На волосину від смерті: історії найгучніших порятунків
Драматичний порятунок 33 чилійських шахтарів змусив сайт History згадати про інші відомі історії виживання – коли на очах усього світу люди боролися за своє життя і перемагали.
«АПОЛЛОН 13» (1970 рік)
Це була третя експедиція на Місяць – і американські телевізійники навіть не купили у НАСА пряме включення з орбіти, бо нічого нового не відбувалося. Подумаєш, люди вкотре ходять місячною поверхнею! А от коли 13 квітня на космічному кораблі стався вибух, то зацікавилися не тільки американські телевізійники (дружина капітана Ловелла гнала їх зі свого дому), але й інші.
Замість висадки на місяць троє астронавтів боролися за життя у прямому ефірі всієї Землі. Спершу вибухнув кисневий балон, вирубавши електричну систему корабля і змусивши Джеймса Ловелла (він мав стати п’ятою людиною на місяці) сказати знамените «Г’юстон, у нас проблема».
Оскільки у головному модулі корабля закінчувався кисень, центр управління польотами в Г’юстоні попросив космонавтів перейти в місячний модуль – окремий корабель, в якому вони мали сідати на Місяці і повертатися з нього. Його елементи живлення могли забезпечити життєдіяльність двох людей протягом 45 годин.
Але щоб усі троє космонавтів могли повернутися на Землю, їм треба було подолати 200 тисяч миль, що зайняло б не менше 90 годин. Екіпаж змінив траєкторію польоту, законсервував головний модуль і три дні пролежав у холоді місячного модулю.
Тим часом інженери і запасний екіпаж тренувалися на макеті корабля на Землі, міркуючи, як можна запустити електрику головного модуля. Це їм вдалося – і 17 квітня посадочний зонд із живими космонавтами приводнився в Тихому океані. Деталі дивіться у фільмі «Аполлон-13» з прославним актором Томом Генксом у головній ролі 🙂
АВІАКАТСТРОФА В АНДАХ (1972 рік)
13 жовтня 1972 року чартер із уругвайською збірною з регбі та їхніми друзями й рідними на борту врізався у безіменну вершину в Аргентинських Андах. З 45 пасажирів 12 загинуло в катастрофі, ще шестеро померло на високогірному морозі внаслідок травм.
Решта вцілілих знайшли притулок у фюзеляжі літака, харчуючись мізерним пайком з бортової кухні – крекерами, шоколадними батончиками та вином. За цей час на горах накопичився новий сніг – і 29 жовтня на фюзеляж зійшла лавина, убивши ще вісьмох людей.
Тим часом пошукові роботи припинилися, оскільки вважалося, що люди (якщо й вижили в катастрофі) не витримають так довго на морозі.
Коли закінчилися харчі, люди змушені були їсти тіла своїх мертвих друзів. 16 грудня 16 пасажирів ще були живі, а двоє з них – Нандо Паррадо і Роберто Канесса – вирушили в напрямку Чилі шукати допомогу. Вони йшли горами 12 днів.
Саме завдяки цим відважним людям рятувальники зрештою дісталися до 14 вцілілих, які провели 72 дні на вершині безіменної гори у велетенському гірському масиві.
ДЖЕСІКА В КОЛОДЯЗІ (1987 рік)
14 жовтня 1987 року півторарічна Джесіка Макклюр гралася з іншими дітлахами на подвір’ї своєї тітки. У кущах вона знайшла закинутий колодязь і впала в нього, опинившись у вузькій ямі глибиною сім метрів. Так техаський Мідланд – місто, яке потерпало від економічної рецесії – став відомим на весь світ.
Телевізійники і репортери заповнили місто, заважаючи рятувальникам працювати. Зате сотні мільйонів людей стежили за «Малесенькою Джесікою», яка під землею спала, плакала, співала пісні і кликала маму, а рятувальні служби тим часом нагнітали в колодязь свіже повітря і рубали камінь, копаючи рятувальну шахту.
