Гід покупця: як вибрати кульову опору для автомобіля ВАЗ

Кульова опора є одним з найважливіших елементів автомобільної ходової частини. Це спеціальний вузол, що з’єднує важіль підвіски з маточиною керованого колеса. Якщо він працює нормально, то при обертанні керма авто буде повертати, а колесо залишиться в горизонтальній площині та зможе трохи зміститися в вертикальній площині без серйозних порушень їздових якостей автомобіля. У разі несправності кульової опори їзда стане некомфортною і навіть небезпечною.

Проблеми визначення

Багато недосвідчених автолюбителів плутають кульові опори та шарніри рівних кутових швидкостей  (в народі їх ще називають “граната”). Це різні елементи вузлів автотранспорту. Основним призначенням “гранат” є передача крутного моменту на колеса. Щоб проблеми з визначенням цих запасних частин далі не було, експерти сайту zapchasti.ria.com, рекомендують запам’ятати наступну послідовність:

  • шарнірний механізм – система приводу;
  • кульова опора — елемент, що належить до підвіски.
 Кульова опора для ВАЗ

Фото: zapchasti.ria.com

Конструктивно, наприклад такі кульові опори на ВАЗ як на фото, є простим механізмом. Їхній ресурс досить великий і може перевищувати позначку в 120 тис. кілометрів активного пробігу, проте через недосконалість дорожніх покриттів і агресивного стилю їзди реальний пробіг кульової  опори може бути вдвічі меншим. У разі неоригінальних опор ресурс може і зовсім складати 20-30 тис. кілометрів. На щастя, перевірити справність даного механізму нескладно.

Конструктивні особливості

Інженери створювали кульові опори для ВАЗ з оглядкою на недосконалий шворневий механізм який сьогодні практично не використовується. Останній обмежено застосовується при виробництві деяких моделей позашляховиків та вантажного транспорту. Кульова опора випускається як окремий компонент ходової частини або йде в зборі з важелем підвіски. Основними елементами опори є:

  • циліндричний корпус;
  • вкладка;
  • притискна шайба;
  • палець зі сферичною голівкою;
  • пильник;
  • стопорні кільця.

Матеріалом корпусу зазвичай є кований метал. Реальна міцність корпусу перевищує нормативну, що гарантовано розв’язує проблему його руйнування в результаті сильних навантажень і перевищення інтервалу заміни всього механізму. Палець з кульової частини нерідко представляють як два окремих елементи, хоча насправді це одна деталь, що проходить кілька етапів обробки.

Сферична частина пальця обробляється методом пластинчастого демпфірування, а чистота її поверхні задовольняє вимогам 9-го класу. Палець виготовляється методом холодного штампування та проходить додаткову термічну обробку, що істотно підвищує його міцність. Відділення пальця від кулі при активній експлуатації автомобіля практично неможливо.

У нижню частину корпусу кульової опори запресовується полімерна вкладка та шайба. Існують деякі відмінності в конструкції верхніх і нижніх опор. У разі нижніх як заглушка корпусу виступає циліндрична заглушка з ободком, а ось у верхніх звичайний циліндричний аналог. Багато моделей опор не мають кришок і їх корпус монолітний. Вкладка зазвичай виготовляється з вуглепластику або поліамідів.

Їх ресурс залежить як від якості обробки кулі, так і від якості мастила, захищеності всього механізму від проникнення пилу і вологи. За останній відповідальний пильовик, або чохол. При пошкодженні чохла всередину корпусу потрапляють абразивні частки, що стирають поверхню кулі. В ідеалі ця деталь повинна бути гладкою, проте на її поверхні можуть з’явитися подряпини та неглибокі тріщини.

Причини виходу кульової опори з ладу

Перша проблема це порушення цілісності чохла. Процес зносу механізму виглядає приблизно так: пильовик перестає захищати внутрішню частину корпусу від забруднювачів, вони змішуються з мастилом і погіршують експлуатаційні властивості, починається знос сфери та корозія корпусу, стоншується вкладка. Результат такий: між пальцем та корпусом опори виникає люфт що швидко збільшується і деталь перестає виконувати своє основне призначення.

Другою причиною виходу кульової опори з ладу є ударні навантаження. Геометрія  може не змінюватися, але от проблеми стоншування вкладки та збільшення прорізу неодмінно виникнуть. Запобігти несправності опори складно і легко одночасно. Автолюбителю варто об’їжджати ями та вибоїни та в цілому змінити свій стиль водіння на більш спокійний. До основних ознак зносу опори прийнято відносити:

  • появи стукоту при їзді на невеликій швидкості по нерівних покриттях;
  • утруднення «руління» і поява скрипів при обертанні керма;
  • нерівномірний знос шин;
  • зміна траєкторії їзди, коли автомобіль злегка відводить убік.

Вивчаючи конструкції кульових опор різних автомобілів,  можна помітити, що деякі моделі мають заглушку з діагностичним отвором. Вона необхідна для швидкої перевірки деталі. Однак є проблема: нормальні значення відстані від основи пальця до нижньої частини корпусу опори варіюються в залежності від марки та моделі автомобіля. Дізнатися їх можна з технічної документації або тематичних матеріалів в мережі. Визначати відстані необхідно за допомогою вимірювальних приладів з малою похибкою.

You may also like...