Що рік з «Візиром» нам приніс?

Уже минуло достатньо часу з моменту впровадженя у дію нових, значно підвищених штрафів за порушення правил дорожнього руху, щоб говорити про наслідки цього нововведення. 

Каліцтв на дорогах поменшало

Нещодавно начальник сектору адміністративної практики управління ДАІ у Львівській області Андрій Дорош, оперуючи статистикою ДТП по Україні та Львівщині за сім місяців цього року, заявив: «Ефект від прийняття нового законодавства відчутний. Відбувається значне зменшення кількості ДТП, особливо з важкими наслідками, де загинули або травмовані люди. Загалом в Україні на 30,6% зменшилася кількість таких дорожньо-транспортних пригод. На 37,1% зменшилася кількість загиблих, на 30,4% — травмованих. Я розумію, що це статистика, але якщо взяти за основу людське життя, ви можете порівняти, що минулого року за перших сім місяців загинуло 4 тис. 248 громадян України, а цього — 2 тис. 674. Це на 1574 учасників дорожнього руху менше. Травмованих — на 11 тис. менше. Я вважаю це основним показником ефекту введення нового законодавства, і роботи працівників ДАІ».

Відбулося зменшення кількості ДТП з важкими наслідками і на Львівщині. За сім місяців цього року загинуло 98 осіб, а торік — 173, тобто зменшення кількості летальних випадків — 43,4%. Торік було важко травмовано 1 тис. 667 осіб, а в цьогоріч — 1 тис. 232, що на 26,1% менше.

Порушників правил дорожнього руху — хоч греблю гати

Однак це зовсім не означає, що водії розлюбили швидку їзду, з ігноруванням обмежувальних дорожніх знаків. А.Дорош повідомив, до прикладу, що кожного місяця на дорогах Львівщини працівники ДАІ фіксують приладом відео-, фотозйомки «Візир» близько 2,5-3 тис. порушень. «Основними видами порушень, що безпосередньо впливають на стан аварійності на сьогодні, є порушення правил швидкісного режиму, порушення правил обгону, переїзду перехресть, керування у нетверезому стані і створення аварійних ситуацій», — зазначив він.

Усі порушення, що їх вдається зафіксувати працівникам ДАІ на «Візир», інші прилади, документують й обертають для водіїв штрафами. А вони немалі. Наприклад, перевищення встановлених обмежень швидкості руху переоцінили від 17-34 до 255-340 грн, порушення правил обгону — від 3,40-17 грн до 425-510 грн. Загалом розцінки не залишили байдужими більшість водіїв.

Авто — ознака соціального статусу

Мене особисто дуже цікавило, як власне визначається конкретний розмір штрафу із згаданих проміжків «від» і «до». Чесно кажучи, запитуючи про це у представника ДАІ, я очікувала почути про ступінь важкості порушення тощо. Але відповідь виявилася дуже несподіваною. «Соціальному статусу ми приділяємо велику увагу. Коли виписується постанова, вона виписується на власника транспортного засобу. На дорогі, престижні іномарки, ми, звісно, виписуємо максимальні розміри штрафів. Але немає практики, щоб усім виписували тільки максимальні штрафи. Звичайно, ніхто з працівників ДАІ на «Запорожець» чи на старенький «Москвич» не випише максимальний розмір штрафу», — прокоментував ZAXID.NET А.Дорош. Перепитування на зразок «а хіба у нас законодавчо закріплена майнова нерівність?» привели лише до повторення вже почутого.

Трохи пом’якшив враження від сказаного відгук водія Дмитра: «До честі даішників, тепер уже нема такого, щоб вони вибігали зненацька з кущів і починали «стопити» покручену іномарку, яка їм сподобалася, з пропозицією до водія «давайте поговоримо». Тепер вони зупиняють, якщо справді мають для цього якусь підставу».

Однак професійна любов до маскування у працівників ДАІ, за словами водіїв, із якими спілкувався ZAXID.NET, не зникла. Вони й тепер обирають особливі місця. У відповідь спрацьовує водійська солідарність — мигання фарами означає: «Увага-увага, там попереду причаїлося ДАІ».

А от оплачують порушення водії по-різному. Є сумлінні, які сплачують штрафи відповідно до процедури, є такі, хто сторговується на хабар на дорозі, а є такі, що ігнорують штрафи, аж поки ними не займеться Державна виконавча служба.

