Пілот F-15 Eagle: «Мене запитують: «Чи є привид Києва?». Я їм кажу, що всі ці військові пілоти — привиди Києва

Пілот F-15 Eagle: «Мене запитують: «Чи є привид Києва?». Я їм кажу, що всі ці військові пілоти — привиди Києва

До вашої уваги стаття американського видання The Drive про ВПС України від пілота F-15 Eagle, США, що приймав безпосередню участь у спільних тренуваннях американських та українських повітряних сих, яку любʼязно переклав та виклав у себе на сторінці у Фейсбук Evgeny Mushkin.

***

«Ми були вражені українськими льотчиками-винищувачами з самого початку. Вони не отримують багато годин нальоту, але вони дуже хороші. Я зовсім не здивований, що вони так добре діють проти російських ВПС», – каже Джонатан «Джерсі» Берд, пілот американських F-15C Eagle …, який нещодавно був керівником навчань і програм з 144-го винищувального дивізіону Національної гвардії Каліфорнії, що базується у Фресно. «Дивно бачити, наскільки добре вони гатять, але я не здивований».

Понад місяць після російського вторгнення в Україну, і, незважаючи на величезну чисельну та технологічну перевагу російських ВПС, панування в небі над Україною залишається дискусійним. Наземна протиповітряна оборона України, її льотчики-винищувачі та екіпажі підтримки забезпечили те, що росія не має домінування в повітрі та у певні часи та у певних місцях взагалі не може вести бої, як хотілося б російським військовим.

Хоча важко чітко встановити, що саме відбувається у повітряній війні, українські ВПС діють і завдають критичних втрат російським силам. Українські льотчики зараз відкрито спілкуються зі світовими ЗМІ. І хоча деякі деталі їхніх дій справедливо залишаються оперативною таємницею, хоробрість та вміння повітряних сил України завдавати значних ударів окупантам вражають.

Мало хто по-справжньому цінує та розуміє можливості українських тактичних реактивних льотчиків, а також пілотів, таких як Джерсі, який літав разом із ними на навчаннях в Україні. Національна гвардія Каліфорнії підтримує тісні робочі відносини з українськими військовими та Національною гвардією України з 1993 року в рамках Програми державного партнерства, яка спрямована на побудову глобальних відносин і наразі включає 85 партнерських відносин з 93 країнами.

Україна стала чартерним членом програми Бюро Національної гвардії США разом з Болгарією, Чехією, Естонією, Угорщиною, Латвією, Литвою, Північною Македонією, Польщею, Румунією, Словаччиною та Словенією. Кожна країна була в парі з якоюсь державою, і так почалися тісні стосунки України з Національною гвардією Каліфорнії.

«Я не знаю, як Бюро Національної гвардії прийняло рішення про формування таких пар, але нам в Каліфорнійській Національній гвардії пощастило мати державного партнера, який був стратегічно важливим, і це була Україна», – пояснює Джерсі. «Влітку 2011 року, безпосередньо перед тим, як я приєднався до Каліфорнійської гвардії, 144-ий винищувальний дивізіон все ще літав на F-16 і провів новаторські навчання на авіабазі Миргород в Україні під назвою «Безпечне небо 2011».

Під час навчань разом із українськими МіГ-29 та Су-27 літали льотчики та підоти F-16 із підрозділів в Алабамі, Каліфорнії, Айові, Вашингтоні та Массачусетсі із загальною метою – сприяння та посилення багатонаціонального співробітництва у спробі сприяти безпеці повітряного простору.

«Безпечне небо 2011 – це те, де дійсно почалися тісні стосунки», – каже Джерсі. «Вони вправлялися в польотах разом із дуже обмеженими технічними можливостями, але це стало основою того, що сталося сім років потому на вправах Clear Sky 2018».

