Нацбанк свидетельствует: банк «Надра» – не жилец

Исполняющий обязанности главы Нацбанка Украины Шаповал хочет переложить вину за крах АКБ «Надра» с себя и подельников на Кабинет министров:

24.01.2009 № 22-304/94-1041

Прем’єр-міністрові України
Тимошенко Ю.В.

Про необхідність підтримки ліквідності ВАТ КБ “Надра”

Шановна Юліє Володимирівно!

Користуючись нагодою, дозвольте висловити Вам щиру повагу і сподівання на плідну співпрацю.

Відповідно до статті 99 Конституції України основною функцією Національного банку України є забезпечення стабільності грошової одиниці України. На виконання цієї функції Національний банк України згідно зі статтею 6 Закону України “Про Національний банк України” сприяє дотриманню стабільності банківської системи.

Крім того, статтею 7 цього закону передбачено, що Національний банк України виступає кредитором останньої інстанції для банків.

Наслідки фінансової кризи, пов’язаної з відпливом коштів із банківської системи, значно вплинули на нинішній фінансовий стан Відкритого акціонерного товариства комерційного банку “Надра” (далі – Банк).

Національний банк України звертає особливу увагу до цього Банку, оскільки внаслідок розвитку кризових явищ в економіці та панічних настроїв серед населення, з початку жовтня 2008 року, спостерігається значний відплив коштів клієнтів Банку, що призвело до дефіциту високоліквідних коштів Банку.

За розміром активів Банк посідає шосте місце в банківській системі серед 182 банків. Банк є системним, зважаючи на те, що частка його активів у загальних активах банківської системи становить 3,5%, а частка коштів фізичних осіб – 5% від загального обсягу вкладів по банківській системі.

Банк має понад 700 відділень і філій на всій території Україні, чисельність працівників якого становить близько 10 000 осіб.

Клієнтська база Банку нараховує понад 3,1 млн. клієнтів фізичних осіб та 35 тис. клієнтів юридичних осіб. Банк обслуговує понад 1,6 тис. відкритих

2
зарплатних проектів бюджетних установ з річним обсягом фондів заробітної плати в 2008 році – 4,5 млрд.грн. Загальна чисельність працівників, які працюють на підприємствах, що є клієнтами Банку, становить понад 6 млн. осіб.

За минулий рік Банк перерахував до бюджетів усіх рівнів і загальнодержавних фондів понад 300 млн.грн.

Банк у співробітництві з міжнародними платіжними системами емітував понад 7 млн. пластикових карток громадян для виконання ними розрахункових операцій.

За станом на 20.01.2009 загальна сума вкладів населення, розміщених у Банку, становить 9,1 млрд.грн., або 33,3% від його зобов’язань. Загальна кількість вкладників Банку становить близько 2 млн. осіб, середня сума вкладу – 5 390 грн. За оперативними даними Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за станом на 01.01.2009 сума можливого відшкодування вкладів становить 9 млрд. грн., що втричі перевищує фінансові можливості фонду.

Загальний розмір виконаних і повернутих Банком зобов’язань клієнтам фізичним та юридичним особам України, а також контрагентам на зовнішніх фінансових ринках за цей період становить близько 10 млрд.грн, з яких 3,8 млрд.грн. – фізичним особам. Частина платежів на суму 7,1 млрд.грн. була здійснена Банком за рахунок кредитів рефінансування, отриманих від Національного банку України. Під забезпечення наданих кредитів Банк надав договори застави іпотеки (нерухомості), майнові права на надходження за кредитами та гарантії третіх осіб на загальну суму 9,5 млрд.грн.

Ураховуючи значення Банку для банківської системи і те, що зупинення його діяльності є загрозою національній економічній безпеці й може спричинити масову кризу неплатежів в економіці країни, значні негативні соціальні наслідки, істотні витрати бюджетних коштів на їх подолання, загрозу стабільності грошової одиниці України, Правління Національного банку України на засіданні, яке відбулося 20.01.2009, розглянуло питання щодо підтримки життєспроможності Банку в умовах кризи та нейтралізації її впливу на кредиторів і вкладників шляхом надання Банку стабілізаційного кредиту під програму фінансового оздоровлення.

Під час прийняття такого рішення Правління Національного банку України керувалося статтею 99 Конституції України, статтями 6, 7, 25 та 55 Закону України “Про Національний банк України”, статтями 67 та 73 Закону України “Про банки і банківську діяльність”.

Банку для забезпечення безперервного якісного нагляду за діяльністю Банку, з метою підвищення ефективності безвиїзного банківського нагляду, адекватної оцінки поточного стану і перспектив розвитку Банку, виявлення ризиків у його діяльності, накопичення та систематизації інформації про Банк призначено куратора – працівника Національного банку України, на якого покладені функції забезпечення контролю за виконанням Банком програми фінансового оздоровлення.

Разом з тим Кабінет Міністрів України, ініціюючи позов до Окружного адміністративного суду міста Києва та прийняте ним рішення від 22.01.2009

3
№ 2а-685/09/2670, практично позбавив Національний банк України можливості виконувати функцію щодо захисту інтересів кредиторів і вкладників банків. У зв’язку з цим всю відповідальність за подальші негативні наслідки цього рішення Кабінет Міністрів України має взяти на себе.

Національний банк України вважає, що заходи, які вживаються Національним банком України, сприятимуть посиленню позиції Банку на ринку банківських послуг і збільшенню його можливостей щодо обслуговування населення та зменшенню напруги в суспільстві, а також відновленню довіри до банків та інвестуванню населенням потреб економіки.

Впевнений, що Ви зацікавлені в конструктивному співробітництві з Національним банком України на благо держави та вітчизняної економіки.

З повагою

В.о. Голови А.В. Шаповалов

Національний банк України
 

You may also like...