Не штрафами єдиними

«Була в мене ситуація за Львовом, в одному селі. Пішоходи були на тротуарі, але я не зупинився перед пішохідним переходом, їхав із дозволеною швидкістю. За 20 метрів мене зупинили працівники ДАІ. Взяли документи в руки і почали лякати, що ситуація зафіксована «Візирем». Показати знімок працівники міліції мені так і не змогли. Він був вимкнений. Проте документи були в них у руках, і щоб мені нічого не написали, я дав хабара, — оповідає свій досвід водій «Таврії» Дмитро. — Був й інший випадок, коли платив штраф. Я дуже поспішав, тож не зупинився на знак «Стоп» у Львові. Мене зупинив один із двох інспекторів ДАІ, що були там. Вони стояли у такому місці, що їх було не видно. Вони виписали всі документи, протокол, постанову, і я через три дні сплатив штраф 250 грн».

Власне процедура сплати штрафу, на думку цього водія, є «дуже непродуманою, і дуже негуманною». «Коли приходиш в ДАІ платити штраф, відчуваєш гнітючість. Ніхто тобі нічого не може підказати. Кажуть, є квитанції, заповнюйте. Заповнив. Тепер ідіть оплачуйте. Ощадкаса зачинена. Куди іти? Приймають в «Приватбанку», але його поруч нема. Слава Богу, є відділення пошти. Перед тобою стоять пенсіонери за пенсією, платити комунальні послуги, а ти втрачаєш робочий час. Мало того, після сплати штрафу треба зробити копії квитанцій і, щоб їх віддати, треба вистояти ще одну чергу. Це не має бути так. За розповідями моїх колег-водіїв, за кордоном, якщо тобі виписали штраф, тобі вказують на найближче відділення, де можна його сплатити, і все. Більше нічого не треба», — нарікав водій.

Очевидно, знаючи ходіння по чергах, значна частина водіїв ігнорує сплату штрафів у такий спосіб. Водій Андрій повідомив ZAXID.NET: «Нещодавно мене зупинили за перевищення швидкості. Це було зафіксована приладом не «Візиром», іншим приладом, що лише фіксує швидкість. При допустимій швидкості 80 зафіксували 87. Додаткових доказів, що саме моє авто перевищило швидкість, у них не було. Це ж навіть не «Візир», де фіксують конкретний автомобіль. Перевищення не дуже значне, та й водійська біографія до того в мене була бездоганною, могли б обійтися попередженням. Але ні, виписали штраф 250 грн. Мені було прикро, і я з даішниками спілкуватися не хотів, тому дочекався державного виконавця, і аж тоді сплатив штраф».

Коли платити не хочеться

Проте є велика кількість водіїв, які взагалі не думають платити штрафів. За Кодексом про адміністративні правопорушення, боржнику надсилається відповідне повідомлення, що він зобов’язаний сплатити штраф протягом 15 днів з моменту отримання цього повідомлення. Якщо боржник не сплачує штрафу у зазначений термін, тоді постанова про притягнення його до адміністративної відповідальності у вигляді накладення штрафу скеровується до відділу Державної виконавчої служби за місцем проживання такого порушника-боржника. Начальник сектору адміністративної практики управління ДАІ у Львівській області Андрій Дорош поінформував, що близько 50% постанов про стягнення штрафів доводиться скеровувати до Державної виконавчої служби.

Державний виконавець зобов’язаний протягом трьох днів відкрити виконавче провадження і надати боржникові термін для добровільної сплати штрафу протягом семи днів з моменту отримання постанови. Далі державний виконавець має пересвідчитися, чи штраф оплачено. Якщо ні, то починається примусове стягнення. А це для водія-порушника означає не що інше, як додаткові витрати.

Виконавець виносить постанову про стягнення виконавчого збору розміром 10% від суми стягнення. Це додаткова санкція за невиконання рішення виконавчого документу в термін добровільного виконання, передбачена законом «Про виконавче провадження».

Віддай або штраф, або авто

Як відбувається стягнення самого штрафу, ZAXID.NET прокоментував начальник управління юстиції у Львівській області Андрій Багряк: «Виконавець з’ясовує, чи є у боржника кошти на банківських рахунках, рухоме і нерухоме майно. Спочатку звертається стягнення на кошти з банківських рахунків. Причому стягнення можна звертати і на зарплату, і на пенсію, і на стипендію — на всі види доходів. Якщо рахунків у боржника немає, тоді відбувається накладення арешту на автомобіль, який є у більшості таких боржників».

За його словами, до накладення арешту на автомобіль справа доходить часто. І це — дієвий засіб впливу на боржника. «Коли автомобіль, на який накладено арешт, затримують, вилучають, реакція боржника виявляється в тому, що він одразу іде платити гроші. Гроші знаходяться. Боржник, коли бачить, що його транспортний засіб арештовано, його можуть вилучити на штрафний майданчик ДАІ або оцінити і продати, одразу починає відповідно реагувати. Боржники не допускають, щоб за 300-500 грн заборгованого штрафу продали їхній автомобіль з аукціону», — заявив А.Багряк.

