зелені насадження,
створено перешкоди виконанню робіт з утримання доріг, інженерних
мереж, будинків та споруд, розташованих уздовж дороги, користувач
несе відповідальність згідно із законом.
29. Сплата збору за паркування та вартості послуг з утримання
майданчиків для платного паркування здійснюється:
шляхом придбання паркувального талону з визначеною тривалістю
паркування, в якому зазначається дата та час розміщення
транспортного засобу на майданчику для платного паркування;
готівкою або за допомогою спеціальної платіжної картки через
паркувальний автомат чи автоматичний в'їзний та виїзний термінали.
У разі сплати збору за паркування та вартості послуг з
утримання майданчиків для платного паркування готівкою або за
допомогою спеціальної платіжної картки через автоматичний в'їзний
термінал користувач отримує паркувальний талон, на якому зазначено
час в'їзду на майданчик для паркування, та сплачує за час
паркування на автоматичному виїзному терміналі відповідно до
паркувального талону з отриманням фіскального чека.
Сплата збору за паркування та вартості послуг з утримання
майданчиків для платного паркування підтверджується одним
платіжним документом.
30. Під час паркування на майданчику для платного паркування
користувач сплачує збір за паркування, розмір якого встановлюється
органами місцевого самоврядування згідно із законом, а також
вартість надання послуг з утримання майданчиків для платного
паркування.
Вартість послуг з утримання майданчиків для платного
паркування сплачується користувачем за кожну годину паркування
згідно з тарифом, установленим (погодженим) виконавчими органами
сільських, селищних, міських рад у порядку і межах, визначених
законодавством, з урахуванням переліку основних послуг.
31. У разі повної або часткової несплати збору за паркування
та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування
оператор має право перешкоджати виїзду транспортного засобу з
майданчика шляхом застосування спеціальних пристроїв-шлагбаумів
або технічних засобів для перешкоджання виїзду.
Оператор може засвідчити відсутність платіжного документа на
лобовому склі транспортного засобу за допомогою фотозйомки.
Оператор зобов'язаний розмістити на автоматичному в'їзному та
виїзному терміналах або технічному засобі для перешкоджання виїзду
номер безоплатного багатоканального телефонного зв'язку, за яким
користувач може звернутися до оператора щодо усунення перешкоди
для виїзду транспортного засобу з майданчика для платного
паркування.
Диспетчерська служба оператора зобов'язана підтвердити
користувачу час прийняття звернення.
Диспетчерська служба оператора зобов'язана здійснювати
технічний аудіозапис та вести реєстр звернень користувачів із
зазначенням інформації про користувача та час його звернення до
оператора щодо усунення перешкоди для виїзду транспортного засобу
з майданчика для платного паркування.
На звернення користувача представник оператора зобов'язаний
прибути протягом однієї години.
Після перевірки сплати користувачем збору за паркування та
вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування, а
також вартості застосування технічних засобів для перешкоджання
виїзду представник оператора зобов'язаний усунути перешкоду для
виїзду транспортного засобу з майданчика. Вартість застосування
технічних засобів для перешкоджання виїзду розраховується за
методикою, затвердженою Мінжитлокомунгоспом.
У разі прибуття представника оператора на звернення
користувача пізніше, ніж через одну годину, користувач має право
не сплачувати вартість послуг з утримання майданчиків для платного
паркування.
32. Якщо користувач відмовився сплатити збір за паркування та
вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування, а
також вартість застосування технічних засобів для перешкоджання
виїзду, представник оператора складає відповідний акт за формою,
встановленою Мінжитлокомунгоспом, який підписують два свідки,
користувач та представник оператора, і усуває перешкоду для виїзду
транспортного засобу з майданчика. У такому разі питання сплати
збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для
платного паркування, а також вартості застосування технічних
засобів для перешкоджання виїзду з майданчика вирішується у
судовому порядку.Кабінет Міністрів України; Постанова, Правила вiд 03.12.2009 № 1342
Tweet