Воєнний стан в Україні: короткий конспект Закону
РНБО ухвалила рішення про необхідність запровадження воєнного стану в Україні у зв’язку з ескалацією конфлікту з Росією. Обговорення проекту рішення про воєнний стан проходитиме 26 листопада на позачерговому засіданні Верховної Ради. Воно буде закритим.
У виданні LB.ua підготували короткий конспект Закону «Про правовий режим воєнного стану», який визначає усі аспекти життя країни в умовах воєнного стану.
Що таке воєнний стан
Це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози.
Як запроваджують воєнний стан
РНБО подає Президентові пропозицію про запровадження воєнного стану. Президент України видає відповідний указ і звертається до Верховної Ради з пропозицією затвердити його та подає відповідний законопроект. Парламент повинен зібратися на засідання у дводенний строк і розглядає питання про затвердження указу Президента України. Указ про введення воєнного стану набуває чинності після публікації.
Де і на який строк запроваджують воєнний стан
Межі території, на якій вводиться воєнний стан, час введення і строк, на який він вводиться зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану. Там же мають бути поданий вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які будуть тимчасово обмежені.
Президент України може достроково припинити режим воєнного стану своїм указом.
Якими можуть бути заходи режиму воєнного стану
– посилення охорони важливих об’єктів національної економіки та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, та особливий режим їхньої роботи;
– запровадження трудової повинності для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та сфері забезпечення життєдіяльності населення і не заброньованих за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стану;
– використання потужностей та трудових ресурсів підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони;
– примусове відчуження майна усіх форм власності для потреб держави;
– запровадження комендантської години (заборона перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень), а також встановлення спеціального режиму світломаскування;
– встановлення для фізичних і юридичних осіб військово-квартирну повинність з розквартирування військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів, особового складу служби цивільного захисту, евакуйованого населення та розміщення військових частин, підрозділів і установ.
Які можуть бути обмеження прав і свобод
– заборона на проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів;
– заборона на проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування;
– заборона на проведення всеукраїнських та місцевих референдумів;
– заборона діяльності політичних партій, громадських об’єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки тощо.
– у разі порушення вимог або не виконання заходів режиму воєнного стану – вилучення у підприємств, установ і організацій усіх форм власності, окремих громадян телекомунікаційне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, комп’ютери, а також у разі потреби інші технічні засоби зв’язку;
– регулювання роботи ЗМІ та приймально-передавальних станцій;
– встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів;
– заборона на торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі;
– заборона громадянам, які перебувають на військовому або спеціальному обліку у Міністерстві оборони України, Службі безпеки України чи Службі зовнішньої розвідки України, змінювати місце проживання (місце перебування) без дозволу військового комісара або керівника відповідного органу Служби безпеки України чи Служби зовнішньої розвідки України;
– інтернування громадян іноземної держави, яка загрожує нападом чи здійснює агресію проти України.
Повноваження Президента і уряду
В умовах воєнного стану Президент та Кабінет міністрів діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України.
У період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.
Діяльність Верховної Ради України в умовах воєнного стану
Верховна Рада України в разі введення воєнного стану працює в сесійному режимі.
Повноваження Верховної Ради України, передбачені Конституцією України, в умовах воєнного стану не можуть бути обмежені.
Якщо строк повноважень Верховної Ради України закінчився під час дії воєнного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного стану.
Чи впливає режим воєнного стану на судочинство
Ні, не впливає. Правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.
Tweet