Поки українці героїчно збирають гроші на “байрактари”, митники з контрабандистами збирають собі на вілли

Поки українці героїчно збирають гроші на "байрактари", митники з контрабандистами збирають собі на вілли
Уже понад тиждень українці пишаються тим, що змогли зібрати 600 мільйонів на народні байрактари. Втім, навряд чи вони уявляють, що лише боротьба з контрафактними цигарками змогла б дозволити купити Україні десь 200 байрактарів чи навіть 8 літаків F-16. Ще більше дозволили б придбати вилучені з бюджету гроші з так званих скруток. Десяток хабарів на митниці за євробляху дозволив би оплатити не один автомобіль для фронту.

У понеділок у Лугано стартувала міжнародна конференція, де Україна презентувала концепцію повоєнної відбудови. Втім, десь у внутрішніх концепціях відбудови президенту Зеленському треба червоним маркером прописати: зупинити скрутки, зупинити нелегальний ринок пального, сигарет та алкоголю і подолати відкати на митниці та у фіскальних органах, зазначає видання Цензор.НЕТ.

Скрутки: як продати помідори двічі, ще й повернути ПДВ

За тиждень до повномасштабної війни голова комітету податкової та митної політики Данило Гетманцев, у відео-пості у своєму Телеграм-каналі заявив, що в Україні не працюють так звані “скрутки”.

“В грудні, коли починалися незворотні процеси в Державній податковій службі, ніхто не вірив в те, що “скрутки” як явище в цій країни можна зупинити. За два місяці ми довели, що це можливо,що це реально і що шахрайство з ПДВ може не працювати взагалі. Безперечно, це викликає вой цілого ряду конвертаторів, ворів і тих, хто годувався все своє життя з ухилення від оподаткування, але це якраз і свідчить про те, що ми з ДПС робимо правильні речі”, – заявив Гетманцев.

Насправді ця заява Гетманцева була відповіддю на звинувачення колишнього керівника Мінфіну та секретаря РНБО Олександра Данилюка, що керівник податкового комітету отримав “кураторство” над податковою та над її схемами. Зокрема, і скрутками.

Чим закінчилась би перепалка Гетманцева і Данилюка невідомо, але настало 24 лютого. Втім, навіть війна ринок скруток не зупинила. Хтось оцінює втрати для бюджету від них у 2 млрд грн на місяць, хтось у 5 млрд доларів на рік.

Що таке скрутки?

“Скрутки” – це форма крадіжки з державного бюджету надходжень від податку на додану вартість. Це схема, коли ти або не платиш ПДВ, або тобі повертають ПДВ, який би ти не повинен був отримувати. Коли не роблячи реального продажу продукту, одна компанія купує в іншої податковий кредит, а інша його продає.

Детально цю схему описав нардеп Мар’ян Заблоцький у колонці для “Економічної правди”.

Скрутки, сірі ринки та побори на митниці: чому Україна не купить сотні байрактарів і хто в цьому винен 01

Кожен з нас у магазині добросовісно платить ПДВ – 20%. Чого не можна сказати про виробника. От ви імпортували помідори за 50 грн, імпортер під час  імпорту платить 10 грн. В Україні є виробник томатної пасти, який купує ці помідори вже за 60 грн, платить ПДВ 10 грн. Потім продає вироблену пасту за 120 грн і платить знову 20%. Але якщо помідори вже продані на ринку, в цьому випадку імпортер нічого від держави не отримає. Але він може сказати, що продав їх виробнику томатної пасти, вони роблять фіктивну транзакцію, і це вигідно обом. Обоє отримують зиск з держави.

Є компанії, які продають податковий кредит, є ті, які його купують. Найбільше бажання продати є в тих, хто збуває товари за готівку. Наприклад, імпортовані овочі чи фрукти дуже легко продати на ринку за готівку. А потім можна цей же товар фіктивно продати якійсь охоронній компанії для харчування співробітників.

“Охоронні компанії і ювеліри мають найвищі ПДВ до сплати, тому в них найчастіше виникає спокуса скористатись скруткою. Ще один великий сегмент – це аграрії, бо їм найлегше пояснювати їхні витрати. Ніхто ніколи достеменно не порахує, скільки аграрій використав пального під час посівної. Це не транспортна компанія, де все видно по кілометражу. Тому ти можеш сказати, що ти купив тисячу літрів пального, а насправді тільки половину. Якщо охоронна компанія накупить раптом дуже багато взуття для співробітників, це теж, скоріше за все, скрутка”, – каже співрозмовник видання.

