Медведько – Єханурову: кого посадимо за рибу?
Медведько – Єханурову: кого посадимо за рибу?ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
01011, м. Київ, вул. Різницька, 13/15
30.01.06 № 07/4-21вих-06
Прем’єр-міністру України Єханурову Ю. І.
Щодо додержання вимог Закону України “Про тваринний світ”
Шановний Юрію Івановичу!
За результатами проведеної Генеральною прокуратурою України перевірки інформуємо, що Державним департаментом рибного господарства Міністерства аграрної політики України (Укрдержрибгоспом) та Держрибінспекцією, обласними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування не повною мірою забезпечено виконання вимог законодавства щодо охорони, використання та відтворення водних живих ресурсів.
На сьогодні в Україні склалася напружена ситуація з промисловим добуванням рибних ресурсів, їх відтворенням та охороною. Загальнодержавна програма розвитку рибного господарства України на період до 2010 року не виконується. Не створено сучасних ресурсозберігаючих технологій вирощування товарної та нових видів цінних риб, не вжито заходів до будівництва риборозплідників, переробних заводів тощо. Із передбачених 450 млн. гри. для виконання Програми на 2004-2005 роки виділено 158 млн. грн., а фінансування з інших джерел (за рахунок коштів обласних бюджетів, підприємств, інвестицій, тощо) за бездіяльності Укрдержрибгоспу не здійснено. Відсутня взаємодія з обласними державними адміністраціями. Мають місце факти незаконного використання бюджетних коштів. Зокрема службовими особами Укрдержрибгоспу та асоціації “Укрплемрибгосп” незаконно використані на інші цілі виділені державою на закупівлю цінних видів риб 1, 2 млн. грн. Порушено кримінальну справу.
При зростанні кількості порушень правил промислового рибальства у комерційних структурах, видобуток рибної продукції систематично знижується. Протягом останніх 10 років промислове добування риби та інших морепродуктів знизилося майже на 50 % (на 200 тис. тонн), а імпорт збільшився вдвічі. При цьому кількість підприємств, які займаються рибним промислом, за цей період залишається стабільною (близько 600), що свідчить про незаконне видобування та розподіл рибної продукції.
Такий стан склався через відсутність належного контролю Укрдержрибгоспу (голова Качний О. С. ) та Держрибінспекції (начальник Кириченко В. А. ) за раціональним використанням рибних ресурсів, через недотримання порядку ліцензування та квотування рибогосподарської діяльності, неналежну організацію у рибній галузі науково-дослідних робіт (які часто перетворюються на приховане браконьєрство), суттєві кадрові прорахунки, бездіяльність і масові зловживання службовим становищем працівників рибоохорони.
Всупереч чинному законодавству Укрдержрибгоспом не здійснюється контроль- за використанням ліцензій на право добування водних живих ресурсів. Протягом 2005 року, незважаючи на виявлені понад 1200 порушень умов ліцензування суб’єктами господарювання та відповідні інформації басейнових управлінь, за власною ініціативою Департаментом анульовано всього дві ліцензії.
Басейновими управліннями в травні-червні 2005 року на адресу Департаменту направлені пропозиції щодо планування перевірок ліцензіатів на друге півріччя 2005 року, але Департаментом план перевірок не був розроблений і органи рибоохорони їх не проводили.
Не пройшло державної реєстрації Положення про ліцензійну комісію Укрдержрибгоспу з питань промислового вилову риби, затверджене наказом Міністерства аграрної політики України від 07. 02. 2003 № 37, яким регулюється порядок надання ліцензій. На усунення цього порушення Генеральною прокуратурою України в січні 2006 року внесено припис Мінагрополітики України.
Укрдержрнбгосп не організував належний контроль за використанням квот. Протягом минулого року суб’єктам господарювання виділено понад 550 квот на видобування водних живих ресурсів, з яких не проконтрольовано майже 80 %.
Прокуратурами Донецької та Полтавської областей встановлені факти, коли рибодобувні підприємства отримують ветеринарні документи на транспортування риби на сотні тонн більше, ніж зазначено у звітах про об’єми вилову.
Водночас значна кількість квот на вилов риби, що видається Департаментом, залишається невикористаною. Затверджений ліміт на підставі наукових досліджень у 2004 році в кількості понад 200 тис. тонн використано лише на третину. Аналогічно у 2005 році виділено квот на вилов 195 тис. тонн морепродуктів, а виловлено лише 70 тис. тонн. Незважаючи на таку ситуацію, Департаментом не вивчається та не аналізується інформація щодо можливості користувачів проводити вилов риби (наявність матеріально-технічної бати, відповідних фахівців тощо).
У 2004 році в басейнах Чорного та Азовського морів не брали участі у рибному промислі 38 користувачів. Проте на 2005 рік майже половині з них знову виділена квота на вилов риби (ТОВ ім. П. Шмідта, ПП “Трейд і Сервіс” та інші). Непоодинокі випадки виділення квот неспеціалізованим користувачам – Мелітопольському державному педагогічному інституту, Національному центру управління та випробовування космічних засобів тощо.
