Для кого закінчилась “епоха бідності” в Україні. ТОП авто, куплених державою та “слугами” у 2020 році

Для кого закінчилась "епоха бідності" в Україні. ТОП-10 авто, куплених державою у 2020 році

Якщо у культовому американському фільмі «диявол» зі світу моди носив Prada, то український «диявол», який живе за державний рахунок, віддає перевагу Prado.

Аналіз тендерів за 2020 рік, який провів журналіт видання «Главком» Віталій Єрмаков, свідчить: керівництво державних компаній, установ та відомств жити не може без позашляховиків Toyota.
При цьому дорогі, великі та ненажерливі всюдиходи купують ті, хто, мабуть, у своєму житті і бездоріжжя ніколи не бачив.

У цілому з 10 найдорожчих моделей, які потрапили до рейтингу «Главкома», дев’ять – кросовери та позашляховики. До того ж у «десятці» з’явилися електричні моделі, доцільність використання яких державними структурами теж під великим питанням.

Звичайно, можна сказати, що покупка електрокарів – це піклування про довкілля. Проте нульові викиди електричних моделей – це лише міф.  Отже, топ-10 найдорожчих автомобілів, куплених на державних тендерах у 2020 році, має такий вигляд.

10. Mitsubishi Pajero Sport

  • Найвища ціна: 1,1 млн грн;
  • Покупці: Управління державної охорони.

У грудні 2020 року Управління державної охорони купило три позашляховика Mitsubishi Pajero Sport. За даними тендера, автомобілі призначені для перевезення особового складу зі зброєю та засобами захисту.

Pajero Sport – це великий позашляховик. Завдовжки – близько п’яти метрів. Це найбільший пасажирській автомобіль в лінійці Mitsubishi. В основі лежить рамна конструкція. Тобто за своєю будовою він ближче до вантажівок, ніж до сучасних легковиків. Такі машини, як правило, купують для підкорення серйозного бездоріжжя.

Чи виправдана така покупка? Скажімо так: важко уявити, навіщо відомству, яке відповідає за безпеку центральних органів влади, знадобився п’ятиметровий незграбний всюдихід. З точки зору роботи спеціальних підрозділів, його не можна назвати зручним. Він достатньо високий – підлога автомобіля знаходиться на висоті 25-30 сантиметрів від землі. Тож оперативно вистрибнути з такого автомобіля зі зброєю і в бронежилеті – не найлегша справа.

До того ж, попри великі розміри, в автомобілі всього п’ять місць. З них одне – водійське. А якщо враховувати екіпіровку екіпажу, то виходить, що в машину влізе лише три бійця – один попереду і два позаду.

Взагалі, для перевезення  особового складу зі зброєю та засобами захисту правоохоронці зазвичай купують мікроавтобуси, що набагато практичніше. Проте, у даному випадку на автомобілі, скоріш за все, їздитиме керівництво.

9. Hyundai Kona Electric

  • Найвища ціна: 1,14 млн грн;
  • Покупці: НКРЕКП, «Укренерго».

Hyundai Kona Electric – не найдорожчий електромобіль, який можна знайти в Україні. Але справа в тому, що бензинова версія кросовера обійшлась би платникам податків значно дешевше – ціни на Hyundai Kona з літровим бензиновим мотором стартують з 635 тис. грн.

Обидва покупці, які обрали минулого року електромобіль Kona, мають стосунок до ринку електроенергії. Перший – це НКРЕКП, Національна комісія, що здійснює регулювання в сфері енергетики та комунальних послуг.

Нацкомісія купила один електромобіль за 1,14 млн грн.

Другий – ПАТ «Укренерго». ПАТ розшифровується як приватне акціонерне товариство. Але насправді це – державна компанія, 100% акцій якої належать Міністерству фінансів. «Укренерго» виконує функцію оператора енергетичної системи України.

«Укренерго» купило два електромобілі вартістю 1,06 млн грн.

8. Skoda Kodiaq

  • Найвища ціна: 1,16 млн грн;
  • Покупці: Патрульна поліція, Служба автодоріг Харківщини, Управління водних ресурсів.

Skoda Kodaiq минулого року на тендерах купували тричі. Найдорожчу версію кросовера отримало Управління водних ресурсів. При цьому автомобіль було куплено за грантові гроші Європейського Союзу. Таким чином європейці допомагають українським водникам боротися… з паводками у міжріччі річок Тиса та Тур.