Рятувальник О’Доннел виносить Джесіку на світ Божий
Через 58 годин налякану малявку дістали з її темної в’язниці. Фотограф Скотт Шоу отримав Пулітцерівську премію за фото цієї миті. Не зважаючи на кілька наступних операцій і часткову ампутацію ноги, Джесіка виросла нормальною дитиною, до того ж, батьки оберігали її від медіа-істерії. Зате рятувальник Роберт О’Доннел (саме він несе дівчинку на фото), якого без кінця питали «Чому ви не врятували її ногу», наклав на себе руки в 1995-ому.
Телевізійній істерії довкола Джесіки присвячено 13-ий епізод третього сезону «Сімпсонів» – мультик «Радіо Барт».
ЧУДО НА ГУДЗОНІ (2009 рік)
Через хвилину після зльоту з нью-йоркського аеропорту Ла Ґардіа аеробус авіакомпанії US Airways врізався у зграю гусей, які традиційно собі здійснювали травневу міграцію на Північ. Зупинилися обидва двигуни. Оскільки літак тільки набирав швидкість і висоту, у капітана Чеслі Салленберґа залишалося кілька секунд, щоб прийняти правильне рішення.
Коли диспетчери запропонували пілоту сідати у найближчому аеропорту Тетерборо, пілот ввічливо повідомив, що «не має змоги» дотягти до смуги. «Ми будемо в Гудзоні», – швидко сказав він диспетчеру, перемкнув мікрофон і попросив 150 наляканих пасажирів міцніше застебнути паски безпеки. За півтори хвилини він перетягнув літак через міст Вашингтона і посадив його прямо на гудзонську воду, між Мангеттентом і Нью-Джерсі.
Поки стюарди виштовхувавали пасажирів у рятувальних жилетах з дверей тонучого літака, до нього рушила ціла флотилія поромів, прогулянкових катерів і рятувальних суден. Один пасажир зламав ноги, інші постраждали менше.
Капітан Салленберґ двічі пройшовся салоном, щоб перевірити, чи нікого не забули – і був останнім, хто залишив борт літака. Після драми над Гудзоном він на короткий час став головним героєм телеефіру. Його запрошували всюди – від госпіталя для хворих на рак дітей до інавгурації Обами. Зараз він знову літає.
СОМАЛІЙСЬКІ ПІРАТИ І СУДНО «MAERSK» (2009 рік)
8 квітня 2009 року невеличка група сомалійських громадян, озброєних автоматами Калашникова і гранатометами РПГ-7, захопила американське вантажне судно Maersk Alabama. З часів ХІХ століття це був перший корабель під американським прапором, захоплений піратами.
Після сутички з командою пірати забрали капітана судна Річарда Філліпса і покинули «Алабаму». Кілька наступних днів проминули у напружених переговорах між трьома піратами та іншим капітаном – цього разу ракетного есмінця «Бейнбрідж», якого уряд США відправив до місця події. Пірати хотіли грошей, військові вимагали повернути заручника. Телеглядачі смакували попкорн, вболіваючи за тих чи інших.
Міністерство оборони звернулося до Обами за дозволом застосувати зброю, якщо громадяни Сомалі загрожуватимуть життю капітана.
Тим і закінчилося. Коли один із піратів наставив «калаша» на Філліпса, флотські снайпери крізь приціли нічного бачення поубивали всіх трьох. Американські ЗМІ особливо відзначали кваліфікацію снайперів – їм вистачило трьох куль, щоб звільнити заручника, за життям якого стежив світ.
PS від «Інфопорну»: Якщо вже History.com згадали про «чудо на Гудзоні», то їм було варто написати і про «планер Гімлі» (1983), коли завдяки купі щасливих збігів «боїнг» Air Canada, в якого над тайгою закінчилося паливо, зміг приземлитися на закинутому військовому аеродоромі, де якраз проводилися гонки на картінгах.
Або ж історія про українських моряків, які без усіляких снайперів врятувалися від озброєних сомалійців. Мати за плечима есмінець – не штука. А от пересидіти напад, забарикадувавшись у машинному відділенні – оце кмітливість і везіння!
Переклад – Інфопорн
Tweet