Непоодинокі випадки, коли квоти встановлюються без урахування наукових висновків, формально переносяться з минулорічних об’ємів. Так, Інститут рибного господарства УААН надіслав Укрдержрибгоспу повідомлення про необхідність встановлення квоти на вилов плітки у Кременчуцькому водосховищі на рівні 1755 тонн. Проте квота була встановлена в кількості 3510 тонн. В Азовському морі вченими рекомендовано ліміт вилову 20 тонн азово-донського оселедця, а реально встановлено 27 тонн.
За висновками фахівців Мінприроди, Департаментом безпідставно видаються науковим закладам АзПівденНІРО та ПівденНІРО для проведення науково-дослідних робіт завищені квоти на вилов риби. Протягом року їх видано майже на дві тис. тонн. Не маючи власних риболовецьких засобів, інститути на договірних умовах доручають вилов риби численним комерційним структурам, які всупереч вимогам ст. 18 Закону України “Про тваринний світ”, під виглядом проведення науково-дослідного лову, здійснюють браконьєрський промисел у місцях, заборонених для промислового лову.
У грудні 2005 року порушено кримінальну справу стосовно підприємця Ігнатовського В. В., який проводив науково-дослідний лов у Азовському морі. Промисел здійснювався у забороненому місці, забороненими засобами лову, без участі відповідальної від інституту особи. Незаконно виловлено майже 5 тонн риби, чим завдано збитків на 144 тис. грн. Слідство триває.
Укрдержрибгоспом не здійснюється належний контроль за спеціальним використанням водних живих ресурсів. У порушення відомчих нормативних актів у Держрибінспекції відсутні дані про загальну кількість внутрішніх водойм держави, що позбавляє її можливості здійснювати контроль за діяльністю сотень рибогосподарських об’єктів. При затвердженні режимів спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) всупереч ст. ст. 59, 125 Земельного кодексу України не вирішується питання про оформлення правоустановчих документів на земельні ділянки водного фонду, внаслідок чого використовується безоплатно понад 60 тис. га земель водного фонду. Навіть за найнижчими ставками земельного податку держава недоотримує мільйони гривень.
Залишається незадовільним стан охорони рибних ресурсів. Так, Міністерством аграрної політики України не забезпечено, як це передбачено статтями 11, 13 Закону України “Про тваринний світ”, здійснення державного управління та державного контролю за охороною, відтворенням водних живих ресурсів та регулюванням рибальства. Діяльність Департаменту та Держрибінспекції не відповідає вимогам законодавства.
Органи рибоохорони не здійснюють належний державний контроль за промисловим добуванням рибних ресурсів і в основному виявляють малозначні порушення. Так, із виявлених у минулому році майже 80 тисяч порушень близько 53 % є незначними (незаконне виготовлення і збут заборонених знарядь лову, порушення порядку придбання, збуту об’єктів тваринного світу тощо), а з двох мільйонів гривень накладених штрафів реально сплачено лише половину.
Результати проведеної Держрибінспскцією роботи на колегіях та нарадах Укрдержрибгоспу не заслуховувалися.
Басейновими управліннями (всього 12) та Держрибінспекцією акти взаємозвірок за І півріччя 2005 року з правоохоронними органами не проводились.
Внаслідок безконтрольності за підпорядкованими структурами з боку Держрибінспекції багато суб’єктів підприємництва, які займаються промисловим рибальством (565), безперешкодно проводять незаконний вилов риби. Зокрема службові особи ЗАТ ім. Шевченка (Полтавська область) за потурання працівників Черкаського відділу Середньодиіпрянського басейнового управління рибоохорони здійснили незаконний вилов 2250 кг риби на території заказника загальнодержавного значення “Сунітський”, завдавши державі збитків понад 10 млн. грн. За цим фактом Полтавською міжрайонною природоохоронною прокуратурою 28. 11. 2005 порушено кримінальну справу, слідство триває.
Прокурорами порушувалися кримінальні справи за фактами браконьєрства товариством “Південний торгівельний будинок”, внаслідок чого державі заподіяно збитків на 377 тис. грн., приватного підприємства “Олексі” (збитки на суму 184 тис. грн. ).
Зазначені порушення сталися внаслідок безвідповідального добору кадрів Держрибінспекції, які не тільки не виконують покладені на них обов’язки, але й нерідко вчиняють службові злочини. Зокрема, начальник інспекції Кириченко В. А. у травні минулого року незаконно прийнятий на посаду як відряджений працівник МВС. З наказом від 30. 11. 2005 про розподіл обов’язків між керівником інспекції та його заступниками Шовкоплясом П. В. і Гаспаряном М. О. останній не ознайомлений Жоден із зазначених керівників не є фахівцем у рибній галузі. Перший з них – аграрний менеджер, другий – інженер цивільної авіації.