8 червня Державна податкова служба передала до Держказначейства заявки на бюджетне відшкодування податку на додану вартість на 9,5 млрд грн.

Втім навіть депутати вважають, що серед них є ті, хто може використовувати скрутки.

Раніше через реєстр податкових накладних можна було досить швидко побачити скрутку. Якщо раптом одяг перетворювався на зерно, а зерно на  добрива, то це, скоріше за все, скрутка. І досвідченому податківцю, в принципі, добре видно, де цей ланцюжок логічний, а де дивний.

При цьому в країні існує всього кілька людей, до яких приходять фактично як на біржу, щоб знайти, як повернути ПДВ. “Ось я завіз взуття, іду в цю компанію і кажу: знайди мені фірму, через яку я можу його продати. Податкова має це бачити, але в них є ідеальне прикриття: ой, не помітили. Це виливається для них у 4-10 мільйонів на місяць заробітку”, – каже співрозмовник видання.

Просто замість того, щоб побачити скрутку, податківець отримує відкат.

Тепер поговорімо про один із клондайків хабарів для податківців – ринок тютюнових виробів.

Скрутки, сірі ринки та побори на митниці: чому Україна не купить сотні байрактарів і хто в цьому винен 02

Сигарети, сигаріли насипом і в три зміни: Як стати мільйонером за рік

За підрахунками агенції Kantar Україна, у листопаді 2021 частка нелегальних тютюнових виробів в Україні зросла до рекордних 20,4%. Це найвищий показник за одинадцять років досліджень. Компанія оцінила збитки від нелегального ринку тютюну у 15,5 млрд.

Війна не покращила цю ситуацію. Кажуть, сьогодні деякі фабрики у дві зміни з трьох виготовляють контрафакт. “Такого не було ніколи, а його виробники заробляють навіть більше, ніж до війни”, – зазначає співрозмовник видання.

Якщо навіть ви не палите, як автор, то виявити контрафакт зможете дуже просто – усі податки на пачку сигарет становлять майже 40 гривень. Тобто якщо ви купили цигарки за 34 чи 36 гривень, то ви точно купили пачку, з якої не сплачені податки.

До війни 2014 року Україна виробляла контрафакт, в основному, для збуту за кордон. Але в останні роки ситуація змінилась і 89% нелегальної продукції на ринку став займати контрафакт українського виробництва.

Продають сірі тютюнові вироби здебільшого в кіосках або бабусі з рук, навіть поштучно чи насипом. А для оптовиків є спеціалізовані телеграм-канали, де ведеться продаж.

Однією з головних схем реалізації є продаж з маркування для Duty Free, тобто цей товар начебто мав би продаватись лише в спеціалізованих магазинах безмитної торгівлі, а насправді він може бути в бабусі на розкладочці.

Скрутки, сірі ринки та побори на митниці: чому Україна не купить сотні байрактарів і хто в цьому винен 03

Далі йдуть інші способи обходу закону. Перше – фейкові акцизні марки. Виробник купує одну марку і дублює її 10, 20, а то і 100 разів. Ці марки ідентичні і ви можете купити кілька пачок цигарок з однаковими марками. Друга підгрупа – це підробки легальних виробників на кшталт Winston, Kent, Marlboro, Lucky Strike. Третя підгрупа – нелегальний імпорт. Зараз ця категорія суттєво зменшилась через війну, бо основні постачальники були з тимчасово окупованих територій України та Білорусі. Але ще можуть завозити з Молдови чи ОАЕ.

На сьогодні, наприклад, в центрі Харкова працює десь 40 точок продажу нелегальної продукції. В Запоріжжі кількість нелегальних точок зросла з 33 до 90. Така ж торгівля процвітає в Дніпрі, Кам’янському, Кривому Розі. В Києві теж кількість нелегальних точок росте.

Чи відомо, хто виробники нелегальної продукції?Зазвичай в негативному контексті найбільше звучать фабрики на Львівщині та в Жовтих Водах.

Винниківську фабрику традиційно пов’язують з Георгієм Козловським, а жовтоводську – з Миколою Мартиненком. Розслідування щодо фабрики в Жовтих Водах виходило на Радіо Свобода.

Попри те, що ДФС відзначає Вінниківську фабрику як одного з найбільших платників податків, за даними Kantar, 62% маркованої для Duty Free або для експорту продукції, яка реалізується в Україні, виробляється на Винниківській тютюновій фабриці (Львів). Частка невстановлених виробників становить 23%, а ТОВ “Юнайтед Тобако”( Жовті Води) – 15%.

62% цієї групи товару виробляється на Винниківській фабриці …. Вона дає максимальний внесок у формування нелегальної продукції цієї групи. В основному це пачки, які марковані як Duty Free. Але вони реалізуються в звичайній торгівлі”, – розповідає експерт агентства “Кантар Україна” Тетяна Свердлик.

За її словами, така схема дозволяє львівському виробнику недоплачувати акциз до державного бюджету на рівні 30-35 грн на кожній пачці.

Скрутки, сірі ринки та побори на митниці: чому Україна не купить сотні байрактарів і хто в цьому винен 04

У курсі ситуації не лише аналітики, але і правоохоронці.

“У нас є певні кримінальні провадження, зокрема, по одному з крупних виробників у Львівській області й по фабриці у Жовтих Водах (Дніпропетровська область)”, – зізнався тоді ще керівник ДФС, а наразі БЕБ Вадим Мельник в інтерв’ю виданню Mind в серпні 2021 року.

В тому-таки серпні 2021 співробітники Державної фіскальної служби (ДФС) поскаржились, що не можуть потрапити на територію тютюнової фабрики United Tobacco для проведення слідчих дій у справі про виробництво контрафактної продукції. Під’їзди до території фабрики виявились несподівано заблоковані групою невстановлених осіб і вантажівками із землею.

Минулого року навесні президент Володимир Зеленський викликав всіх відповідальних чиновників і влаштував їм грандіозний скандал з вимогою “закрити лавочку” по нелегальному паливу, алкоголю і тютюну і не ганьбити його ім’я. Депутати і Кабмін писали якусь програму дій, але далі слів справа не пішла.

Замість того, вони почали війну за те, хто очолить БЕБ. За кулісами цього процесу стояв такий собі пан Гмирін, вихідець з команди епохи Януковича. Як розповідали джерела Цензор.НЕТ, не без впливу Гмиріна Офіс президента підтримував негласно кандидатуру Мельника. Гмирін до певного часу дружив з Офісом через Сергія Шефіра, але після того як той втратив свій вплив, знайшов інші шляхи впливати на процеси.

Співрозмовники видання натякають, що тепер він “дружить” з Гетманцевим.

Минулого року голова податкового комітету вів велику полеміку з Мельником щодо того, хто має більше боротись з сірим ринком. Серйозних здобутків БЕБ не досяг, але і податкова, яка з зими курується Гетманцевим, має достатньо механізмів, щоб зупинити сірий імпорт.

“Жодне з цих підприємств не працюватиме без покровительства податківців. Все одно всі ці підприємства здають якісь звіти. Коли в тебе 88% виручки від пачки сигарет, де 2 сигарили, то такого ринку не існує. Його не може існувати. І департамент акцизної політики податкової має звертати на це увагу правоохоронців. Він може відкликати ліцензію чи не прийняти звіт”, – каже співрозмовник.

Також департамент бачить звіти про відходи тютюнових виробів. У всіх фабрик він менше 1%, а в однієї фабрики він 33%. Що це, як не сірі схеми?

За всі ці ігри виробників контрафакту мали б дрючити податкова, БЕБ, прокуратура і СБУ.

Скрутки, сірі ринки та побори на митниці: чому Україна не купить сотні байрактарів і хто в цьому винен 05

По факту, “дрючив”, здається, тільки такий собі заступник голови СБУ Наумов, який, як переконують учасники ринку, досі отримує прибуток з контрабанди, товар на яку йому дає одна з сірих фабрик.

“Ви здивуєтесь, але з контрабасу досі заробляють Акст і Наумов, які сидять у сербській в’язниці. Вони колись вклались у товар, а зараз це продовжує перевозити їхній молодший партнер”, – каже один зі співрозмовників видання.