І тут виникає питання – чому для такої місцевості було обрано саме цей автомобіль? Так, Skoda Kodaiq має повний привід. Але це несправжній позашляховик. Як і будь-який інший кросовер, Kodaiq не призначений для експлуатації у важких дорожніх умовах. За великим рахунком, це легковик, який здатен впоратися з легким бездоріжжям.

Для цих цілей краще б підішли Toyota Land Cruiser Prado або Mitsubishi Pajero Sport, які мають більш практичну рамну конструкцію та більш пристосований для важкого бездоріжжя повний привід.

7. Toyota Camry

  • Найвища ціна: 1,22 млн грн;
  • Покупці: СБУ, «Укрспецекспорт».

Toyota Camry – найпопулярніший седан бізнес-класу в Україні. Його купують дуже часто. Тож ми вказали лише покупців найдорожчих версій автомобіля.

У листопаді цілих вісім автомобілів Camry купив «Укрспецекспорт» – державний монополіст, який має право на міжнародну торгівлю зброєю та входить до складу холдингу «Укроборонпром».

Одна з цих автівок обійшлася монополії у 1,2 млн грн. Мова йде про топову версію Camry в комплектації Premium. Вона оснащена 3,5-літровим мотором, який видає близько 300 кінських сил. Це приблизно вдвічі більше, ніж у славнозвісних маршруток «Богдан».

У середньому такий автомобіль споживає 9 літрів палива на 100 кілометрів. За сучасними мірками показник немаленький. Наприклад, та сама Camry у гібридному виконанні споживає вдвічі менше.

А ось Службі безпеки України той самий автомобіль обійшовся у 1,22 млн грн. Це найдорожча Toyota Camry, яку було куплено на тендерах минулого року.

6. Hyundai Santa Fe

  • Найвища ціна: 1,41 млн грн;
  • Покупці: Служби автомобільних доріг Закарпатської та Запорізької областей.

Минулого року структури «Укравтодору» двічі купували Hyundai Santa Fe. Спочатку корейський кросовер купили закарпатські дорожники. А за декілька днів такий же автомобіль придбали їхні запорізькі колеги.

На момент покупки Santa Fe був найбільшим та найдорожчим автомобілем в модельному ряду Hyundai (у останні дні року корейці встигли презентувати в Україні нову, ще більшу та дорожчу, модель – Palisade).

Топова версія кросовера оснащується потужним 2,2-літровим дизельним двигуном, який видає близько 200 кінських сил. Мотор працює в парі з 8-ступінчастим «автоматом».

Кермо, передні крісла та задній диван обтягнуті шкірою та оснащені підігрівом. А приладова панель тут – цифрова. Водія і пасажирів розважає преміальна акустика Krell з дев’ятьма динаміками, сабвуфером та підсилювачем.

Навіщо «автодорівцям» саме такий автомобіль – питання риторичне. Можна лише відзначити, що базова версія, наприклад, більш скромного, але теж дуже непоганого кросовера Hyundai Tucson, коштувала б вдвічі дешевше.

5. Toyota Land Cruiser Prado

  • Найвища ціна: 1,46 млн грн;
  • Покупці: Служба зовнішньої розвідки, «Укравтодор», «Держохорона».

Toyota Land Cruiser Prado – без перебільшення, народний автомобіль в Україні. Це не просто найулюбленіший позашляховик українців. Prado входить до топ-10 бестселерів вітчизняного автомобільного ринку. При тому що ціни на авто стартують з 1,25 млн грн.

Люблять цей автомобіль й представники держави. За підрахунками «Главкома», саме Prado став найпопулярнішим позашляховиком тендерів 2020 року. Автомобіль купували одеські «автодорвці», Служба зовнішньої розвідки та Управління державної охорони.

Найдорожчий Prado отримали розвідники. Він коштував майже півтора мільйона. Автомобіль було додатково обладнано сейфом для документів та зброї. Під капотом 2,8-літровий дизельний двигун, який працює в парі зі 6-ступінчастим «автоматом».

З точки зору оперативної практичності, Land Cruiser Prado дуже схожий з Mitsubishi Pajero Sport. Це такий само великий та незграбний рамний позашляховик, який найбільш органічно почувається на бездоріжжі.

4. Volkswagen Caravelle

  • Найвища ціна: 1,5 млн грн;
  • Покупці: Служба зовнішньої розвідки.

Volkswagen Caravelle – хороший приклад практичного автомобіля для силових структур. Він міський та ергономічний. Єдине «але» у даному випадку – ціна. Служба зовнішньої розвідки купила чотири «Каравели» вартістю 1,5 млн грн кожна. Хоча, наприклад, «бусик» Peugeot Traveller коштує на пів мільйона дешевше. А ціни на Renault Trafic стартують з 900 тис. грн.

Volkswagen Caravelle оснащена дволітровим бензиновим мотором, який працює в парі з 7-ступінчастим «автоматом». Салон розраховано на вісім місць.

3. Volkswagen Amarok

  • Найвища ціна: 1,65 млн грн;
  • Покупці: Чернігівський національний технологічний університет, Лугинське лісове господарство.

Volkswagen Amarok – один з найдорожчих пікапів в Україні. Але, чомусь, саме цю модель минулого року вирішили обрати представники сфери освіти та лісового господарства. Чернігівський національний технологічний університет купив «Амарок» за 1,53 млн грн.

А ось Лугинське лісове господарство з Житомирщини витратило на таку ж модель 1,65 млн.

Доцільність покупки пікапа навчальним закладом під великим питанням. До «лісовиків» питань менше, але теж є. Найголовніше – навіщо було купувати такий дорогий автомобіль, коли не менш практичний пікап можна було б купити на 30-35% дешевше.

Наприклад, ціни на Mitsubishi L200 та Toyota Hilux стартують з 950 тис. грн. А якщо не крутити носом, то китайський Jac T8 взагалі обійдеться в 660 тис.

2. Toyota Highlander

  • Найвища ціна: 1,67 млн грн;
  • Покупці: Служба автодоріг Дніпропетровщини, «Укроборонпром».

Toyota Highlander – один з «найсвіжіших» автомобілів в Україні. Нове покоління найбільшого та найдорожчого кросовера «Тойоти» дебютувало у 2020 році. І відразу на нього знайшлись покупці в державних компаніях.

Подарунок до нового року зробило собі «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес», яке входить до складу державного концерну «Укроборонпром». Запоріжці купили Highlander зі скляним дахом за 1,64 млн грн.

Проте конструкторів переплюнула Служба автодоріг Дніпропетровщини. «Автодорівці» побалували себе такою ж моделлю в комплектації Premium, але на 300 тис. дорожче.

Highlander – флагманський кросовер Toyota. Він коштує дорожче за Land Cruiser Prado, і має повний набір сучасного обладнання – просунуті системи безпеки, шкіряний салон та панорамний дах.

Звісно, що Toyota Highlander – не найдешевший кросовер, який могли б собі обрати державні дорожники та конструктори.

1. Toyota Land Cruiser 200

  • Найвища ціна: 2,4 млн грн;
  • Покупці: ДБР, НБУ.

Toyota Land Cruiser 200 – справжня «мрія комбайнера» в Україні. У автомобіля багато спільного з Prado, але «двохсотка» ще більша та дорожча. Це найдорожчий автомобіль в лінійці Toyota в Україні.

Всього у минулому році на тендерах було куплено два таких авто. Державне бюро розслідувань купило собі позашляховик за 1,8 млн грн.

Але по-справжньому дорога версія «крузака» дісталася Національному банку. Він витратив лише на один автомобіль 2,4 млн грн.

Позашляховик оснащено 4,6-літровим бензиновим мотором, який видає приблизно 300 кінських сил. Як і будь який справжній позашляховик, Land Cruiser 200 має постійний повний привід.

Навіщо такий всюдихід слідчим та банкірам – питання, знову-таки, риторичне. За великим рахунком, потреби цих установ з головою могла б задовольнити Toyota Camry, яка б коштувала в 2-2,5 рази дешевше.

У  2019 році до Верховної Ради потрапило чимало депутатів зі скромними статками, які приїхали на перше засідання парламенту на метро або на дуже бюджетних автівках. Але згодом в медіа почали говорити про зарплати в конвертах для «слуг» та хабарі за прийняття законів для бізнесу. Одному з народних депутатів — Олександрові Юрченкові — у 2020 році Національне антикорупційне бюро України навіть оголосило підозру в отриманні неправомірної вигоди та оприлюднили оперативне відео.

Журналісти видання «Слідство.Інфо» Євгенія Моторевська  та Василь Бідун проаналізували статки родичів депутатів від «Слуги народу» з найбільш впливових комітетів Верховної Ради. Вони виявили, що життя деяких їхніх родичів суттєво покращилося. Депутатів, які мали високі доходи ще до обрання та можуть пояснити коштовні покупки своїх близьких, журналісти не включали у  матеріал. Лише тих, до новопридбаного майна яких є питання.