144-ий винищувальний дивізіон увійшов в історію 6 жовтня 2018 року, коли F-15C Eagles вперше приземлився в Україні, а Clear Sky 2018 стали першими в історії спільними багатонаціональними навчаннями, організованими Україною та спонсорованими збройними силами США в Європі. «Ми зробили значні кроки для досягнення сумісності під час цих навчань», – прокоментував генерал-майор Клей Гаррісон, тодішній командир Каліфорнійської ANG та керівник навчань «Чисте небо 2018», під час навчань у 2018 році. «Чисте небо є більш комплексним та масштабнішим, ніж наші останні навчання, орієнтовані на повітря, у 2011 році».

«Україна попросила нас приїхати сюди і зробити з ними цю вправу», — сказав тоді Гаррісон. «НАТО є золотим стандартом співпраці у сфері безпеки в усьому світі, оскільки у нас є правила, які забезпечують високий рівень безпеки та дієвості під час спільних тренувань. Україна знає, що єдиний спосіб, яким вони можуть бути взаємосумісними з НАТО, — це тренуватися відповідно до цього стандарту. І саме над цим ми працюємо і досягаємо цього за допомогою цих навчань».

Джерсі був головним планувальником навчань California ANG для навчань 2018 року, і це дало йому чітке уявлення про можливості українських ВПС. «Мета Clear Sky 2018 полягала в тому, щоб відкрити це вікно можливостей для бойових дій великої сили, — пояснює Джерсі, — а також ми здійснили кілька базових маневрів винищувачами [повітряні бої], але насправді мова йшла про все, що ми робимо в західному стилі. У т.ч. мова й про тактичну авіацію. Відкривали українцям все необхідне». Це також дало можливість льотчикам обох авіаційних озброєнь літати на винищувачах один одного.

«Ми провели багато тренувань з повітряних боїв з нашими F-15C проти їхніх МіГ-29 та Су-27, і, чесно кажучи, ми відразу могли сказати, що їхні пілоти були дуже хорошими. Вони дуже тактично винахідливі, знають свої машини, а також розуміють, свої обмеження. Я маю на увазі те, що вони літають на старих літаках. Наші F-15, наприклад, є старими машинами, але вони постійно оновлюються новою авіонікою».
Останніми роками Україна почала оновлювати та модернізувати деякі свої винищувачі, спочатку – МіГ-29 Fulcrum за поетапним процесом, який вів нині частково зруйнований Львівський державний авіаремонтний завод (ЛАРЗ). Інші проекти стосувалися парків Су-27, Су-25 і Су-24МР.

Більшість наших тренінгів з ними була спрямована на швидку інтеграцію з НАТО», – продовжує Джерсі. «Ми хотіли, щоб вони почали літати з польськими ВПС та іншими близькими до них країнами, такими як Румунія та Болгарія, і почали інтегруватися в польоти через кордон. Багато місій, які ми здійснили у 2018 році, були присвячені інтеграції з ними, наприклад, наші F-15 супроводжували їхні Су-24 та Су-25 у цільову зону та протистояли їхнім фланговим літакам».

Коли я літав з ними, я думав, що їхнє льотне мистецтво та те, як вони рухали свої літаки – особливо в ближньому бою, – були неймовірними. Вони знали свої літаки так добре, як взагалі хтось може знати свій літак. Я воював з Fulcrum і Flankers з інших країн, але ці хлопці були там одними з найкращих з тих, хто літає на цих машинах – знімаю шляпу. Але те, що ми зробили з точки зору Чистого неба, — ми намагалися познайомити їх із різномаїттям усіх видів озброєння. Ми на 100% вірили, що будемо поруч, коли вони потребуватимуть нашої допомоги – ми ніколи не очікували, що будемо осторонь!

May be an image of 3 people, people standing, aircraft and outdoors

Тактика, яку вони використовують зараз у війні, властива їхнім винищувачам і наземним системам. Вони використали уроки, які вони отримали від нас у Чистому небі, щоб відкоригувати та покращити цю тактику, але загальний план бою — у цьому секрет успіху.

Я не думаю, що люди до кінця усвідомлюють, що ці хлопці воювали з Росією останні вісім років у східних областях України. Пам’ятаю, під час однієї з конференцій «Чисте небо» я показав українському льотчику [Су-25] кілька своїх фотографій F-15. Він показав мені фотографії свого літака, у якому відсутня половина крила! І каже: «Так, це було пару місяців тому, коли мене вразив ПЗРК [портативний комплекс протиповітряної оборони]». Вони були готові до цього російського вторгнення.

