Як рашисти за допомогою соцмереж та бот-мереж намагаються впливати на кожного українця

Як рашисти за допомогою соцмереж та бот-мереж намагаються впливати на кожного українця

“Ну шо, українці, ви вже зрозуміли, шо це геноцид?”, “Куди ми катимся?”, “Вам мало війни з Росією, хочете громадянську війну?” — запитують тисячі “народних експертів” у відеороликах, які щодня розлітаються в соцмережах. Про це пише видання ТЕКСТИ.org.ua, журналісти якого вивчають методи впливу на українське суспільство рашистської дезінформації.


Кожен такий “експерт” коментує якусь проблему чи подію (здебільшого українською), пояснює, “як усе насправді”, маніпулює фактами і фейками, пропонує міркування і висновки, що сіють страх і розпач, повторюючи російську пропаганду.

Типажі цих людей різні: “простий молодий хлопець”, “спортсмен”, “сільський дядько”, “крутий підприємець”, “втомлений військовий”, “худий філософ”, “щирий патріот”, “блондинка, що ставить дурні запитання”, “досвідчена журналістка”, “стервозна брюнетка”, “лисий дядько, що знає життя”, “проста сільська жінка”, “солідний дядько-експерт” та багато-багато інших.

Фотоколаж: обличчя коментаторів, які озвучують російську пропаганду у відеороликах
Фотоколаж: обличчя коментаторів, які озвучують російську пропаганду у відеороликах

Здебільшого коментатори схожі на живих людей, хоча деякі нагадують генерованих ШІ персонажів. Наприклад, саме продуктом ШІ здається брюнетка в окулярах на колажі вище, яка агресивно, з нецензурною лексикою критикує владу, ТЦК, Захід — усіх, крім російської влади та російської армії.

Фотоколаж: обличчя “народних експертів”, які озвучують тези російської пропаганди
Фотоколаж: обличчя “народних експертів”, які озвучують тези російської пропаганди

“Зрада” для кожного

Найпоширеніша тема — дискредитація мобілізації через багатократні маніпулятивні перекази реальних історій про порушення в роботі ТЦК (“бусифікація”, побиття, спроби мобілізувати тих, хто має відстрочку, тощо).

Майже в кожному відео є додаткові тези, які російська пропаганда просуває в Україні ще з 2014 року, але вже з адаптованими до реалій війни аргументами (нижче наведено перелік тез, розрахованих на окремі соціальні групи).

Для військовозобов’язаних та їхніх родичів призначені емоційні розповіді про жорстокість ТЦК.

Ветерани почують, що вони нікому не потрібні, військові — що їм немає за кого і немає сенсу воювати.

Пенсіонерам постійно повторюють, що влада їх кинула вмирати, селяни — що їх хочуть вигнати зі своєї землі, щоб завезти замість них мігрантів та експлуатувати їх як рабів.

Волонтери дізнаються, що їхні донати, як і західну допомогу, розкрадає влада. Працівникам ТЦК обіцяють, що влада їх здасть, коли тікатиме, і тоді на них чекає народний суд.

Прихильники Порошенка почують, що Зеленський здав Путіну кримський перешийок і дозволив вільно пройти на Південь України.

Прихильники Зеленського — що Порошенко причетний до підриву військових складів і заробляє на війні.

Окрім хейту, спрямованого проти ТЦК, “червоною ниткою” через усі ролики проходить кілька тез:
— українська влада знищує народ, щоб звільнити землю від українців;
— Україна занепадає, є загроза громадянської війни, військові ось-ось повернуть зброю проти влади;
— будуть вибори, на яких владу негайно треба змінювати на таку, що хоче миру;
— в Україні немає майбутнього, немає за що триматися, немає кого захищати;
— Захід хоче захопити Україну і поділити ресурси. Діти і внуки українців платитимуть рабською працею за теперішню допомогу Заходу.

Мобілізацію називають “геноцидом у центрі Європи”, Україну — “концтабором”, “Гулагом”, українців — “кріпаками”, “рабами”, владу — “геноцидниками”.

“Це все за їхній проізвол!”

Лінк на один із таких роликів скинув у локальну фейсбук-групу “Апельсин” для мешканців Лубен і Пирятина анонімний користувач Миколай Хомич із порожнім профілем, тризубом і прапором на аватарці. Минулого тижня в групі саме обговорювали вбивство працівника ТЦК.
Що на відео?

Молодий чоловік у селфі-форматі швидко й агресивно пояснює, що у вбивстві “ТЦКшника” в Пирятині, як і в підпалах та вибухах у центрах комплектування інших українських міст, винна влада.

російська пропаганда

“Вітаю, вітаю! — напористо чеканить автор ролика. — Чули новину? За Харків? Що в Харкові з гранатомета підірвали ТЦК! У Рівному підірвали ТЦК! У Павлограді підірвали ТЦК!”

У Харкові насправді не підірвали, а обстріляли, і це сталося у 2014 році. Але оповідач ставить цю подію в один ряд із нещодавніми вибухами в Рівному та Павлограді, щоб додати до переліку більше таких подій.

“А це все чого? Це все за їхній проізвол, шо вони роблять!” — впевнено пояснює чоловік на відео. “Вам шо, мало війни з Росією? Ви хочете, щоб у країні почалася громадянська війна чи шо?” — додає наприкінці.

Насправді теракти в територіальних центрах комплектування організовують російські спецслужби, які шукають потенційних виконавців серед українців і платять за це гроші (про це йшлося в нещодавній публікації Texty.org.ua).

