Мэрия Харькова «обнесла» бюджет на 300 миллионов гривен. Добкин, знаете ли…
В распоряжении «УК» – интересная аналитическая справка, раскрывающая механизм воровства бюджетных средств чиновниками Харьковской городской администрацией. Узнаем почерк «Гепы»! Но почему молчит прокуратура? «ДОВІДКА
про факти порушень з боку Харківської міськради, її структурних підрозділів та комунальних підприємств чинного законодавства у сфері державних закупівель
З метою подальшого удосконалення законодавства у сфері державних закупівель, а також посилення громадського контролю над використанням державних коштів, Тендерна палата України та Асоціація Міст України підписали спільну угоду про співробітництво у сфері державних закупівель.
Даною угодою передбачено проведення визначення недоліків при проведенні державних закупівель, взаємні консультацій та формування загальних підходів до пропозицій з удосконалення законодавства в даній сфері.
Для з’ясування стану функціонування систем закупівель у містах України Тендерною палатою України розпочаті дослідження тендерів, які проводяться місцевою владою для забезпечення життєдіяльності інфраструктури міст.
Так, поряд з іншими, одним з таких об’єктів дослідження стали процедури державних закупівель, що проведені владою м. Харкова та підпорядкованими їй комунальними структурами. Чому саме Харкова? Тому що, за період діяльності Тендерної палати України вже має напрцювання (дослідження цілого ряду окремих процедур), які вказують на існуючу там вже більше року проблемність з дотриманням Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» (далі – Закон про закупівлі).
Насьогодні Тендерною палатою Укарїни більш маштабно проведено дослідження тендерних процедур, проведених та оголошених Харківською мерією, її структурними та підпорядкованими одиницями.
Нажаль, результати такого дослідження підтвердили грубі порушення та факти ігнорування вимог Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”.
Дослідження наявних у Тендерній палаті України матеріалів щодо проведених в місті Харкові процедур державних закупівель на суму майже 500 млн. грн., свідчить про існування цілої низки грубих порушень вимог чинного законодавства, загальна суму яких перевищує 300 млн.гривень.
При цьому, ігноруючи вимоги законодавства не приділяючи належного контролю за виконанням Закону про державні закупівлі, порушення допускаються:
– Безпосередньо Харківською міськрадою на загальну вартість закупівлі більш як 5 млн. грн., допущено низку порушень.
– Департаментом житлово-комунального господарства та енергетики Харківської міськради який здійснює закупівлі на 47 млн. грн.
– Управлінням з будівництва, ремонту та реконструкції Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міськради яке закуповує на 16,1 млн. грн.
– ДП „Харківський метрополітен” при закупівлі на загальну суму 45,5 млн. грн.
– КП „Муніципальна компанія поводження з відходами” на – 4,2 млн. грн.
– КП Харківські теплові мережі” на 93,5 млн. грн.
– ДПКГ „Харківкомуночиствод” на 15,4 млн. грн.
– Комунальними закладами охорони здоров’я проводиться торгів з порушенням вимог законодавства на очікувану вартість – 26,9 мнл. грн.
– КСП „Харківгорліфт” – 11,6 млн. грн.
Суть більшості порушень, які допускали всі ці замовники при проведенні тендерів, говорить про їх системний характер. Що свідчить про відсутність належного контроль з боку міських чиновників за витрачанням фінансів міста, незацікавленість в їх економному та ефективному використанні.
Здається, що безвідповідальні керівники різних рівнів структурних підрозділів міської влади – державні службовці, замість забезпечення контролю за використанням державних коштів, а відтак коштів громадян, сприяють їх розбазарюванню. Вони закривають очі на факти проштовхування на тендері „своїх” фірм, участь у торгах пов’язаних осіб (різні назви фірм – один «хазяїн»), завищенню закупівельних цін.
Аналіз стану дотримання вимог Закону при використанні державних коштів засвідчив, що найхарактернішими та найпоширенішими правопорушеннями при здійсненні закупівель за державні кошти були:
– порушення ст. 21 Закону в частині вимог до змісту тендерної документації та правильності її складання (прописування вимог до предмету закупівлі під конкретного «свого» постачальника);
– порушення статей Закону щодо допущення на участь у тендері пов’язаних осіб (фіми під, які перебувають під управлінням одних і тих же осіб);
– вимог ст. 41 Закону щодо оприлюднення інформації про тендер (приховування інформації про реальний стан тендеру);
– порушення ст. 26 Закону при здійсненні розкриття тендерних пропозицій та їх оцінки (обрання переможців на власний розсу, а не за загально визначеною в документації методикою);
– порушення ст.ст. 29, 34 Закону при укладанні договорів (на інших умовах ніж передбачались на тендер, встановлення умов повної попередньої оплати тощо);
– порушення ст. 12 Закону щодо створення та функціонування тендерних комітетів, навчання їх членів.
Порушення вимог Закону про закупівлі допускали замовники, що забезпечують роботу всіх основних сфер життєдіяльності міста.
Наприклад, порушується Закон вже на стадії оформлення тендерної документації, яка є основними вимогами до учасників торгів для належної підготовки ними тендерних пропозицій.
Незважаючи на те, що мова йде про здоров’я людей, при проведенні Харківською міською клінічною лікарнею швидкої та невідкладної допомоги імені проф.О.І.Мещанінова закупівлі на 684 тис. грн. апаратури для лікування порушень дихання, в порушення ст.21 Закону в тендерній документації навіть не вимагається надання учасником документів для підтвердження реєстрації обладнання на ринку України, сертифікату відповідності обладнання.
При проведенні Міським клінічним пологовим будинком із неонатологічним стаціонаром закупівлі препаратів лікарських, в порушення вимог ст. 21 Закону, у тендерній документації не визначили: міжнародної непатентованої назви лікарських засобів та фармакотерапевтичної групи (код АТХ); вимоги щодо забезпечення учасниками сертифікатами якості та лабораторними аналізами кожної партії поставки медикаментів.
Зазначені факти свідчать про пряме ігнорування норм Закону та призводить до визначення переможця торгів заздалегідь, навіть не турбуючись за якість медобладнання та препаратів.
При цьому, в переважній більшості тендерів замовниками закладено до тендерної документації можливість завищення вартості медикаментів внаслідок включення податку на додану вартість. Таке недотримання вимог щодо державного регулювання цін на лікарські засоби призводить до перевитрачання державних коштів у особливо великих розмірах та лягає додатковим тягарем на гаманець громадян.
Серед фактів допущення на тендер та просування в переможці «своїх» фірм можна назвати:
– закупівлю Харківським комунальним шляхово-експлуатаційним господарством №4 продуктів нафтопереробки на суму 740,0 тис. гривень. Зокрема, до участі в торгах допущено АТ «Рекорд-мотор-сервіс» та ТОВ Ф «Салейнт» у яких одні і тіж засновники;
– закупівлю Державним комунальним підприємством каналізаційного господарства «Харківкомуночиствод» насосів та компресорів, при здійсненні якої, цим замовником на тендер допущено ТОВ «ХЕРП» та ПВКП «Харківнасоссервіс» у яких одні і тіж засновники.
Також, ДКПК «Харківкомуночиствод» допускаються на тендер пов’язані особи та порушуються терміни визначені для розкриття пропозицій учасників при закупівлі: запчастин для ремонту насосів на суму 199,2 тис. грн. (знову ж таки в учасниках пов’язані особи – ТОВ «ХЕРП» та ПВКП «Харківнасоссервіс») обладнання лабораторного на 154,5 тис. грн. (домовлені учасники: ТОВ «Фармацевтична фірма Аптека-95», ЗАТ «Мікрохім», Смірнов І.М.).
Такі факти можуть свідчити лише про ігнорування Закону про закупівлі, існуючі вірогідні домовленості щодо обмеження кола учасників. Порушуються основні засади та мета Закону – створення конкурентного середовища для економного і ефктивного витрачання державних коштів.
Яскравим прикладом «кругової поруки» серед Харківських «державних» замовників та приватних структур є закупівля Комунальним шляхово-експлуатаційним підприємством №6 продуктів нафтопереробки на 720 тис. грн. Так, на нібито відкритий тендер подали пропозиції: ПП «Хорст», СПД Коротич В.С., СПД Демченко О.М., ПП «НЕО-А». При тому, що жоден з учасників не відповідав вимогам тендерної документації (не надано всіх документів для підтвердження кваліфікаці, докуметів щодо якості товару тощо) замовник не відхиляє цих учасників, продовжує тендер та визначає переможця ПП «Хорст». Найцікавійшим тут є те, що поручаються за приватні підприємства та навіть зобов’язується внести за них тендерне забезпечення такіж державні (в лапках) замовники – Комунальні шляхово-експлуатаційні підприємства №5 і №8, які засновані на коштах та майні держави і можуть розпоряджатись цим майном і коштами тільки з дозволу держави.
Крім того, порушено вимоги Закону про закупівлі при оформленні тендерної документації, протоколів, звітності, недотримано вимог щодо оприлюднення інформації про тендер, передбачено, що умови договору можуть змінюватись після його підписання.
Наведене свідчить лише про безконтрольне кулуарне розпорядження та розбазарювання фінансових ресурсів держави, про змовницькі дії з боку комунальних підприємств та «дружніх» їм приватних структур.
Варто зазначити, що з боку харківських розпорядників державних коштів (вірогідно за вказівки з «верху») спостерігається майже масове приховування реального стану державних закупівель з метою уникнення громадського контролю у сфері державних закупівель.
Якщо тендерну документації вони надсилають до Тендерної палати Укарїни (вимога при опублікуванні оголошення про заплановану закупівлю) то інші документи, які супроводжують процедуру (протоколи розкриття, оцінки, звіт) не надаються взагалі (більш 95% процедур) або надаються з величезним запізненням.
Більшість правопорушень, допущених під час проведення державних закупівель Харківською міською радою та підпорядкованими їй підприємствами, носять системний, необ’єктивний, протиправний характер, що може свідчити про недостатнє вжиття належних заходів з боку як керівників міської влади, так і розпорядників державних коштів щодо дотримання вимог законодавста. На таких засадах витрачання державних коштів може лише процвітати корупція, лобіювання комерційних інтересів економічних структур з ознаками суспільно-небезпечних діянь, визначених статтями 210, 358, 364 Кримінального кодексу України».
От «УК»: взятие бюджетных средств «на рывок», выражаясь понятным харьковским градоначальникам языком, «УК» не удивляет: на что учились, к тому стремились… К тому же информация о скорой отставке мэра Харькова и всей его ушлой гоп-команды, цинично оббирающей харьковчан, активно гуляет по СМИ. Удивляет другое: почему на творимые безобразия никак не реагирует прокурорский надзор. Или прокурорские «услуги» тоже скуплены – на корню! – «Гепой» & Co? Без всякого тендера…
«УК»
Tweet