May be an image of airplane and outdoors

«Чисте небо» дало кілька важливих уроків, зокрема те, що українцям потрібні кращі літаки», — пояснює Джерсі. «Ми рекомендували почати з польських МіГ-29, як ви думаєте, звідки взялася нещодавня ідея? Це випливає з наших рекомендацій Clear Sky після тренування. Польські повітряні бойові машини звільнялися, тому що вони отримували нові F-35».

Тоді ми рекомендували Україні перейти до F-16, щоб надати їм базові можливості четвертого покоління. Як би це виглядало зараз, якби українці літали на модернізованих польських МіГ-29 та F-16! Якби вони мали оновлену техніку – я маю на увазі, якби вони зараз літали на F-16 – я не думаю, що були б жодні сумніви, що українці повністю володіли б небом. Джерсі каже, що окрім нових винищувачів, більше зенітних ракетних систем є критично важливими для українських військ, щоб продовжувати боротьбу з російськими ВПС.

Дивлячись на нинішню ситуацію, українські ВПС можуть бути в кількісно невигідному становищі, але вони є дуже активними. «Українські льотчики-винищувачі не всі супердосвідчені хлопці, є й молоді хлопці, які це роблять. Я просто думаю, що українські пілоти добре розуміють свої обмеження», – коментує Джерсі. «Коли ми тренуємося проти загрози супротивника, яка б країна не була, ми тренуємося протистояти їхнім найсучаснішим системам, і ми тренуємося так, ніби наші пілоти використовують ці системи з максимальними можливостями. Я не вірю, що росіяни так робили.

Вони припускали, що їхні супротивники – це саме те, що їм сказали очікувати, але дуже швидко зрозуміли, що Україна насправді зовсім інша».
«З української сторони більше рішучості. Я був у країні більше разів, ніж я пам’ятаю, і це очевидно для мене, але я не думаю, що всі усвідомлюють, наскільки ці люди люблять свою країну. Які вони патріотичні. Я проводжу паралелі з битвою за Британію та людьми, які захищають свої домівки та батьківщину. Росія нападає, і це не те саме, що захищати свою батьківщину».

Мене дуже вразила здатність ВПС України швидко переміщатися та змінювати розташування літаків, щоб не допускати легких знищень під час початкової хвилі атак. Вони мобілізували й ускладнили пошук своїх літаків. Росія очікувала знищити більшість їхніх літаків га землі під час перших атак, але цього не сталося.

May be an image of airplane and outdoors

Українські льотчики маневрують і рухаються, б’ють туди, куди треба. Це революційна війна, коли хтось на полі битви вміло ховається серед дерев і стріляє з укриття – ось про що ця війна. Не вдаючись у деталі, я впевнений, що українські ВПС дуже ретельно планують кожен свій крок, поєднуючи наземні системи протиповітряної оборони та винищувачі.

Коли ми починали працювати з Україною, ми були тактичними експертами. Я був у складних місіях, які вони спочатку не могли зрозуміти. Усю свою кар’єру я тренувався на бійцях, але реальні бойові дії нічим не замінити – ці хлопці зараз безсумнівні експерти.

«Українські льотчики вибирають час і місце для бою. Вони цим користуються. За вісім років боротьби з росіянами вони навчилися, коли ризикувати своїми активами і наскільки ризикувати. Ви додаєте, що цього героїзм хлопців, а вони справжні воїни – ось до чого зводиться цей успіх».

Мене запитують: «Чи є привид Києва?» Я їм кажу, що всі ці льотчики — привиди Києва. Хто такий привид? Він вирішує, коли з’явиться, ти не можеш йому зашкодити, і він лякає вас до встрачки, так? Усі ці героїчні льотчики — привиди. Вони вирішують, коли і де вони з’являться.

Оригінал: “F-15 Eagle Driver On What It Is Like Flying Against Ukraine’s Fighter Pilots” BY JAMIE HUNTER MARCH 29, 2022

You may also like...