Аноніми збігаються на тему ТЦК

“Більшість коментарів із ненавистю до працівників ТЦК чи поліції в нас у групі написані з порожніх або закритих акаунтів”, — каже Вадим Кирпиченко, журналіст, редактор місцевого видання, колишній військовослужбовець, адмін фейсбук-групи “Апельсин”, який видалив коментар із лінком на згадане вище відео приблизно через годину після публікації.

“Ми модеруємо коментарі у міру можливостей, — розповідає він у коментарі Texty.org.ua. — У групі стоять певні ключові слова, на які надходять сповіщення. Тоді адміністратори переглядають їх і вирішують, чи треба видаляти. Іноді інші учасники групи жаліються на них. Ми помітили, що коли з’являється подібна тема, то в групу одразу починають додаватися десятки нових користувачів із різних міст, серед них багато анонімних і новостворених профілів. Тому ми обмежуємо право коментувати для новоприбулих”.

За спостереженнями адміна, аноніми, які хейтять мобілізацію ТЦК, часто мають патріотичні аватарки, але просувають проросійську риторику:

“Ми проаналізували, що багато користувачів у групі, які пишуть коментарі проти мобілізації, використовують також слова «майдан», «каструлі», «намайданили», «Америка керує нами» тощо”.

Це традиційні тези російської пропаганди, що, як підтверджують багаторічні дослідження Texty.org.ua, поширюються в Україні з 2014 року.

Вадим Кирпиченко каже, що місцевих мешканців, які виступають проти мобілізації, у групі дуже мало:

“Вони зазвичай рідко пишуть коментарі, адже бояться відповідальності. Але ставлять уподобайки під коментарями з фейкових акаунтів. Хоча деякі місцеві й ховаються за анонімними профілями і поширюють фейки. Ми цих анонімів уже знаємо, хто вони”.

Бот-архів

Особистий профіль Миколи Відлиги, вочевидь бота (анонім, патріотична аватарка), має 59 тисяч підписників у фейсбуці й слугує архівом для таких роликів. Саме звідси інший анонім і приніс своє відео про “вибухи в ТЦК” у місцеву спільноту “Апельсин”.

російська пропаганда бот у фейсбуці

Щодня в профілі викладаються десятки відео з тисячами прихованих поширень, зокрема й у найбільших українських групах у фейсбуці. Аналогічний контент поширюється в тіктоці й телеграм-каналі, які зазначені в шапці профілю.

Значна частина контенту присвячена мобілізації та діям працівників ТЦК, яких автори роликів зневажливо називають “тецекашниками”. Але є й інші теми.

Деякі автори говорять на камеру розкуто, природно, суржиком, щедро вживаючи звороти на зразок “та ви подивіться, шо це робиться”, “дивіться, тут таке діло”, “друзі, я вам от що скажу”, “даже не знаю, як це коментірувать” тощо. Деякі говорять скуто і водять очима, наче читають з екрана.

Проте, навіть попри невимушене виконання та імпровізацію, відчувається, що всі тексти ретельно виписані: грамотна суміш реальних фактів і вигадок, тез і цифр (іноді вони дублюються на екрані), трактувань і емоцій.

Емоційних вигуків особливо багато: “Вони там шо, їбанулися?”, “Вони хочуть громадянську війну?”, “Куди ми катимся?”, “Шо ви робите, тварі?”, “За кого воювати?”, “Що робиться зараз, ви бачите?”, “Ви вже самі понімаєте, до чого воно все йде” тощо.

Кожен з авторів продукує сотні роликів, коментуючи все підряд у стилі, що відповідає обраному амплуа. Новини вплітаються в канву загальних тез, маніпуляції використовуються, щоб начебто підтвердити їх.

Наприклад, роздягнутий по пояс чоловік із хрестиком на шиї (“худий філософ”) з інтонацією втомленого батька розповідає одкровення про те, що “Ілон Маск хоче знищити українців, бо вони здатні на кращі винаходи, ніж він”, і ще багато подібних теорій. В іншому ролику — про те, що “USAID виділило п’ять мільярдів доларів, щоб зробити Майдан в Україні”.

Інший “експерт” стверджує, що USAID платило українським медіа за те, щоб вони замовчували тему “свавілля ТЦК” і допомагали владі знищувати українців.

Хоча насправді незалежні українські медіа розповідають і про примусову мобілізацію, і про порушення в роботі ТЦК, і про проблеми в армії, але якість і тональність цих матеріалів зовсім інша, ніж у маніпулятивних відео.

Загалом погані новини в цих відеороликах є майже для кожного українця. Вони прицільно б’ють по найболючіших точках, пропонують свої висновки і трактування. Це класичні методи російської пропаганди в Україні впродовж десяти років.

Фейсбуком в Україні користується близько 14 мільйонів українців (за даними компанії Meta на квітень 2024 року), це 37% населення. Більшість користувачів у цій соцмережі — люди старшого віку, серед яких багато пенсіонерів. Тобто це значна частина виборців, далеко не всі з них можуть розпізнати маніпуляції і пропаганду в таких “одкровеннях простих людей”.

Перелік маніпулятивних тез

Журналісти  переглянули лише 20 роликів із тисяч, які поширюються щодня, і виявили в них кілька десятків тез, спрямованих на різних адресатів.

Автор: Інна Гадзинська

Джерело: Texty.org.ua

You may also like...