У затверджених інспекцією посадових інструкціях керівників басейнових управлінь та їх заступників відсутні кваліфікаційні вимоги щодо освіти та досвіду роботи на цих посадах. Жоден з керівників управлінь (Горобець Т. О., Сарган В. І., Ковальов С. В., Давимока В. П., Ящук О. В. та інші) не мають фахової освіти. На посади в органи рибоохорони прийнято значну кількість колишніх працівників МВС України та осіб, які раніше займалися видобуванням водних живих ресурсів або є засновниками комерційних структур рнбодобувної та рибопереробної галузі.
Так, службовим розслідуванням Держрибінспекції за скаргами рибокористувачів установлено, що державний інспектор Генічеського територіального відділу Азовського державного басейнового управління Стремоусов К. С. з використанням свого службового становища примушував комерційні структури укладати економічно невигідні договори на реалізацію рибопродукції товариству “Вега”, засновником якого він є особисто, а директором – брат його дружини. Матеріали в прокуратуру не направлені.
Низький рівень підготовки держрибінепекторів призводить до масових порушень при складанні ними протоколів про адміністративні правопорушення, незаконного притягнення до відповідальності невинних осіб, ухилення браконьєрів від відповідальності. Прокурори опротестували понад 100 таких постанов, стільки ж внесли приписів та подань (АР Крим, Дніпропетровська, Одеська, Миколаївська та інші області).
Так, молодшим інспектором Генічеської інспекції рибоохорони Кучерявим О. І. складено три протоколи про порушення правил рибальства гр. Зикіряєвим С. А., який до цього непричетний. За цим фактом прокурором Голопристанського району 26. 09. 2005 порушено і розслідувано кримінальну справу, яку направлено до суду. Винний засуджений.
Мають місце факти приховування злочинів посадовими особами органів рибоохорони.
Прокуратурою Донецької області встановлено факт приховування начальником інспекції Маріупольською територіального відділу Азовського державного басейнового управління Шаповаловим В. Ф. від реєстрації матеріалів щодо браконьєрства в територіальних водах Російської Федерації риболовецькою бригадою Єрика А. І. Розмір завданої шкоди становить понад 220 тис. гривень. Порушено кримінальну справу, яку направлено до суду.
В Одеській області виявлено факти хабарництва з боку працівників рибоохорони, до кримінальної відповідальності притягнуто З службові особи.
Службовими особами басейнових управлінь приховуються випадки спричинення суб’єктами господарювання шкоди рибним ресурсам. Так, при нарахуванні збитків, завданих Придніпровською ТЕС унаслідок експлуатації водозаборів без рибозахисних споруд, посадовими особами рибоохорони Дніпропетровської області незаконно занижено їх розмір на 2 млн. гривень. За даним фактом прокуратурою області в грудні 2005 року порушено кримінальну справу, слідство триває.
Працівники рибоохорони допускають зловживання при оформленні конфіскованих, безхазяйних знарядь браконьєрського лову та водних живих ресурсів. Інспектор Азовської інспекції рибоохорони Соловйов С. С. привласнив улов на суму понад 27 тис. грн. Службові особи Чорноморського державного басейнового управління передали близько 700 кг креветки на зберігання підприємцю Мунтян В. М. за ціною лише 40 копійок за кілограм на загальну суму 269 грн., матеріали до правоохоронних органів не направили. Аналогічні порушення виявлено в АР Крим, Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій та інших областях. Протягом минулого року за фактами зловживань службовим становищем, перевищення влади, хабарництва працівників рибоохорони органами прокуратури порушено 20 кримінальних справ.
Прокурори реагували на факти порушень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог Законів України “Про тваринний світ” (ст. 15), “Про місцеві державні адміністрації” (ст. 16), “Про місцеве самоврядування в Україні” (ст. ЗЗ) щодо здійснення державного контролю у сфері охорони рибних ресурсів. Неналежне державне регулювання в цій сфері з боку Одеської, Запорізької, Кіровоградської, Полтавської, Черкаської, Херсонської обласних державних адміністрацій та райдержадміністрацій призвели до масових фактів браконьєрства, порушення умов зберігання, переробки та реалізації морепродуктів.
На усунення виявлених упродовж 2005 року порушень прокурорами внесено 287 документів прокурорського реагування, за результатами розгляду яких притягнуто до відповідальності 373 винні посадові особи, заявлено 474 позови про відшкодування збитків, завданих державі на суму майже 950 тис. грн., з яких задоволено 294 на суму 416 тис. грн, порушено 206 кримінальних справ, з яких 112 скеровано до суду. Генеральною прокуратурою України внесено подання до Міністерства аграрної політики України.
З глибокою повагою
Генеральний прокурор О. Медведько
Tweet