Що таке страхування «автоцивілки»?
Моторне (транспортне) страхове бюро України є єдиним об’єднанням страховиків, які здійснюють обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів за шкоду, заподіяну третім особам. Участь страховиків у МТСБУ є умовою здійснення діяльності щодо обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. МТСБУ є непідприємницькою (неприбутковою). МТСБУ не може виступати засновником чи співзасновником юридичних осіб, що займаються підприємницькою діяльністю та/або мають на меті одержання прибутку.
МТСБУ є гарантом відшкодування шкоди:
– на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, заподіяної власниками та/або користувачами зареєстрованих в Україні транспортних засобів, якщо такі власники та/або користувачі надали іноземним компетентним органам страховий сертифікат “Зелена картка”, виданий від імені страховиків – членів МТСБУ;
– на території України, заподіяної водіями – нерезидентами, на умовах та в обсягах, встановлених законодавством про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності та принципами взаємного врегулювання шкоди на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, за інших обставин, визначених чинним законодавством про цивільно-правову відповідальність.
У разі якщо МТСБУ відповідно до правил міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка” було здійснене відшкодування шкоди за страховика – члена об’єднання або за власника та/або користувача зареєстрованого в Україні транспортного засобу, який використовував за кордоном підроблений або змінений у незаконний спосіб страховий сертифікат “Зелена картка” та спричинив дорожньо-транспортну пригоду, відповідні витрати МТСБУ мають бути компенсовані такими особами в повному обсязі у порядку, визначеному для міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”.
МТСБУ має право залучати аварійних комісарів для визначення причин настання страхового випадку та розміру та необхідності перевірки дій страховика.
Залучення аварійного комісара для визначення причин настання страхових випадків, розміру збитків та перевірки дій страховика здійснюється на підставі договору між МТСБУ та аварійним комісаром.
Аварійний комісар, отримавши доручення від МТСБУ, повинен терміново, але не пізніше трьох робочих днів (враховуючи день отримання письмового повідомлення про страховий випадок), прибути на місце настання страхового випадку та/або до місцезнаходження пошкодженого майна для визначення причин настання страхового випадку та розміру збитків.
МТСБУ за рахунок коштів фонду захисту потерпілих відшкодовує шкоду у разі її заподіяння:
а) транспортним засобом, власник якого не застрахував свою цивільно-правову відповідальність;
Учасник ДТП, який застрахував свою цивільно-правову відповідальність, та став потерпілим в ДТП має право на відшкодування нанесених йому збітків МТСБУ. Для цього він повине звернутися до МТСБУ або аварійного комісара, з яким МТСБУ уклало договір.
б) невстановленим транспортним засобом, крім шкоди, яка заподіяна майну та навколишньому природному середовищу;
Відщкодуванню підлягає шкода , заподіяна життю та здоров’ю потерпілому. Наприклад: сталося ДТП – наїзд на пішохода, водій з місця ДТП зник. Потерпілий пішоход має право на отримання відшкодування збитків МТСБУ.
в) транспортним засобом, який вийшов з володіння власника не з його вини, а у результаті протиправних дій іншої особи;
У разі незаконного заволодіння Вашим автомобілем, та нанесення ім шкоди третій особі, МТСБУ відшкодуєть нанесену шкоду трерій особі.
г) особами, на яких поширюється дія пункту 13.1 статті 13 Закону (учасники боевих дій, інваліди війни, інваліди 1 групи);
ґ) у разі недостатності коштів та майна страховика – учасника МТСБУ, що визнаний банкрутом та/або ліквідований, для виконання його зобов’язань за договором обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності;
д) у разі надання страхувальником або особою, відповідальність якої застрахована, свого транспортного засобу працівникам міліції та медичним працівникам закладів охорони здоров’я згідно з чинним законодавством;
е) за інших обставин, визначених законодавством про цивільно-правову відповідальність власників наземних транспортних засобів.
МТСБУ за рахунок коштів фонду страхових гарантій відшкодовує шкоду на умовах, визначених Законом:
а) у разі недостатності коштів та майна страховика – повного члена МТСБУ, що визнаний банкрутом та/або ліквідований, для виконання його зобов’язань за договором обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності;
б) власниками зареєстрованих в Україні транспортних засобів, якщо такі власники надали відповідним уповноваженим органам інших країн страховий сертифікат “Зелена картка”, виданий від імені страховиків – членів МТСБУ, та за умови, що такий страховик не відшкодував шкоду;
в) на території України, водіями-нерезидентами, на умовах та в обсягах, встановлених законодавством про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та принципами взаємного врегулювання шкоди на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”;
г) за інших обставин, визначених законом про цивільно-правову відповідальність та міжнародними договорами стосовно обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
МТСБУ не відшкодовує шкоду потерпілим, якщо вони можуть задовольнити вимоги на підставі договорів інших видів страхування (КАСКО та інше). В таких випадках МТСБУ відшкодовується частина шкоди, яка не компенсована за договорами інших видів страхування (може бути франшиза).
Посадові особи органів Державтоінспекції МВС України, що мають право здійснювати контроль за дотриманням правил дорожнього руху, перевіряють документи водія транспортного засобу, які підтверджують наявність чинного договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
Посадові особи відповідних органів Державної прикордонної служби України здійснюють перевірку наявності чинного на території України договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, які перетинають державний кордон України, незалежно від належності та місця реєстрації транспортного засобу.
Якщо водій транспортного засобу при в’їзді на територію України не може пред’явити документ, який підтверджує наявність чинного на території України договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, подальший рух транспортного засобу допускається лише після укладення відповідного договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи та громадяни зобов’язані безоплатно надавати на запит страховиків та МТСБУ інформацію, якою вони володіють (у тому числі і конфіденційну), що пов’язана зстраховими випадками з обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності або з подіями, що були підставою для подання потерпілими вимог про відшкодування шкоди МТСБУ. Органи Державтоінспекції МВС України також надають безоплатно страховикам та МТСБУ на їх запити відомості про реєстрацію транспортних засобів, з власниками яких ці страховики укладають договори обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, дорожньо-транспортні пригоди, що мали місце.
Страховики та МТСБУ зобов’язані дотримуватися встановлених законом режиму захисту та обробки конфіденційної інформації, що отримується, а також порядку її використання.
Страховики зобов’язані надавати органам Державтоінспекції МВС України на їх запити відомості про укладені, недійсні та ті, що припинили свою дію, договори обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
На цьому ми закінчуєм цикл статтей по роз’ясненню вимог Закону України „Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, але не припинемо спілкування з читачами. Далі будемо знайомити читачив з конкретними прикладами, як „працює” Закон. Та з конкретними прикладами як виплати страхового відшкодування , так і відмови у виплаті.
Ігор Грушка, генеральний директор Асистантскої компанії «Реверс»