Митниця: звідки взялись черги автомобілів і скільки вони коштують

Власне в цьому місці ми і перейдемо до ще одного головного болю нашої економіки – митниці.

Як стверджують джерела Цензор.НЕТ, навіть в перші дні війни, коли вся країна була в шоці, окремі митники швидко налагодили “лінію випуску” чоловіків-нелегалів з країни. Такса була 10-15 тисяч доларів. Виданню відомо про випадок, коли чоловік заплатив 14 тисяч євро, щоб перетнути нелегально кордон, а переходити йому довелось вбрід по річці з валізою.

А далі почалась епопея з автівками. “В попередні місяці вони навіть за нульової ставки розмитнення примудрялись брати за швидкість роботи. Бувало і по 500 євро з машини. А зараз повернули плату і вони формують нові правила, за заниження платежів”, – каже співрозмовник видання.

“Поясню, звідки черги легковушок на кордонах. Середня кількість автомобілів, які заїхали у березні 2022 під безкоштовне розмитнення, вдвічі менша, ніж минулого року під платне. Звідки тоді черги? Бо раніше всі знали, які брокерські компанії занижують ціну ввезення, і всі йшли до них. І все відбувалось за 5 хвилин. А зараз митники імпортерів просто заганяють на брокерські компанії, тому що тобі нема сенсу іти до брокера, бо мита ж нема. І тому вам компостують мозок, перевіряють тричі декларацію – а звідси і черги”, – пояснює співрозмовник.

Одяг завозять за давніми схемами – або бусами чи через посилки, або через зламаний інвойс купується не в Dolce & Gabbana, а в угорської прокладки. І з цієї вдесятеро заниженої ціни платять тут податки. Джерела видання оцінюють втрати бюджету тільки від такої доставки елітного одягу 1-1,5 мільйона євро на місяць.

Є ще цікаві схеми – це “розмитнити товар” на війскову частину. Так кілька місяців тому військові отримали взуття на шпильках.

Робота митниці з тими ж цигарками не менш колоритна.

“Щоб купити машину цигарок на фабриці, треба заплатити десь 170 тис.євро кешем. Щоб вивезти контрабас з країни, треба заплатити на нашій ділянці кордону 120 тисяч євро. Це за тисячу коробів. Машина слімсів – це десь дві тисячі коробів. Машина стандартних сигарет – це 1200 чи 1500 коробів. Множите на 120 євро за короб і знаєте скільки беруть чиновники. Тепер далі – на західній митниці, наприклад, на угорській, з вас за це візьмуть ще 100 тисяч євро за свою ділянку кордону. І ще 10 тисяч з вас візьме перевізник, який ризикуватиме автомобілем”, – розповідає джерело видання.

Так що, в ЄС такі самі корупціонери, як у нас? Принаймні, своя мафія там завжди є. В основному, машини з контрабандою вивантажують на перевірений склад, а потім невеликими партіями розвозять по різних точках. Вищою стадією ідіотизму на цьому ринку вважається їхати повною машиною через Європу.

Скільки зароблять контрабандисти? В Європі така машина коштуватиме 500-550 тисяч євро. Тобто, вклавши 400 тисяч, можна заробити 100 тисяч євро. Отримати маржу від контрабанди можна вже за місяць. Вкладають у неї не тисячі євро, а мільйони.

Якогось системного підходу до контрабанди на кордоні нема.

“Це не значить, що це добре, просто це відбувається у несистемний спосіб і зі значно більшими втратами для держави”, – каже співрозмовник видання.

“Зараз все кришується на рівні середньої ланки – на рівні начальників митниці”, – каже співрозмовник.

З початку повномасштабної війни найвідомішою цитатою після побажання російському кораблю є намір голови податкового комітету скубти гусей. Втім, зазвичай в ролі гусей очільник комітету і органи, які він курирує, бачать звичайних українців. А от сірі зони ринку, де зникають десятки мільярдів гривень, вони воліють не бачити. Чим тільки підігрівають підозри, що роблять це не просто так з неуважності.

Ця стаття Цензор.НЕТ – лише початок серії матеріалів про те, що залишається у сірій зоні української економіки. Ми детальніше зупинимось на темах скруток, нелегального ринку пального, сигарет, алкоголю, схемах на митниці з коментарями чиновників та виробників.

Автор: Тетяна Ніколаєнко, Цензор.НЕТ

You may also like...