Як ЗСУ перетворили Чорноморський флот РФ на колоса на глиняних ногах. У Криму з кораблів окупантів залишилися лише «хворі та старі»
У Військово-морських силах України заявляють, що російський флот більше не може впливати на перебіг бойових дій в Україні, а його логістику в Азово-Чорноморському регіоні повністю порушено. Що відбувається, розбиралися у виданні Крим.Реалії.
Військово-морська логістика, в принципі, мертва в Азово-Чорноморському регіоні для росіян, заявив речник Військово-морських сил Збройних сил України Дмитро Плетенчук. За його словами, фінальною крапкою для нинішнього стану стало знищення великого десантного корабля «Цезарь Куников».
«Після цього їх (кораблі ВМФ Росії – КР) поставили на прикол. Вони перебувають у пункті базування. Ті кораблі, які мали проблеми з бойовою готовністю, – залишилися в Криму, де ми періодично «допомагаємо» проводити невеликий «тюнінг», після якого вони знову залишаються в ремонті. Ті кораблі, які були на ходу, вивели до Новоросійська. Морська логістика для них залишається закритою», – пояснив Плетенчук в ефірі телемарафону «Єдині новини».
Речник Військово-морських сил Збройних сил України Дмитро Плетенчук
Плетенчук зазначив, що встановлено переміщення малих десантних катерів, але, за словами представника ВМС України, це «ні на що не впливає».
«Водотоннажність (малих десантних катерів – КР) не порівнянна із середніми та великими десантними кораблями», – зазначив Плетенчук.
Раніше речник ВМС ЗС України заявляв, що російський флот більше не може впливати на перебіг бойових дій в Україні. Він зазначив, що «слабкість російського флоту підтверджують реальні бойові дії в Україні». За словами Плетенчука, Росія вважає себе «потужною морською державою», проте «вона все одно технологічно відстає від країн НАТО».
Залишилися тільки «хворі та старі»
Ситуацію в гаванях анексованого Криму зараз можна описати так: залишилися лише «хворі та старі», маючи на увазі під «хворими» пошкоджені внаслідок українських ударів, або кораблі, що вимагають ремонту, а під «старими» – морально застарілі бойові одиниці ЧФ РФ. При цьому в портах Феодосії та Керчі кораблів немає, залишилися лише патрульні катери, аналогічна ситуація і в бухтах західного Криму – Донузлаві та Вузькій.
Причальна стінка на озері Донузлав, Крим. Архівне фото
Останнім притулком Чорноморського флоту у Криму залишається Севастополь. При цьому як мінімум з середини літа жоден корабель не виходив у море, переміщаючись лише в межах севастопольських бухт.
OSINT-дослідник MT Anderson давно перестав публікувати супутникові знімки та відстежувати ситуацію з кораблями ЧФ РФ у Севастополі, хоча раніше це робив щонайменше раз на тиждень. Втім, знімки кораблів у Новоросійську аналітик публікував востаннє аж 16 вересня, понад два місяці тому. Тоді майже всі кораблі вийшли з Військової гавані Новоросійська у межах навчань.
Кораблі Чорноморського флоту Росії беруть участь у святкуванні Дня ВМФ РФ у російському портовому місті Новоросійськ 30 липня 2023 року
Останній значний корабель російський флот вивів із Севастополя до Новоросійська 15 липня – це був сторожовий корабель проєкту 1135 року «Буревестник».
Моніторинговий канал «Крымский ветер» повідомляє, які кораблі залишились у севастопольських бухтах. «Це ВДК пр. 1171 «Тапир», два ВДК пр. 775 (їхні стан і боєздатність після ударів ЗСУ невідомі – КР), розвідкорабель «Иван Хурс» (стан і боєздатність після удару ЗСУ невідомі – КР), два або три мінні тральщики, судна допоміжного флоту Патрулювання бухти здійснюють десантні катери проєкту 02510 «БК-16» та патрульні катери проєкту 03160 «Раптор», – зазначає паблік.
Розвідувальний корабель «Иван Хурс». Архівне фото
Також у Севастополі перебувають українські ВДК «Костянтин Ольшанський» та корабель управління «Славутич», захоплені під час анексії Криму в 2014 році.
На ремонті в 13-му судноремонтному заводі ЧФ продовжує перебувати підводний човен «Ростов-на-Дону», який двічі потрапив під ракетний удар Сил оборони України. Телеграм-канал зазначає, що доки 13-го СРЗ зараз порожні, бо ремонтувати нема чого.
Рятуючи від можливих ударів ЗСУ, російські кораблі щодня з настанням темряви переставляють у Севастополі з однієї бухти в іншу, намагаючись мінімізувати можливі втрати.
Як зазначає телеграм-канал, по Севастопольській бухті перевозять військові вантажі десантні катери проєктів «Акула» та «Серна». Про це заявляв і речник ВМСУ Плетенчук.
А що у Новоросійську?
Водночас усі наявні в Чорному морі носії КР «Калібр» Чорноморського флоту РФ перебувають у Новоросійську. Це два з трьох фрегати пр. 11356Р типу «Адмирал Григорович». Третій виконує завдання у Середземному морі, де Росія має постійний пункт базування в сирійському Тартусі. Також у Новоросійську базуються три з чотирьох малих ракетних кораблів проєкту 21631 «Буян-М», четвертий – також у Середземному морі.
Ще три підводні човни проєкту 636.3 «Варшавянка», носії КР «Калібр», пришвартовані в бухті Новоросійська. У складі ЧФ є шість таких підводних човнів, з яких підводний човен «Ростов-на-Дону» пошкоджений українським ракетним ударом 13 вересня 2023-го і, як згадувалося, стоїть у ремонті в Севастополі, а підводні човни «Новороссийск» і «Краснодар» перебувають зараз у Середземному морі.
Підводний човен «Новороссийск» Чорноморського флоту РФ під час військово-морського параду в Севастополі. Крим, архівне фото
Варто зазначити, що в море з Новоросійська щодня виходять від одного до трьох кораблів, причому найчастіше один. А, наприклад, з 20 до 22 жовтня Росія тримала на бойовому чергуванні в Чорному морі один бойовий корабель, три дні поспіль носії крилатих ракет «Калібр» у море не виводила.
За даними ВМСУ, кораблі-носії крилатих ракет відходять на невелику відстань від порту Новоросійська та здійснюють пуски, після чого повертаються у гавань. Виняток становлять підводні човни, які перебувають у морі триваліший час.
При цьому всі ракети типу «Калібр» українська протиповітряна оборона збиває. Тобто істотного впливу на перебіг бойових дій та стан економіки України ЧФ РФ не має.
Аналогічна ситуація на Чорноморському флоті Росії і з логістикою, в тому сенсі, що її немає. Раніше великі десантні кораблі, що мають вантажопідйомність 1000 тонн для проєкту «Тапир» та 480 тонн для проєкту 775, використовувалися для перевезення військових вантажів із Росії до анексованого Криму. Але після того, як біля Південного узбережжя Криму після атаки морських дронів України на дно 14 лютого пішов російський ВДК «Цезарь Куников», командування ЧФ від таких вантажоперевезень відмовилося.
Таким чином, бойові можливості російського флоту в Азово-Чорноморському регіоні зведені до мінімуму. Його кораблі відсиджуються в захищених гаванях у Криму та Краснодарському краї РФ, лише іноді виходячи в море з Новоросійська для завдання ракетних ударів по Україні, але ефективність цих ударів вкрай мала.
Автор: Сергій Коваль
Джерело: Крим.Реалії
Tweet