Він додав: «Треба зазначити, що витрати на провадження виконавчих дій лягають на боржника. Однак відправка кореспонденції — це витрати одного порядку, а оплата роботи експерта з оцінки транспортного засобу або витрати за транспортування, зберігання транспортного засобу на штрафному майданчику, — витрати зовсім іншого порядку.

Загалом відсоток виконань постанов про стягнення штрафі за порушення правил дорожнього руху — 80%, вищий, ніж в деяких інших напрямах діяльності виконавчої служби. Сприяє цьому співпраця з ДАІ. Практично щодня в області державні виконавці разом з представниками ДАІ затримують і вилучають автомобіль».

Без зайвої люб’язності

Проте із введенням змін до законодавства мали змінитися не лише розміри штрафів, надходжень до бюджетів, але й умови роботи працівників ДАІ. Фіксування порушень правил дорожнього руху мало стати більш об’єктивним, фаховим, неупередженим. Більше того, якщо обурений водій, не згодний із рішенням працівників ДАІ, звертається за оскарженням до суду, то вже представник ДАІ має захищатися, а не водій.

На практиці захистом своїх прав займаються лише поодинокі водії. Перша причина у тому, що водії мало обізнані із законодавством. Друга — представники ДАІ на дорозі після скоєння порушення не поспішають пояснювати водіям, що вони мають право викласти у протоколі незгоду з рішенням, вмотивовано попросити відтермінування винесення кінцевого рішення, можливість оскарження цього рішення в ДАІ, а потім і в суді.

Зокрема водій Володимир повідомив ZAXID.NET: «Зараз чекаю на штраф, — результат мого відрядження до Ужгорода. Перед в’їздом до Ужгорода, мене зупинили працівники ДАІ. Сказали, що я гнав зі швидкістю 150 км/год. У мене, чесно кажучи, очі округлилися. Справа у тому, що я їхав за «Газеллю» у правій полосі. У лівій полосі їхали значно швидше інші автомобілі. Ви можете собі уявити, що можна розвинути швидкість за «Газеллю» до 150 км/год. і не скоїти ДТП? Це я запитав у даішників. Говорив, можливо, ваш прилад зреагував на автомобілі, що були у лівій полосі? На це мені відповіли: «Ціль номер 2».

На запитання, чи не має бажання Володимир написати скаргу в ДАІ на дії міліціонерів, він відповів: «А успіх такого оскарження, якщо вони мені заявили, що за те, що я з ними не погоджуються, вони мені випишуть максимальний розмір штрафу!».

Потенціал оскарження

За статистикою начальника сектору адміністративної практики управління ДАІ у Львівській області Андрія Дороша, скарг від водіїв до ДАІ Львівщини з початку року надійшло 700. Однак лише 20 — на неправомірні дії працівників ДАІ, в усіх решта скаргах власники автомобілів заявляли, що не коїли порушення дорожнього руху, бо не вони були на той момент за кермом. «Найбільше скасування постанов відбувається саме через з’ясування особи, що скоїла правопорушення.

Постанова виписується на власника авто, але якщо він надає відомості, що не він керував транспортним засобом, а хтось інший, наприклад, за дорученням, то перша постанова скасовується і відкривається справа на водія, який це порушення вчинив», — пояснив А.Дорош.

Директор нещодавно створеної юридичної фірми «Галавтозахист» Ганна Дуліба агітує водіїв іти до суду: «Писати скаргу в ДАІ можна, але висновок проведеної службової перевірки не видається людині на руки. Вона може отримати листа, де зазначено, що порушень у діях працівників під час виконання службових обов’язків не вбачається. Якщо є порушення, простіше звертатися до суду. Наше законодавство передбачає захист у будь-якому випадку. Це краще. Суд більш неупереджено ставиться до цього».

При чому, за її словами, більш ефективно оскаржувати не сам факт порушення, а недотримання працівником ДАІ процедури оформлення адмінпорушення і накладення штрафу. «Більшість випадків, над якими зараз працюю я і мої колеги, — це оскарження процедури винесення протоколу про порушення. Процедури виписані у самому Адміністративному Кодексі, і є інструкція, спеціально написана для працівників ДАІ.

Постанова — рішення по розгляду адміністративної справи, але адміністративна справа — це не одна лише фотофіксація. Вона починається з протоколу, в якому фіксується, що порушено таке-то правило дорожнього руху, такою-то людиною, і є певний перелік, що має бути внесено до протоколу. До протоколу мають бути додані пояснення особи, чому вона вчинила це правопорушення. Можливо, це було вимушено. А можливо, особа не вважає, що порушила. Ніхто не питає цих пояснень. — прокоментувала Г.Дуліба — Фотофіксація — це доказ, що має бути доданий до протоколу, який фіксує це правопорушення. Винесення постанови на основі однієї лише фотофіксації — порушення процедури. І це відбувається систематично».

Юлія Поліковська, Zaxid.net

Читайте также: