МВД определила самых «безбашенных» футбольных фанатов

Міністерство внутрішніх справ України

Департамент зв‘язків з громадськістю та міжнародної діяльності

Департамент громадської безпеки

ПРЕС-РЕЛІЗ

Про забезпечення правопорядку під час футбольних матчів

Міністерство внутрішніх справ занепокоєно негативними тенденціями зростання агресивності футбольних уболівальників, фактами непокори працівникам міліції у ході припинення протиправних дій та відсутністю належної реакції щодо попередження подібних випадків з боку організаторів футбольних матчів.

Так, 2 березня 2008 року близько 12.00 група уболівальників ФК “Динамо” (Київ), які прибули на футбольний матч між командами „Дніпро” (Дніпропетровськ) – “Динамо” (Київ), перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння під час руху трамваю з хуліганських спонукань пошкодили трамвай (зламали дзеркала заднього виду, щітку склоочисного механізму, лобові стекла у двох вагонах, заднє скло, 2 бокових скла) та побили водія трамваю (забиття голови та тулубу).

У ході відпрацювання території за підозрою у скоєні зазначеного злочину затримано 9 молодих осіб – вболівальників ФК “Динамо” (Київ).

За цим фактом порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 296 (Хуліганство) Кримінального кодексу України.

6 квітня 2008 року на стадіоні „Динамо” в місті Харкові наприкінці футбольного матчу між командами „Металіст” (Харків) – „Дніпро” (Дніпропетровськ), після забитого футболістами ФК „Металіст” гола, уболівальники цієї команди почали викрикували образи на адресу команди-суперниці, а також демонстрували плакати образливого змісту.

У свою чергу вболівальники ФК „Дніпро”, не задоволені результатами матчу та образливими висловами на адресу їх команди, намагалися розірвати міліцейський ланцюг, який розділяв уболівальників обох команд, та вчинити бійку. Незважаючи на неодноразові попередження припинити протиправні дії та заспокоїтися, останні почали ламати дерев’яні місця для сидіння та кидати їх разом із цеглою та уламками асфальту в працівників міліції, які їх утримували.

Правоохоронці намагаючись уникнути сутички, вилучили з натовпу трьох найбільш активних правопорушників, але це тільки підбурило інших уболівальників, які вимагали від працівників міліції їх негайного звільнення та продовжували порушувати громадський порядок.

На прохання заступника голови Федерації футболу України Воскресенського Б.М., офіцера безпеки ФК „Металіст” Вакуленка С.Д. та капітана ФК „Дніпро” Русола А. для припинення агресії з боку вболівальників ФК „Дніпро” керівництвом міліції було прийнято рішення відпустити затриманих, після чого вболівальники заспокоїлися та припинили агресію.

Крім цього, за порушення правил поведінки під час проведення футбольного матчу на стадіоні працівниками міліції було затримано 23 уболівальників ФК „Металіст”, яких після проведення профілактичної бесіди відпущено.

Під час зазначено матчу правопорядок забезпечувався винятково працівниками міліції.

11 квітня 2008 року в м. Львові на стадіоні “Україна” під час футбольного матчу чемпіонату України з футболу серед команд вищої ліги “Карпати” (Львів) – “Ворскла” (Полтава) фанати ФК “Карпати” після гола, забитого у ворота цього клубу, почали поводити себе неадекватно (запалювали піротехнічні пристрої (фаєри), висловлювалися нецензурними словами, виривали пластмасові крісла (понад 80) і кидали їх в сторону футбольного поля). На неодноразові зауваження працівників міліції та стюардів не реагували. Одночасно вони почали кидати відірвані пластмасові крісла в сусідні сектори, де перебували їхні земляки – львівські вболівальники, у результаті чого між ними виникла сутичка.

У цей час стюардів, які б мали забезпечувати порядок, у секторах з фанатами не було (на матч футбольним клубом було залучено 80 стюардів та 30 працівників охорони стадіону).

Після вжитих міліціонерами заходів реагування за порушення громадського порядку та протидію законним вимогам працівників міліції затримано 8 активних учасників бійки. Тілесні ушкодження отримали 6 правоохоронців.

Прокуратурою Галицького району м. Львова (станом на 14.04.2008) вирішується питання про порушення кримінальної справи за ознаками злочину, передбаченого статтею 296 (Хуліганство) КК України.

На сьогодні в України найбільш проблемними фанклубами, які часто допускають грубі порушення громадського порядку та вчиняють хуліганські дії під час перегляду футбольних матчів є:

1. „Динамо” (Київ);

2. „Дніпро” (Дніпропетровськ);

3. „Карпати” (Львів);

4. „Чорноморець” (Одеса).

Однією з причин такої ситуації стали численні порушення організаторами футбольних матчів установленого порядку його організації та проведення в частині, що стосується забезпечення громадського порядку і безпеки громадян на спортивних спорудах, а саме відсутність працівників служб охорони футбольних клубів, стадіонів та стюардів, які відповідно до вимог УЄФА та постанови Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 року № 823 повинні підтримувати належний порядок на секторах стадіону.

Також на таку ситуацію впливає і неналежна профілактично-роз’яснювальна робота з боку керівництва футбольних клубів з представниками їх фанклубів.

Як позитивний приклад можна навести належну організацію роботи з уболівальниками фанклубу „Шахтар” (Донецьк), які протягом 2007-2008 років не порушували правопорядок під час переїздів до інших регіонів та перегляду футбольних матчів за участю їх футбольного клубу. І це притому, що з усіх фанклубів їх виїзди були найбільш чисельними (досягали до 10 тис. осіб).