Лексус та «кубик» для батьків-пенсіонерів

Увагу журналістів привернули одразу двоє народних депутатів з комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, де є інтереси найбільших українських олігархів. Саме до його складу входить і нардеп Юрченко, який наразі є офіційним підозрюваним у отриманні хабаря.

Зокрема, батько народного депутата, голови підкомітету з питань енергоефективності Сергія Нагорняка торік придбав Лексус ES 350 2020 року випуску. Середня вартість такого авто – $50 000. 69-річний пенсіонер, який став власником новенького Лексусу, мешкає у селищі на Житомирщині. Він також має у власності МАЗ 1994 року випуску.

Народний депутат в коментарі журналістам сказав, що не хоче коментувати походження коштів. «У батьків є якісь свої там заощадження, не дуже коректно це коментувати», — сказав він. Але зв’язатися з самим Володимиром Нагорняком журналістам не вдалося.

Сергій Нагорняк прийшов у політику в 2015 році, був депутатом однієї з місцевих рад на Київщині. Займався бізнесом, але офіційні доходи мав доволі скромні. В декларації кандидата у народні депутати Нагорняк вказав у якості житла лише будівельні матеріали, а згодом – невеликий недобудований будинок в Вишневому, біля Києва. Автівок не декларував, лише бюджетний Нісан 2017 року випуску, що належить дружині.

Мама ще одного члена енергетичного комітету ВР – народного депутата Олександра Горобця – перед Новим роком купила Мерседес Бенц G-500 2019 року випуску, який часто називають «кубиком». На сайтах з продажу авто ця автівка коштує $150-300 000. Мама депутата — пенсіонерка, раніше працювала у медичній сфері.

Сам Горобець до обрання в парламент власного бізнесу не мав, але працював заступником директора державного підприємства «Укрспирт», частого фігуранта корупційних скандалів. Нещодавно журналісти Bihus.Info зафіксували, як Горобець перед голосуванням за державний бюджет відвідував офіс бізнесмена Іллі Павлюка, якого вважають куратором однієї з депутатських груп в парламенті. В останній декларації депутат зазначив, що користується автомобілями БМВ 530E і Ленд Ровер, які оформлені на його маму. Разом ці автівки коштують майже 900 тисяч гривень або $32 000.

У короткому коментарі журналістам депутат зазначив, що батьки продали ці дві автівки та купили нову — Мерседес-«кубик». Розповідати деталі Олександр Горобець не захотів та повідомив, що знаходиться на вечері з друзями, попри те, що це був робочий час.

Ленд Крузер для сім’ї «Юзіка»

Нову Тойоту Ленд Крузер 2020 року випуску торік придбала дружина народного депутата Юрія Корявченкова, відомого як «Юзік» зі студії «Квартал 95».  Вартість автівки – $80-250 тис залежно від комплектації. Це вже друга Тойота Ленд Крузер, якою володіє Тетяна Корявченкова, іншу вона придбала в 2013-му році.

У останній декларації нардепа вказано, що його дружина має готівкові заощадження – $40 000 та 100 000 гривень. Ще $100 000 готівкою зберігає її чоловік. При цьому родина, як вказав сам Корявченков, має кредит на понад $180 000, з якого виплачено приблизно четверть.

Наприкінці 2019 року Юрій Корявченков потрапив в скандал, коли один з телеграм-каналів опублікував неофіційну розмову за участі «Юзіка» та інших народних депутатів з керівництвом поліції в Кривому Розі. В цій розмові нардепи досить неоднозначно висловлювалися щодо контролю за розслідуваннями злочинів та підзвітності правоохоронців депутатам.

2020-й рік був також успішним і для мами народного депутата з правоохоронного комітету  Олександра Дануци. Пенсіонерка, яка раніше була головою невеликого міста на Кіровоградщині, купила 2 однокімнатні квартири у Києві,  які разом коштують щонайменше $100 000. Сам нардеп повідомив «Слідству.Інфо», що це заощадження його матері та родини сестри. І сам він користуватися новопридбаними квартирами не планує. Наразі депутат проживає у готельному номері, який оплачується бюджетними коштами.

За матеріалами видання  «Главком» та «Слідство.Інфо» 

You may also like...