Працівниками органів внутрішніх справ забезпечується охорона громадського порядку під час проведення футбольних матчів відповідно до вимог Закону України „Про міліцію” та постанови Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 р. № 823 „Про затвердження Порядку забезпечення громадського порядку та безпеки під час проведення футбольних матчів”.

Однак ці питання стосуються не тільки працівників міліції, а у першу чергу організаторів футбольних матчів, власників (орендарів) стадіонів та місцевих органів виконавчої влади. На жаль, на сьогодні зазначеними учасниками процесу забезпечення правопорядку не в повній мірі виконуються вимоги вищеназваної постанови Уряду.

Так, у кожному футбольному клубі повинна бути особа, відповідальна за здійснення заходів безпеки під час проведення футбольних матчів. Однак вони працюють неефективно і не впливаються на ситуацію із забезпечення правопорядку на секторах стадіону. В основному здійснюють функції охорони футбольної команди та їхнього майна.

Також члени Федерації футболу України та працівники служби безпеки футбольних клубів зобов’язані вживати передбачених законодавством заходів для недопущення на матч порушників громадського порядку. Але на практиці цією роботою займаються лише працівники органів внутрішніх справ.

Окрім цього, члени Федерації і футбольні клуби повинні вживати заходів для формування доброзичливих відносин між членами своїх клубів, уболівальниками і добровільними помічниками (волонтерами), залучати їх до підтримання установлених правил поведінки на стадіоні, надавати допомогу у разі виникнення надзвичайних обставин. Також власник (орендар) стадіону забезпечує необхідну підготовку обслуговуючого персоналу (інженерів, майстрів, контролерів, стюардів, волонтерів).

Це дуже важливо з огляду до підготовки України до проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу.

Однак на сьогодні ці питання організаторами футбольних матчів вирішуються повільно, працівникам міліції доводиться брати ці функції на себе, що невластиво для поліцейських європейських держав.

Міліція готова надавати необхідну допомогу у їх навчанні, підготовці, взаємодіяти при забезпеченні правопорядку та оперативно реагувати при грубих порушеннях громадського порядку створеними відповідними резервами правоохоронців.

Крім того, бюро Професійної футбольної ліги України (ПФЛ) після кожного турніру розглядає на своєму засіданні питання дотримання вболівальниками правил поведінки на стадіонах під час футбольних матчів. ПФЛ має право накладати штрафи на футбольні клуби у разі порушення порядку їхніми уболівальниками. Але такі штрафні санкції за офіційними даними бувають, як правило, незначні, несистематичні та малоефективні.

Однією з наступних проблем, які призводять до порушень правопорядку на стадіоні, є також недотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2025 „Про затвердження Положення про порядок підготовки спортивних споруд та інших спеціально відведених місць для проведення масових спортивних та культурно-видовищних заходів”, де чітко визначено, що заходи проводяться лише на спортивних спорудах і у спеціально відведених місцях, прийнятих до експлуатації комісіями з контролю за станом спортивних споруд.

Для координації цієї діяльності організаторами заходів утворюються спільні робочі комісії, до складу яких включаються відповідні фахівці, представники від організаторів заходу, власників спортивної споруди, інших заінтересованих установ і організацій, які не менш як за 4 години до початку його проведення повинні здійснювати оперативно-технічний огляд об’єкта.

За результатами складається протокол про можливість проведення заходу При виявленні обставин, що ускладнюють проведення заходу, забезпечення охорони громадського порядку, безпеки учасників і глядачів, вносять до комісій з контролю пропозиції щодо:

– заборони проведення цього заходу;

– обмеження допуску глядачів до небезпечних місць, об’єкта;

– проведення його без глядачів.

Приклад недотримання організаторами вимог зазначеного вище нормативно-правового акту – футбольний матч 6 квітня 2008 року між командами „Металіст” (Харків) – „Дніпро” (Дніпропетровськ) на стадіоні „Динамо” в місті Харкові.

Протокол про відповідність стадіону технічним нормам і придатність його для проведення футбольного матчу представником органів внутрішніх справ не підписувався. Незважаючи на це, матч відбувся.

І такі приклади, на жаль, не поодинокі.

Періодично лунають звинувачення на адресу міліції щодо порушення нею прав людини і громадянина відносно глядачів та уболівальників під час проведення футбольних матчів. Працівники міліції, як правило, реагують на правопорушення, які вже відбуваються на секторах стадіону, виходячи з конкретної ситуації щодо їх локалізації та припинення.

При забезпеченні правопорядку міліція відповідно до статті 10 (основні обов’язки міліції) Закону України “Про міліцію” зобов’язана припиняти адміністративні правопорушення, затримувати осіб, які їх вчинили, для складання протоколу.

Крім цього, має право проводити кіно-, фото- і звукофіксацію як допоміжний засіб попередження протиправних дій та розкриття правопорушень; виявляти і вести облік осіб, які підлягають профілактичному впливу; провадити особистий огляд, огляд речей, вилучення речей і документів тощо.

Федерації футболу та її колективним членам необхідно невідкладно вирішувати питання щодо розроблення нових, внесення змін і доповнень до чинних нормативно-правових актів щодо чіткого визначення функціональних повноважень стюардів, волонтерів та працівників служби безпеки футбольних клубів, а також їхньої спеціальної підготовки.

Тільки спільними зусиллями можливе недопущення правопорушень на стадіонах та створення умов для святкового та приємного перегляду футбольних матчів вболівальниками.

You may also like...